Harley-Davidson heeft lange tijd (t/m 1965) gebruik gemaakt van de Linkert & Langsenkamp carburateurs op de verschillende modellen motoren. Voor die tijd waren het bijzonder goede en wel doordachte carburateurs die hun tijd ver vooruit waren en waarvan veel technieken tegenwoordig nog steeds toegepast worden bij moderne carburateurs. Op de 750 cc zijkleppers van rond de oorlogsjaren zat ook een Linkert carburateur. Op de WL en WLD burgermodellen zat een Linkert M51 met een doorlaat van de venturie van 1-1/16 inch, hetgeen prima functioneerde en goede prestaties opleverde voor die tijd. Je kunt gewoon lekker meekomen met het verkeer, ook op de snelweg. Bij de legermodellen is het echter een heel ander verhaal, omdat daar standaard een model M88 carburateur op gemonteerd werd met een extra kleine venturie. Wat kun je daarmee om je motor een stuk te verbeteren?
SCHAKELPROBLEEM EVO VERSNELLINGSBAK: GEBROKEN VEERTJE
De legermodellen
Omdat men indertijd blijkbaar erg weinig vertrouwen had in de rijkunsten van de gemiddelde militair werd besloten om het grootste deel van de WLA en WLC modellen vanaf 1937 maar flink te “knijpen” ten opzichte van de burger modellen. Men deed dit door een Linkert carburateur van het model M88 te monteren. Deze had een venturie van slechts 15/16 inch en geen verstelbare hoofdsproeier, waarschijnlijk onder het motto ‘als je er niet aan kunt draaien, kun je ook niets kapot maken’.
Er waren binnen het leger afdelingen die wat hoger ingeschat werden en zij kregen wel motoren die beter presteerden met grotere carburateurs. Voorbeeld hiervan zijn bepaalde legeronderdelen die in begin 1941 op de WLA een M84 carburateur kregen met een venturie van 1-1/16 inch, de WLA van 1940 kreeg op sommige modellen een M64 carburateur met 1-1/16 inch venturie, de Navy modellen en de modellen voor Zuid Afrika in 1943 en 1944 kregen de M58 met een 1-1/16 inch venturie. Ook kreeg een deel van de WLA modellen in 1951 en 1952 een M54B carburateur met een 1 inch venturie.
Nu kun je natuurlijk denken scheelt die 1/8 inch (ruim 3 millimeter) verschil tussen de burger en militaire modellen echt zoveel? Helaas wel! Je moet niet vergeten dat je over de oppervlakte van een cirkel praat en na wat rekenwerk zul je ontdekken dat de burgermodellen een ruim 30 procent grotere doorlaat hebben met evenredig betere prestaties en dat merk je echt tijdens het rijden. Plotseling kun je meekomen met het verkeer en zonder problemen even een vrachtauto inhalen op de snelweg. Ook het rijden bij lage snelheden gaat plotseling een stuk prettiger omdat de motor beter opneemt en veel soepeler rijdt.
Vaste sproeier
De Linkert M88 is origineel voorzien van een vaste sproeier. Het gat waar bij de andere modellen de naald van de verstelbare sproeiernaald voor het hoge toerengebied in gemonteerd wordt, is bij deze modellen afgeplugd. Het nadeel van dit systeem met vaste sproeiers is dat de mogelijkheden om de boel goed af te stellen erg beperkt is omdat er maar een zeer klein aantal maten sproeiers geleverd wordt. Nu zijn we de laatste jaren ‘gezegend’ met milieuvriendelijke brandstof uit de pomp die een veel lagere verbrandingswaarde heeft ten opzichte van de oude benzine. Met deze nieuwe benzine krijg je dus een verkeert mengsel dat schadelijk is voor je motorblok en de motor veel slechter laat presteren. Je kunt natuurlijk voor de moeilijke weg kiezen en zelf sproeiers groter gaan maken, maar de eenvoudigste oplossing is de vaste sproeier te vervangen door een plugje (OEM 27327-24) en een verstelbare sproeiernaald te monteren.
Wat te doen?
De oplossing is eigenlijk erg simpel. Omdat alle Linkert carburateurs sterk op elkaar lijken, kun je vaak eenvoudig onderdelen uitwisselen en zo een ander model creëren. Een M88 ombouwen naar een model M51 met een grotere doorlaat is een fluitje van een cent voor een goede doe-het-zelver. Je doet dit karwijtje fluitend even op een zondagmiddagje. Het mooie is dat de ombouw aan de buitenkant van de carburateur niets verandert en je motor zijn originele uiterlijk blijft behouden, het enige zichtbare verschil is dat er een verstelbare sproeiernaald in komt voor het hoge toerengebied.
