Het gebeurde tijdens de Cotswold Bike Night van 2022. Het geluid van brullende motoren vult de nacht en dan ineens… Dan ineens lijkt het stil te worden en zijn alle ogen gericht op de onwaarschijnlijk brute chopper die naar binnen wordt gereden. Natuurlijk loop ook ik naar de machine toe en maak kennis met de eigenaar; Nick Argyle. Een ex-Chopper Club Prospect met een reputatie die net zo indrukwekkend is als zijn chop. Op dat moment kon ik nog niet vermoeden dat ik samen met hem aan mijn meest ingrijpende chopper-project zou gaan beginnen!
Op dat moment reed ik een Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa streetfighter en die vond ik al helemaal te gek. Maar toen ik Nick over mijn streetfighter vertelde bleek al snel dat het wat hem betreft nog véél gekker zou kunnen; “Laten we er een chopper van bouwen”, stelde hij voor. Hij hoefde me niet te overtuigen, want ik was meteen verkocht. ‘Goed plan, ik doe mee!’ Ik had juist mijn 10-jarig jubileum bij de National Chopper Club gevierd, dus het was ook een perfect moment om iets speciaals te doen.
TWEE JAAR
Het zou het begin zijn van een heftige periode van ruim twee jaar, gevuld met bloed, zweet en metaal. We wilden hem op tijd klaar hebben voor een eerste onthulling tijdens het 50-jarig jubileum van de National Chopper Club in 2023. De motor had echter andere plannen en gooide een aantal elektrische Gremlins in de strijd die met succes de bouw flink wisten te vertragen. Op dat feest van de National Chopper Club had ik Nick en zijn vrouw Caroline als gasten uitgenodigd en wat denk je..? Hij komt binnenrijden met zijn eigen chopper, ‘Alfie’ en het eerste wat hij doet is de President’s Choice Trohy van de tafel af grissen. ‘Die hou ik vanaf nu wel warm voor jou’, verklaarde hij met een grijns van oor tot oor.
ELEKTRA
Tja, typisch Nick, maar dan moeten we natuurlijk wel eerst een complete en rijdende chopper hebben. Hij gaat in de periode daarna extra hard aan de slag en bouwt alles met de hand; van frame en plaatwerk tot en met voorvork. Natuurlijk stuiten we op de nodige problemen; vooral de elektra blijkt een ramp. Daarvoor gaan we uiteindelijk op pelgrimstocht naar Sheffield waar Steve Keenan, de Hayabusa-goeroe van MK Engineering South Yorkshire zijn toverkunsten demonstreert en de viercilinder weer laat spinnen als een tevreden leeuw.
The Grasshopper: Dirk bouwt Evo in Scandinavische stijl
OXFORD BLOOD
Daarna ontdekten we dat de bike met zijn lengte van meer dan 3.50 m nooit in mijn mancave zou passen, maar met behulp van wat extra beton werd ook dat probleem opgelost. Maar goed, het is nu wel de hoogste tijd om de aandacht te richten op alles dat wèl goed is gegaan en dat is gelukkig ook heel veel. Het zadel bijvoorbeeld: pure luxe, gemaakt van Oxford Blood leer dat zowel stoer als stijlvol oogt. De benzinedop is gemaakt van een Jaguar wielmoer. Waarom..? ‘Waarom niet!’ De motorsteunen, standaard en het stuur zijn van de National Chopper Club.
EEN REIS
Vanaf het begin van dit project stond één ding al wel vast: deze chopper gaat er behoorlijk slordig uit zien. Niets van dat gepolijste, glimmende showroom-gedoe. Ik wil dat ons zweet, de inspanning en de ellende in elke las en elke buis te zien zijn. De onthulling van de bike was een geweldig moment. Instemmend gegrom en goedkeurende knikjes alom bij de genodigden. Ja, we hebben een monster gecreëerd. Er wordt altijd gezegd; ‘Het gaat niet om de bestemming, maar om de reis’. En wàt een reis is dit geweest!
NAGEDACHTENIS
Uiteindelijk is dit niet zomaar een chopper. Het is een symbool van doorzettingsvermogen, van vastberadenheid en liefde voor de vrijheid van de chopper. Ik heb de motor EDDIE genoemd ter nagedachtenis aan mijn broer Garry Edmonds die me als jong ventje leerde van choppers te gaan houden. Mis je bruv, GBNF.
Tekst: Jonny Edds
Fotografie: Del Hickey
SPECIFICATIES SWEDISH HAYABUSA ‘EDDIE’
Specificatie | Detail |
---|---|
ALGEMEEN | |
Eigenaar | Jonny Edds |
Bouwer | Nick Argyle |
Basis | 2001 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa |
MOTORBLOK | |
Type | Watergekoelde viercilinder in lijn |
Cilinderinhoud | 1298 cc |
Vermogen | 175 pk/9.800 t.p.m. |
Koppel | 140 Nm/7.000 t.p.m. |
Carburatie | Electronische injectie |
Airbox | Custom |
Transmissie | Zes versnellingsbak, natte, meervoudige platenkoppeling, ketting |
RIJWIELGEDEELTE | |
Frame | Alles volledig custom |
Voorwiel | 21 inch H-D |
Voorrem | H-D |
Remleiding | Omvlochten en weggewerkt |
Voorvork | Custom springer met enkele schokbreker |
DIVERSEN | |
Benzinetank | Custom |
Zadel | Custom door Chris Vining -Custom Coach & Trimming- |
Achterspatbord | Custom |
Zijpanelen | Custom |
Koplamp | Zoeklicht van brandweerauto uit de jaren 50 |
Elektra | Custom door Steve Keenan/Caroline Lindsell, MK Engineering South Yorkshire |
Nummerplaathouder | Custom |