Op een van de warmste dagen van het jaar is het moment dan eindelijk daar. Na de bouw op afstand gevolgd te hebben, krijg ik van Tim Bilterest vanuit België een seintje dat zijn project helemaal af is. Een vroege jaren 60 stijl chopper, met de nodige handgemaakte parts en een flinke dosis karakter. Dat alles gebouwd in een klein en meestal akelig koud schuurtje…
Tim reed al heel wat jaren rond op zijn flink verbouwde FXWG uit 1984. Ooit was deze nagenoeg origineel gekocht, maar een standaard fiets is ook maar zo saai. Tim heeft al verschillende motoren gehad en gaandeweg kwam hij erachter dat het sleutelen en verbouwen iets is waar hij veel voldoening uit haalt. Elke winter werd er dan ook druk gesleuteld om in het voorjaar weer met een vernieuwde versie van de Shovel uit de schuur te kunnen komen. Een aantal jaren geleden sloeg het motorische noodlot echter toe en bleek dat het Shovelblok zijn laatste klappen gemaakt had. Ondanks deze tegenslag en met morele steun van Tinneke, werd het blok weggebracht om het te laten reviseren.
Meer Tim
Naam | Tim Bilterest |
Bouwjaar | 1980 |
Beroep | brandweerman |
Drank | koud biertje |
Eten | pizza |
Liefde | Tinneke en 2 kinderen (Toke en Jasper) |
Muziek | Punk/Hardcore |
Hobby | sleutelen, motorrijden |
Motoren | ja, meerdere |
Levensmotto | Positive Mental Attitude (Bad Brains!) |
HARDTAIL
Terwijl het blok vakkundig gereviseerd werd, begon er bij Tim toch iets anders te knagen. Zijn stille wens voor deze Shovelhead was altijd al geweest om er een hardtail chopper van te maken. Nu hij toch niet kon rijden, besloot hij om zijn tijd nuttig te besteden en langzaamaan onderdelen te gaan verzamelen. Om niet zijn eigen originele frame te hoeven verzagen, zocht en vond hij een donorframe dat dienst zou kunnen doen als basis voor het hardtail frame. Na de aankoop van ook een setje gietijzeren schetsplaten werd het frame afgeleverd in Limburg, zodat Giel Philipsen (Roll Without Control) het frame vakkundig kon ombouwen naar een hardtail. Om de basislook compleet te maken, werd bij RJC-Choppers een nieuwe springer besteld. In eerste oogopslag moest de chopper een kloon worden van een vroege jaren 60 chopper, dus geen overstock lengte, maar een standaard lengte vork om in de korte gedrongen stijl te blijven van de eerste ‘echte’ choppers. De voorvork werd ook bij Giel afgegeven zodat deze een oud Honda remtrommeltje op maat kon maken voor de springer, een behoorlijke technische uitdaging. Na een aantal weken kon het frame afgehaald worden en kon op het gemak gestart worden met de rest van hardtail chopper. Het Shovelblok was inmiddels weer gereed en werd daarom eerst terug in het oorspronkelijk frame gelepeld zodat er weer gereden kon worden.
ELEKTRA ZADELTAS
Met de basis weer thuis, werd stukje bij beetje de rest van de motor verzameld en opgebouwd. Met een oud 16” wiel in het frame werd een start gemaakt met de achterkant. Hiervoor werd een flat fender smaller gemaakt en werd van staal een stevige sissybar gemaakt. Door het nummerbord met busjes aan de sissybar te maken, ontstonden gelijk ideale bevestigingen om een tas stevig aan de sissybar vast te kunnen maken. Ideaal voor de langere trips die bij Tim elke zomer op de kalender staan. Voor de tank was de vorm al vanaf dag één bekend. Op de swingarmbike heeft ook een tijdlang een Wassel gezeten, dus deze werd ook op het hardtail frame gezet. Dit keer alleen geen low-tunnel versie maar een mid-tunnel, zodat hij lekker ver over het frame zakt. Voor de olieopslag werd van een oude horseshoe een passende olietank gemaakt. Het eerste plan was om de oude primair met elektrische start terug te plaatsen. De olietank, die bedoeld was voor een 6V accu, werd daarom aangepast, zodat er een oliefilter in de tank kon. Alle elektra verhuisde naar de zadeltas die al voorzien was voor de linkerkant. Om de basis af te maken, werd een LeBeef zadelplaat door CKL (Nico, @chico_72) bekleed met een stukje koeienhuid. Omdat het geen ‘standaard’ zadeltje met P-pad mocht worden, kreeg Nico volledig de vrije hand en werd dit unieke patroon aangebracht op het zadeltje en P-pad.
