Liefhebbers van vintage choppers hebben er zes jaar op moeten wachten. De laatste Flanders editie was namelijk in 2019. Velen dachten dat het definitief afgelopen was met dit legendarische treffen. Maar de organisatie kon niet meer om de vraag heen voor een vervolg. De Flanders Chopper Bash is terug en… Alive and Kickin’!
Voor veel chopperfanaten staat een bezoek aan de FCB hoog op de wensenlijst, voor sommigen is het welhaast een must. Nergens komen zoveel old style choppers bij elkaar. Hier struikel je over de Knuckles, Pans en Shovels. Uit alle windhoeken van Europa kwamen ze het derde weekend van Juli aanwaaien. Zoals vanouds vond het evenement plaats in het Belgische Assenede, een dorp even boven Gent. Het weer was deze weken behoorlijk onbestendig en velen hadden dan ook vele kilometers in de regen afgelegd.
Harley Battle at Flanders Fields: geslaagde Custombike show bij H-D West-Flanders
AANSTEKELIJKE ENERGIE
Ruim duizend inschrijvingen uit maar liefst 23 landen noteerde de organisatie. Flanders draagt nog echt de chopperlifestyle uit, dit houdt bijvoorbeeld in; ‘No cars, no vans en no campers’. De tickets waren in de voorverkoop al rap uitverkocht, ondanks de forse toegangsprijs. Voor dit bedrag kreeg je wel bij binnenkomst een goodiebag met o.a. een T-shirt, badge en stickers. Bovendien waren er maar liefst acht bands die gedurende het weekend optraden in de ruime feesttent. Hieronder enkele retestrakke bands; vooral Deathchant, de afsluiter van de zaterdagavond, maakte indruk. Deze heren uit Los Angeles wisten de tent bijkans te laten opstijgen met hun aanstekelijke energie. Zo laat op de avond is het natuurlijk ook zo dat ‘hoe meer je drinkt, hoe beter het klinkt’, dat dan ook wel weer…

ZEKER EN VAST
Over drankconsumptie te gesproken… Een biertje kostte slechts twee euro. Dat kan het dure toegangsticket behoorlijk compenseren toch? ‘Zeker en vast’, zullen ze daar in België beamen. Een beetje tegenvaller was dat ontbijt en koffie niet bij de ticket inbegrepen zaten, iets dat toch op motortreffens vaak vanzelfsprekend is. Rondom het feestterrein stonden foodtrucks en allerlei standjes. Enkele bekende standhouders waren W&W, Just Fubar, Dock66 en Vans. Bij laatstgenoemde stond de goedlachse Jorge het hele weekend gratis wafels te bakken, die gretig aftrek vonden. Midden op het partyterrein stonden de choppers kris kras door elkaar geparkeerd. Qua opzet doet dit erg denken aan ‘ons’ Bildt Not Bought treffen, maar dan dubbel zo groot. De sympathieke leden van de Unknown Saints MC waren er zelf ook, samen met opvallend veel andere Friezen. Het choppergebeuren lijkt enorm te leven in het hoge noorden. De Fries Eddy Dijkstra die we o.a. kennen van de coverfoto van de Augustus editie van Bigtwin, won met zijn groene sixties style chopper de prijs voor de mooiste Shovelhead.
ANDERS
Overal op het terrein staan mensen te kletsen met oude vrienden of vinden nieuwe ontmoetingen plaats. Grappig om te zien dat velen elkaar al kenden via Instagram en elkaar nu voor het eerst in het echt spreken. Apart hoe dat werkt, iedereen weet al veel van elkaar zonder elkaar te kennen. Maar het is wel een soort ingang om elkaar aan te spreken. Sowieso valt mij op dat de jonge generatie chopperrijders erg toegankelijk is, technisch goed onderlegd is en stijlvolle creaties bouwt met oog voor detail. Op het show- en kampeerterrein zijn veel chopperstijlen te zien, maar toch is Flanders… Tja… Net iets anders. Hier vindt je vooral de wat doorleefde stijl. Choppers die dagelijks gebruikt worden en veel kilometers maken. Ietwat rauw met een lekker patina, veelal met originele onderdelen uit de fifties, sixties en seventies. Beter wordt het niet.
OORVERDOVEND
Op zaterdag liet de zon zich geregeld zien en bleef het zowaar droog. Zondagochtend hadden velen de tent al weer vroeg tegen de sissybar geknoopt voor de terugreis. Anderen hadden op buienradar al gezien dat er rond 10 uur een forse bui zou overkomen en wachtten dit af om vervolgens hierna te vertrekken. Voor de Nederlanders lag het voor de hand om via Antwerpen terug te rijden, de meesten kozen echter om via de Westerschelde tunnel bij Terneuzen te gaan. Ondergetekende kan dan ook vertellen dat het een oorverdovende ervaring is om de ruim zes kilometer met een tiental dikke V twin hier doorheen te knallen. Bovendien is het tolvrij en gegarandeerd regenvrij, da’s ook lekker, want hierna kregen we nog een paar stevige buien over ons heen. Eenmaal thuis konden we terug kijken op een top weekend dat we niet hadden willen missen. Mocht jij het gemist hebben? Volgend jaar is er weer een Flanders Chopper Bash en wel op 24, 25 en 26 juli! See you in Flanders!
Tekst en fotografie: Hans Prost