Custombouwer Christian Boosen runt ‘86 Gear Motorcycles’, een specialist in custombikes met locaties in Warschau, Polen en Kerken, Duitsland. Op een dag stapt een BMW liefhebber de Poolse zaak binnen met een ogenschijnlijk eenvoudig verzoek; ‘Bouw voor mij, op basis van een oude BMW boxer, een ideale motor voor het modern stadsverkeer.’ Christian begrijpt wat er van hem gevraagd wordt en gaat aan de slag…
Onze klant was al een fervent BMW-liefhebber en eigenaar van een moderne BMW 1200 GS, maar hij was op zoek naar een lichtere machine op basis van een klassieke luchtgekoelde boxer. De opdracht was: ‘Bouw een elegante, klassieke luchtgekoelde boxer die aanvoelt als een moderne fiets. Sluit geen compromissen op het gebied van veiligheid en betrouwbaarheid, want de motor is bedoeld om dagelijks mee door de drukke straten van grootstedelijk Warschau te rijden.’ Duidelijk verhaal dus.
UIT ELKAAR
De donormotor, een BMW R100S uit 1978, kwam uit Duitsland. De motor was gelukkig helemaal compleet en in goede staat. We hebben hem volledig uit elkaar gehaald en de standaard vering, de remmen, de kabelboom, alle overige elektronica inclusief de ontsteking weggegooid. We hebben de achtervering verbeterd met YSS-schokbrekers en de USD voorvork van Kawasaki ZX-7R, gemonteerd m.b.v. een set aftermarket kroonplaten. De wielen zijn standaard 18 inchers met Metzeler 888-banden. De zéér matige standaard dubbele schijfrem in het voorwiel werd ververvangen door een dubbele schijfrem met zeszuiger Tokico-remklauwen, wave-schijven en een aftermarket-remcilinder. Volgens onze standaardprocedure werden het blok en de carburateurs uit elkaar gehaald voor een grondige inspectie. De motor kreeg een nieuwe set zuigers, een nieuwe koppeling en nieuwe klepbediening. Ook de startmotor werd vervangen door een exemplaar dat veel minder vermogen van de nieuwe en kleinere accu vraagt. Het uitlaatsysteem is samengesteld uit standaard bochten en langere chromen sigaar-dempers. De motor levert nu een topvermogen van ongeveer 70 pk en dat is niet slecht voor een tweeklepsboxer van deze generatie.
THE SLOW RIDER: HET LANGE-TERMIJN PROJECT VAN EDWIN
RECHTE LIJN
De brandstoftank bleef standaard, maar om een overall rechte lijn te bereiken, werd hij aan de achterkant iets opgetild. Daarmee sluit de tank ook beter aan bij het op maat gemaakte subframe en het custom zadel. Er is een extra verstraler op de valbeugel gemonteerd en de originele koplamp is vervangen door die van een R NineT. De op maat gemaakte spatborden zijn zichtbaar korter, maar nog wel steeds functioneel in de regen. De standaard snelheidsmeter is vervangen door een Motogadget Chronoclassic. Het Renthal-stuur is uitgerust met Motogadget-handvatten, -schakelaars, -bar-end-turns en -spiegels. Aan de achterkant is de BMW voorzien van een Highsider Little Number One achterlicht en een set Kellerman Bullets.
MOOIER EN KRACHTIGER
De hele bouw duurde 6 maanden en de eigenaar vertelde ons dat de bike zijn verwachtingen op alle fronten overtreft. Hij stuurt strak, remt geweldig en dankzij de verbeteringen aan ontsteking en carburatie loopt het blok ook bij heel lage toerentallen mooier en krachtiger dan ooit. Precies wat je wil in het drukke verkeer van downtown Warschau!
Tekst en fotografie: Bartek Zaranek
TECHNISCHE SPECIFICATIES BMW R100S WARSZAWA BOXER
ALGEMEEN | |
---|---|
Basis motor | BMW R100S, bouwjaar 1978 |
Bouwer | Christian Boosen, 86 Gear Motorcycles, Warschau, Polen |
MOTORBLOK | |
Type | luchtgekoelde tweecilinder boxer |
Cilinderkop | SOHC, twee kleppen per cilinder |
Zuigers | nieuw |
Carburatie | standaard carburateurs, gereviseerd |
Lagers en afdichtingen | alles vernieuwd |
Startmotor | nieuw |
Versnellingsbak | standaard vijfbak, volledig gereviseerd |
Ontsteking | Silent Hektik high performance dynamo met elektronische ontsteking |
Elektra | custom hoofdkabelboom |
Accu | nieuwe Li-Ion accu, onder de versnellingsbak |
Uitlaatsysteem | standaard bochten, sigaar-type dempers |
RIJWIELGEDEELTE | |
Frame | standaard BMW met aangepast subframe |
Voorvering | Kawasaki ZX-7R USD vork |
Kroonplaten | Kawasaki ZX-7R aangepast |
Voorwiel | standaard BMW |
Voorband | Metzeler ME888Ultra, 120/70-19 |
Voorrem | Dubbele 12”wave schijfrem met Tokico 6-zuigerklauwen van Kawasaki ZX-7R |
Hoofdremcilinder | aftermarket, vintage look |
Achtervering | YSS schokbrekers, type RE302-330T-04-88 |
Achterwiel | standaard BMW |
Achterband | Metzeler ME888Marathon, 120/90-18 |
Achterrem | standaard BMW, aangepast rempedaal |
DIVERSEN | |
Spatborden | custom |
Zadel | custom door Project X Nadarzyn |
Valbeugels | standaard BMW |
Stuur | Renthal Ultra Low |
Tankdop | Monza |
Koplamp | standaard BMW RnineT |
Knipperlichten op stuur | Motogadget M-Blaze Disc |
Verstraler | Spotlight 4-1/2” |
Achterlicht | Highsider Little number One |
Knippelichten achter | Kellermann Bullets |
Teller | Motogadget Chronoclassic Speedo |
Bedieningsknoppen | Mo Switch mini schakelaars |
Spiegels | Mo View Spy Mirrors |
Handvatten | Mo Grip |
SPUITWERK | |
Spuiter | Artbrush Workshop |