Bigtwinlezer Marnik Pattou woont in Ledegem België. Hij is bijna 60, maar nog ‘in tvleure van zijn leven’ zoals ze in Ledegem zeggen. Marnik werkt als reachtruck chauffeur en heeft als hobby’s ‘als er maar een motor in zit’. Een van die hobby’s waar overduidelijk ‘een motor in zit’ is zijn Big Bear Sled Prostreet die hij hier in deze rubriek met liefde aan alle andere Bigtwinlezers showt!
Vind je het leuk om je motor te laten zien aan alle andere Bigtwinlezers? Mail een foto (bestand van minimaal 1 Mb) van je motor met een paar regeltjes toelichting naar info@bigtwin.nl Iedereen die zijn motor geplaatst ziet ontvangt ’n uitermate stijlvol, gloednieuw Bigtwin T shirt cadeau! |
Als jonge man heb ik vele magazines gekocht ook Bigtwin. En dan die mooie custom motoren zien staan en altijd maar blijven dromen, tot zoiets op mijn pad kwam en droom werkelijk werd. Ben wel een beetje technisch, maar niet genoeg om zoiets zelf te kunnen bouwen. Wilde altijd al iets als een Amerikaanse custom motor, maar met de wetgeving en nu ook de keuring in België dacht dat dit altijd bij dromen ging blijven. Tot ik plots een advertentie zag staan van deze motor, maar ik dacht dan ‘met die klote keuring hier zal dit nooit lukken’. De motor is een Big Bear Sled Prostreet van 2009. Het motorblok is een S&S 100 c.i.,1640 cc, met versnellingbak van Bakker 6 vitesse, een 300 achterband en een gewicht van ongeveer 320 kg. Toch contact genomen en na akkoord over prijs, met keuring inbegrepen, toch gekocht. De droom was uitgekomen!
Show your bike: Michel’s projectje
De motor is nieuw gekocht geweest in 2009 bij Big Bear Choppers Amerika en is dan naar Zwitserland gegaan bij Midland Choppers om omgebouwd te worden naar Europese normen en hier en daar nog veranderingen aan te doen. Is dan naar een Nederlandse dealer gegaan en later naar Nederlandse particulier, om dan verkocht te worden aan Belgische particulier. Ik heb dan gekocht van hem. Heb hem nu zelf ongeveer 1,5 jaar en ik heb er eigenlijk niets aan veranderd. Wel juist nieuwe remblokken en groot onderhoud gedaan. Remmen zijn niet ideaal; zo zit achterste rem op het tandwiel. Een ander nadeel is dat er geen benzine meter op zit en met die kleine tank moet je dus goed in gedachten hebben wanneer je laatst getankt hebt. De motor rijdt zalig maar het is wel even wennen en totaal niet te vergelijken met andere motor gezien de laagte en lengte. Eenmaal een beetje gewoon gaat dit toch redelijk, ook in de bochten. Maar over het algemeen is dit met geen andere motor te vergelijken en ik heb toch met van alles gereden. Deze motor is zeker niet iets voor beginners!
Heb naast de Big Bear ook nog twee oldtimer auto’s als hobby; De ene een 1951 Chevrolet pick-up 3100 met 6 cilinder in lijn. In de laadbak staat nog een replica Harley-Davidson boardtrack racer en eigen creatie 8 cilinder wagentje en Jack Daniels ton voor werk materiaal ingeval van panne. Deze combinatie is een echte publiekstrekker waar ik ook al vele prijzen mee gewonnen hebt. De andere oldtimer is een 1959 Chevrolet Corvette C1. Dit is een 8 cilinder met 235 pk, wat voor die tijd toch al veel was. Dit is een zalige wagen om mee te rijden, maar je moet wel opletten met zoveel pk en oudere wagen. Moet mijn tijd verdelen tussen de motor en de twee wagens. Rij niet zoveel kilometers meer met de Big Bear als vroeger, maar met nog twee oldtimers kan je maar met één de baan op hè.
Tekst: Marnik Pattou
Foto’s: Marnick Wijffels