John’s ‘Easy Rider’ Knucklehead Chopper: Nederlandse Choppergeschiedenis
CHANGE OF PLANS
De basis was nu grotendeels klaar en het blok kon weer uit de swingarm gehaald worden. Vervolgens werd er een jaartje gereden met de hardtail in deze vorm om te controleren of er nog aanpassingen moesten worden gedaan. Laat het nu alleen net zo zijn dat Tim op dat moment tegen een felbegeerde Ratchet top 4-bak aanloopt. Een 60’s style chopper met suicide shift en direct schakelen op de bak past veel beter bij deze stijl, dus werd deze aangeschaft en in het frame gezet. Via een swapmeet werd een primaire kast gevonden die perfect past bij de stijl van de motor. Als finishing touch kwam een in hars gegoten paardenbloem als jockey shifterknob. Nu toch al van het oorspronkelijke idee werd afgeweken, keek Tim ook nog eens naar het achterwiel. In principe was alles pas gemaakt om het originele achterwiel met schijfrem te monteren. Tim’s zoektocht ging echter verder en er werd nu een hydraulische remtrommel gevonden die veel beter bij de stijl van de motor paste en ook nog eens zonder al te veel aanpassingen in het frame kon. Na alles pas gemaakt te hebben, werd de naaf naar Ralph gebracht om deze vakkundig te laten spaken. In plaats van 16” dan ook gelijk maar 18”, zodat de look helemaal af was.

PRIMER
Tijdens het bouwen werden frame en tank in de primer gezet om alles te beschermen. Zo kon Tim naar hartenlust ruim 40 uur besteden aan het ‘webben’ van zijn balhoofd zonder zich druk te maken over roestvorming. Naarmate de bouw vorderde, werd alles steeds meer in deze vanillekleurige primer gezet en de kleur sloeg aan. Daarom werd alles uiteindelijk door Tim zelf in deze kleur gespoten, als basiskleur. De tank werd vervolgens naar Cheapo gebracht om deze te voorzien van een wederom uniek patroon. Tim’s enige twee eisen waren dat het zou passen bij het zadel en duidelijk anders zou zijn dan alle andere choppers. Daarmee ging Cheapo aan de slag, met dit resultaat als gevolg. De tank was geweldig, maar er ontbrak nog wat, het was nog geen geheel. Cheapo kwam daarom bij Tim in de schuur langs en bracht alle striping op het frame aan. Bewust alles zonder laklaag zodat er uiteindelijk een ‘doorleefde’ look ontstaat.
VOLGENDE PROJECT
Al met al heeft Tim een unieke chopper weten neer te zetten die op het eerste gezicht zo uit een jaren 60 film lijkt te zijn gereden. Met veel bijzondere details zoals de olietank, het aangepaste stuur, de schakelpook, het spuitwerk, het zadel en zelfs een van zijn eigen kiezen (!) als stationair schroef, is dit toch een zeer uitzonderlijke chopper. Dat dit door meerdere mensen zo gezien wordt, blijkt wel uit de belangstelling voor deze creatie. Naast een ereplaats op Matchlight Motorcycle Show heeft Tim inmiddels ook al de ‘Best of Show’ prijs gewonnen op de Sandhills Bikeshow van Brotherhood MC Antwerp. Terechte erkenning voor een unieke chopper waarvan alleen nog het blok en de koplamp verwijzen naar de FXWG zoals hij ooit zijn leven begon. Wat is er dan gebeurd met de rest van de onderdelen hoor ik je denken? Nou, met alle resten en een donorblok is Tim inmiddels druk bezig met zijn volgende project. Het zal denk ik dan ook niet lang duren voor we weer naar België rijden om dit van dichtbij te kunnen bekijken.
Tekst en fotografie: Rick Cazemier
SPECIFICATIES VANILLA VIXEN
ALGEMEEN | |
Merk: | Harley-Davidson |
Type: | Eigenbouw |
MOTORBLOK | |
Merk en type: | Harley-Davidson Shovelhead |
Bouwjaar: | 1984 |
Cilinderinhoud: | 1340 cc |
Versnellingsbak: | Ratchet top 4-bak |
Ontsteking: | Dyna-S |
Carburatie: | CV |
Luchtfilter: | Eigenbouw |
Uitlaat: | Eigenbouw |
RIJWIELGEDEELTE | |
Frame: | eigenbouw hardtail |
Voorwiel: | 21” |
Voorband: | Heidenau |
Voorrem: | remtrommel Honda 70’s crosser |
Voorvork: | originele springer van RJC-Choppers |
Balhoofdplaten: | origineel springer |
Achterwiel: | 18” |
Achterband: | Shinko |
Achterrem: | originele hydraulische remtrommel |
DIVERSEN | |
Stuur: | Eigenbouw |
Hendels: | FL-style remhendel |
Handvatten: | Fishscale van Dock66 |
Koplamp: | Origineel FXWG |
Knipperlichten: | handen gebruiken |
Forward controls: | eigenbouw |
Benzinetank: | Wassel |
Zadel: | Eigenbouw door CKL |
Achterspatbord: | versmalde flat fender |
Achterlicht: | custom Box light |
SPUITWERK | |
Kleur: | Vanille basislaag met custom paint in rood/oker. |
Spuiter: | Tim (Vanille basislaag), special paint en pinstriping door Cheapo. |
DANK AAN | |
Giel (Roll Without Control) voor het frame en de voorrem conversie voor springer Nico voor de zadelbekleding Cheapo voor de special paint Ralph (OG Spokeman) voor de wielen Mijn gezin voor hun steun en geduld Mijn vrienden voor hun hulp (special thanks to P-cock) |