Na de carburateur gedemonteerd te hebben, begin je met het boren van het gaatje dat moet zorgen voor de beluchting van de emulsiepijp aan de zijkant van het carburateurhuis. Het is het eenvoudigst om een carburateur van model M51 er naast te houden voor het bepalen van de juiste plek en diameter van het gat (= 4,9 millimeter). Na het boren even met een stukje fijn schuurpapier de braampjes van het geboorde gat weghalen aan de binnenzijde, anders gaat de nieuwe, grotere venturie er moeilijk in. Ook nog even de vaste sproeier in de vlotterkamer verwijderen en vervangen door een blindplugje. Als laatste de oude plug en naald verwijderen op de plek waar bij de M51 carburateur de verstelbare hoofdsproeier gemonteerd wordt.
Hierna kunnen we de oude M88 weer op gaan bouwen, maar nu als een M51 zoals op de burger modellen zat. Omdat de carburateur toch uit elkaar ligt, is dit een mooie gelegenheid om hem weer even postfris te maken. Vaak is de as van de gasklep en de bijbehorende busjes versleten, waardoor valse lucht wordt aangezogen en de motor minder mooi loopt. Alle onderdelen zijn volop nieuw leverbaar via je Zodiac en Motorcycle Storehouse dealer, dus geen probleem. Kijk ook even of het carburateurhuis niet ingesleten is bij de gasklep, hier gaat de motor ook slecht op lopen. Als er een groef zit, deze even vollassen met zilver en daarna op een hoondoorn de boring weer mooi rond maken.
We beginnen met de nieuwe 1-1/16 inch venturie in de carburateur te laten zakken. Hierna stoppen we het emulsiepijpje erin om de venturie op zijn plek te houden. Verder is het gewoon standaard opbouwen van de Linkert carburateur. Als laatste gaat de naald van de verstelbare hoofdsproeier in de carburateur. Natuurlijk alle pakkingen en afdichtingen vervangen door nieuwe. Een pakking is voor eenmalig gebruik en hergebruik is uit den boze!
Origineel hebben de oude modellen geen pakking op het punt waar de vlotterkamer tegen het carburateurhuis gemonteerd wordt. Vanaf 1952 ging HD op dit punt wel een pakking monteren. Wij monteren ook bij de oude modellen altijd deze pakking. Het voorkomt veel benzinestank in je garage als de motor stil staat. Ook deze pakkingen zijn gewoon via je dealer verkrijgbaar, het HD onderdeelnummer is 27376-52.
Tips
Monteer voor de vlotter een kunststof model die bestand is tegen de moderne brandstoffen. Bekent is de “Rubber Ducky” van de firma Enfield Racing. Zij zijn de hemel op aarde en gaan levenslang mee. Ze zijn leverbaar via de meeste dealers die onderdelen verkopen voor de oudere modellen.
Kijk altijd of het huis van de carburateur niet ingeslagen is bij de gasklep. Als daar een groef zit gaat de motor beroerd lopen. Dit is eenvoudig te verhelpen door de groeven in het huis vol te solderen met zilver.
De meeste Linkert carburateurs rijden al zo’n 75 jaar rond. In die tijd is er veel aan “gerommeld”. Wij komen dan ook veel verkeerde onderdelen, ontbrekende onderdelen, enzovoort tegen. Begin altijd met de onderdelen in je carburateur te vergelijken met de onderdelen in je onderdelenboek en werkplaatsboek om te kijken of zij echt in jouw model carburateur horen.
Compressieverhouding
Op de WLA en WLC modellen zaten cilinderkoppen met een lage (1 : 5) compressieverhouding omdat zij in de oorlog ook op (zeer) slechte benzine moesten kunnen lopen zonder te gaan pingelen. Op de WLD modellen zaten koppen met een hogere compressieverhouding van 1 : 6 voor betere prestaties. Bij de burger WL modellen kon men opgeven welke compressieverhouding men wilde. Naast de aluminium cilinderkoppen werden ook gietijzeren koppen op de WL modellen gemonteerd die ook in verschillende compressieverhoudingen leverbaar waren. Bij de aluminium koppen is de compressieverhouding aan de zijkant ingeslagen. Je vindt daar een 5 of een 6, afhankelijk van de compressieverhouding. Als je op je motor aluminium cilinderkoppen hebt met een 5 (lage compressie), dan kun je de koppen eenvoudig affrezen naar de hogere 1: 6 compressie voor betere resultaten. Als je koppen er niet meer uitzien omdat alle koelvinnen afgebroken zijn, kun je ook gewoon een set nieuwe replica koppen met 1 : 6 compressieverhouding via je dealer bestellen. Het best kun je een setje aluminium koppen monteren omdat zij beter hun werk doen. Google maar eens naar Sir Harry Ricardo principe. Je begrijpt dan waarom aluminium koppen in het voordeel zijn.
Als je een WLA of WLC hebt met een M88, is het aanpassen van de carburateur al dan niet in combinatie met het verhogen van de compressie absoluut een aanrader! Je krijgt een veel prettiger rijdende motor en kunt ook lekker soepel even de vrachtwagen voor je inhalen als dat nodig is.
Tekst en foto’s: Ger Dijkshoorn