De Britse customfan Graeme Mercer koopt in november 2023 een XLH Ironhead 1000 cc uit 1974 met een blok uit 1973 van een handelaar in Telford. De motorfiets liep, maar het blok lekte zo’n beetje overal, de carters waren beschadigd en het laswerk was bedroevend slecht. Duidelijk een motor die wat meer dan de gebruikelijke dosis liefde nodig had. Maar Greame houdt wel van een uitdaging en hij vertelt zelf hoe het uiteindelijk toch weer helemaal goed kwam met de verwaarloosde Sporty!
Mijn keuze voor een Ironhead had te maken met een paar ideeën waar ik al wat langer meer rondliep en die ik nog nergens uitgevoerd had zien worden.
DEADLINE
Op dit moment lijkt een Evoblok de meest populaire keuze, maar ik wilde echt wat anders. Het ontwerp van de motor startte op mijn iPad en ik wilde hem perse klaar hebben voor een lokale bikeshow. Dat gaf me meteen een heel duidelijke deadline en het is altijd wel nuttig om een beetje extra druk op de ketel te hebben bij dit soort projecten. Op zich was het plan niet zo ingewikkeld en ging ik gewoon voor een super-strakke lanesplitter. Op de plek van de olietank wilde ik een loop-de-loop uitlaat dwars door het frame heen, terwijl de olietank in de benzinetank geplaatst moest worden. Smal stuurtje erbij en we zijn al een heel eind in de goede richting.
ELLENDE
Het blok vroeg veel aandacht, dus ben ik begonnen met de motor volledig te strippen om het blok volledig opnieuw op te kunnen bouwen. De gietsporen van de carters werden verwijderd zodat ze daarna mooi gepolijst konden worden. De cilinders werden licht opgeboord en het blok kreeg nieuwe zuigers. Daarna was de versnellingsbak aan de beurt; die was er echt heel slecht aan toe. Verkeerde lagers, beschadigde tandwielen en nog meer ellende. Maar het lukte me om de bak weer netjes te krijgen. Het blok werd uiteindelijk helemaal herbouwd en ik kon gaan wachten op de komst van het frame.
SMAL
In de tussentijd begon ik over de tank na te denken. Het 9,5 litertankje werd aan de voorkant gedeeld om ongeveer 3,5 liter olie mee te kunnen nemen. De tankdop en oliedop zitten bovenop de tank en de leidingen lopen langs de voorkant van het frame om het mooi strak te houden. Dat heeft best goed uitgepakt en het valt de meeste mensen helemaal niet op. De voorkant wilde ik zo smal mogelijk houden, dus zocht ik daar een set supersmalle kroonplaten voor uit. Omdat ik met een voetkoppeling en handschakeling zou gaan rijden was de aanwezigheid van een voorrem voor mij ook wel een vereiste. In eerste instantie paste het voorwiel er niet tussen, maar de trommelremnaaf van een 1974-er Honda XL 250 bleek er wèl tussen te willen. Ik spaakte er een 21 inch velg omheen, zette er een Avon Speedmaster op en had mijn passende wiel. Als stuur koos ik een 30 cm Rabbit die ik zonder risers monteerde. De afstand tussen de handvatten is iets van 20 cm! Dat rijdt behoorlijk zwaar bij lage snelheden, maar als je wat meer gang hebt gaat het prima.
Rusty Piston: eencilinder Frisco Chop door Razvan en Alain
LOOP-DE-LOOP
Vooraf had ik al besloten zelf een loop-de-loop uitlaat te gaan bouwen. Het heeft me ruim 20 uur werk gekost, met heel veel passen, meten en blijven aanpassen van de 40 mm rvs buizen, maar het is gelukt. Met die twee lange pijpen die aan de linkerkant van de motor naar buiten komen ziet het er -al zeg ik het zelf- supercool uit en ik heb nog geen vergelijkbare constructie gezien op andere customs. Het custom zadel verbergt de elektrische onderdelen onder de framebuis met de twee knoppen voor contact en licht. Kev van Holy Goat Motorcycle Seats heeft fantastisch werk afgeleverd met de bekleding. Voor de voetbediening van de koppeling gebruikte ik een conversie set met kabel. De schakelpook functioneert met een gekruiste as en met een beetje geknutsel is het gelukt een strak ogende handschakeling te maken die ook nog eens prima werkt. Op andere customs zie ik wel eens van die lange schakelpoken met ingewikkelde hevels en zo, maar dat wilde ik juist niet. Het past de bike prima zo!
CANDY RED
Het frame is een Fenland Choppers frame dat een beetje aangepast is; Ik ging voor een 6 inch stretch omdat ik de hoofdbuis van het frame recht wilde hebben en niet met zo’n knik die je tegenwoordig in veel farmes van kant-en-klare hardtail kits ziet. Het frame werd gepoedercoat met Illusion Candy Red van Prismatic Powders. Martin van Art Attack deed de rest van de paintjob in Candy Red en Black Marble. Persoonlijk vind ik het geweldig gaaf dat bij iets ander licht de kleuren ook steeds veranderen. Zo ziet de bike er altijd weer net even anders uit. De strakke deadline die ik mezelf gesteld had heb ik gelukkig gehaald en ik was op tijd klaar voor de show waar de motor veel belangstelling trok. Heb er behoorlijk veel werk in moeten steken, maar ben nu ook wel echt heel blij met hoe dit project heeft uitgepakt!
Tekst: Greame Mercer
Fotografie: Del Hickey
SPECIFICATIES H-D XLH 1000 HARDTAIL LANESPLITTER
Specificatie | Detail |
---|---|
ALGEMEEN | |
Merk | Harley-Davidson |
Model | XLH 1000 |
Bouwer en eigenaar | Greame Mercer Royals Speed Shop |
MOTORBLOK | |
Type | Luchtgekoelde 45 graden V-Twin |
Luchtfilter | Baby Moon |
Ontsteking | Ultima Digi |
Uitlaatsysteem | Custom rvs Loop-de-Loop |
Versnellingsbak | Standaard vierbak |
Koppeling | Stock/Hydro conversie |
Oliekoeler | Customeoil |
RIJWIELGEDEELTE | |
Frame | Fenland Chopper, 6 inch stretch |
Kroonplaten | Mullins |
Voorwiel | 21 inch velg op 1975 Honda XL 250 remnaaf |
Voorrem | Trommelrem Honda XL 250 |
Voorvork | 6 inch Overs, shaved |
Achterwiel | 18 inch Motorcycle Store House |
Achterrem | Trommelrem |
Voetsteunen | Custom |
DIVERSEN | |
Stuur | 12 inch Rabbit |
Handvatten | Biltwell King Fu |
Benzinetank | Deels brandstof, deels olie |
Zadel | Custom, accu geïntegreerd |
Elektra | Custom |
Koplampen | Twee kleine LED spotlights |
Achterlicht | Mini LED |
Kentekenplaathouder | Op sissy bar |
SPUITWERK | |
Kleuren | Candy Red en Black Marble effect, sissybar wit |
Spuiter | Martin, Art Attack, Plymouth |
Poedercoating | Prismatic Powders, Torprint Powder Coating |