Warszawa Boxer: BMW R100S voor Warschau en omstreken

Gepubliceerd:

Custombouwer Christian Boosen runt ‘86 Gear Motorcycles’, een specialist in custombikes met locaties in Warschau, Polen en Kerken, Duitsland. Op een dag stapt een BMW liefhebber de Poolse zaak binnen met een ogenschijnlijk eenvoudig verzoek; ‘Bouw voor mij, op basis van een oude BMW boxer, een ideale motor voor het modern stadsverkeer.’ Christian begrijpt wat er van hem gevraagd wordt en gaat aan de slag…

Onze klant was al een fervent BMW-liefhebber en eigenaar van een moderne BMW 1200 GS, maar hij was op zoek naar een lichtere machine op basis van een klassieke luchtgekoelde boxer. De opdracht was: ‘Bouw een elegante, klassieke luchtgekoelde boxer die aanvoelt als een moderne fiets. Sluit geen compromissen op het gebied van veiligheid en betrouwbaarheid, want de motor is bedoeld om dagelijks mee door de drukke straten van grootstedelijk Warschau te rijden.’ Duidelijk verhaal dus.

UIT ELKAAR

De donormotor, een BMW R100S uit 1978, kwam uit Duitsland. De motor was gelukkig helemaal compleet en in goede staat. We hebben hem volledig uit elkaar gehaald en de standaard vering, de remmen, de kabelboom, alle overige elektronica inclusief de ontsteking weggegooid.  We hebben de achtervering verbeterd met YSS-schokbrekers en de USD voorvork van Kawasaki ZX-7R, gemonteerd m.b.v. een set aftermarket kroonplaten. De wielen zijn standaard 18 inchers met Metzeler 888-banden. De zéér matige standaard dubbele schijfrem in het voorwiel werd ververvangen door een dubbele schijfrem met zeszuiger Tokico-remklauwen, wave-schijven en een aftermarket-remcilinder. Volgens onze standaardprocedure werden het blok en de carburateurs uit elkaar gehaald voor een grondige inspectie. De motor kreeg een nieuwe set zuigers, een nieuwe koppeling en nieuwe klepbediening. Ook de startmotor werd vervangen door een exemplaar dat veel minder vermogen van de nieuwe en kleinere accu vraagt. Het uitlaatsysteem is samengesteld uit standaard bochten en langere chromen sigaar-dempers. De motor levert nu een topvermogen van ongeveer 70 pk en dat is niet slecht voor een tweeklepsboxer van deze generatie.

THE SLOW RIDER: HET LANGE-TERMIJN PROJECT VAN EDWIN

RECHTE LIJN

De brandstoftank bleef standaard, maar om een overall rechte lijn te bereiken, werd hij aan de achterkant iets opgetild. Daarmee sluit de tank ook beter aan bij het op maat gemaakte subframe en het custom zadel. Er is een extra verstraler op de valbeugel gemonteerd en de originele koplamp is vervangen door die van een R NineT. De op maat gemaakte spatborden zijn zichtbaar korter, maar nog wel steeds functioneel in de regen. De standaard snelheidsmeter is vervangen door een Motogadget Chronoclassic. Het Renthal-stuur is uitgerust met Motogadget-handvatten, -schakelaars, -bar-end-turns en -spiegels. Aan de achterkant is de BMW voorzien van een Highsider Little Number One achterlicht en een set Kellerman Bullets.

MOOIER EN KRACHTIGER

De hele bouw duurde 6 maanden en de eigenaar vertelde ons dat de bike zijn verwachtingen op alle fronten overtreft. Hij stuurt strak, remt geweldig en dankzij de verbeteringen aan ontsteking en carburatie loopt het blok ook bij heel lage toerentallen mooier en krachtiger dan ooit. Precies wat je wil in het drukke verkeer van downtown Warschau!

Tekst en fotografie: Bartek Zaranek

TECHNISCHE SPECIFICATIES BMW R100S WARSZAWA BOXER

ALGEMEEN
Basis motorBMW R100S, bouwjaar 1978
BouwerChristian Boosen, 86 Gear Motorcycles, Warschau, Polen
MOTORBLOK
Typeluchtgekoelde tweecilinder boxer
CilinderkopSOHC, twee kleppen per cilinder
Zuigersnieuw
Carburatiestandaard carburateurs, gereviseerd
Lagers en afdichtingenalles vernieuwd
Startmotornieuw
Versnellingsbakstandaard vijfbak, volledig gereviseerd
OntstekingSilent Hektik high performance dynamo met elektronische ontsteking
Elektracustom hoofdkabelboom
Accunieuwe Li-Ion accu, onder de versnellingsbak
Uitlaatsysteemstandaard bochten, sigaar-type dempers
RIJWIELGEDEELTE
Framestandaard BMW met aangepast subframe
VoorveringKawasaki ZX-7R USD vork
KroonplatenKawasaki ZX-7R aangepast
Voorwielstandaard BMW
VoorbandMetzeler ME888Ultra, 120/70-19
VoorremDubbele 12”wave schijfrem met Tokico 6-zuigerklauwen van Kawasaki ZX-7R
Hoofdremcilinderaftermarket, vintage look
AchterveringYSS schokbrekers, type RE302-330T-04-88
Achterwielstandaard BMW
AchterbandMetzeler ME888Marathon, 120/90-18
Achterremstandaard BMW, aangepast rempedaal
DIVERSEN
Spatbordencustom
Zadelcustom door Project X Nadarzyn
Valbeugelsstandaard BMW
StuurRenthal Ultra Low
TankdopMonza
Koplampstandaard BMW RnineT
Knipperlichten op stuurMotogadget M-Blaze Disc
VerstralerSpotlight 4-1/2”
AchterlichtHighsider Little number One
Knippelichten achterKellermann Bullets
TellerMotogadget Chronoclassic Speedo
BedieningsknoppenMo Switch mini schakelaars
SpiegelsMo View Spy Mirrors
HandvattenMo Grip
SPUITWERK
SpuiterArtbrush Workshop

Gerelateerde artikelen

Recente artikelen