Schakelprobleem EVO versnellingsbak: gebroken veertje

Gepubliceerd:

De 5-versnellingsbakken van de Evolution modellen zijn eigenlijk beresterk en oer-betrouwbaar. Ze zijn nu inmiddels wat ouder en dan raken onderdelen wel eens versleten. Eén van die onderdelen is het veertje van de schakelhevel in de versnellingsbak. Zo’n veertje kost slechts rond de vijf euro, maar daar komen ook nog alle pakkingen, olie en eventuele bussen bij.

Je bemerkt dat het veertje de geest heeft gegeven als het pedaal na het schakelen niet meer terugkomt in zijn normale stand. Altijd gelijk stoppen, want als het afgebroken stukje van de veer tussen de tandwielen komt, heb je pas echt een probleem en dan kost het serieus geld!

ROAD GLIDE 2019 ULTIEME UPGRADE: MILWAUKEE MONSTER

Demontage

Om bij het veertje te komen begin je met het verwijderen van het zadel, de accu en de uitlaten. Nu tap je de olie af van de primaire kast, de versnellingsbak en de olietank. De olieleidingen blijven zitten, je kunt de olietank uit het frame halen en aan de zijkant naast het frame hangen. Nu kun je goed bij de startmotor en je maakt deze los door de twee inbusbouten los te draaien. Na het lange schroefje van het startertandwiel in de primaire kast los gedraaid te hebben kun je de startmotor verwijderen. Als de startmotor niet meer in de weg zit, kun je het deksel aan de bovenzijde van de bak losmaken. Daarna de schakelwals en de schakel-as met de schakelvorken. Hierna demonteer je de gehele primaire kast met inhoud. Vergeet niet de lagerbus op de versnellingsbak-as te verwijderen met de hiervoor bestemde trekker, anders wil de bak niet gedemonteerd worden. Nu kan er met de demontage van de versnellingsbak begonnen worden. We beginnen met de demontage van het deksel op de bak. Nu gaan we de inbusbouten van het zijdeksel van de versnellingsbak losdraaien. Door daarna voorzichtig met een plastic hamer op de hoofdas van de bak te tikken, komt het complete binnenwerk van de versnellingsbak uit het bakhuis en leg je apart. We komen nu eindelijk in de buurt van het veertje. Eerst nog even de hevel op de bak verwijderen en de kleine circlips achter de hevel. Hierna kun je het asje naar de binnenzijde van de bak drukken en je hebt het kapotte veertje in je hand. Zoek even goed naar het afgebroken pootje onderin je bak, want dat mag niet achterblijven. Na montage van het nieuwe veertje kan de schakelhevel weer terug op zijn plek en geborgd worden met een nieuwe circlips.

Bus achter de poelie

Omdat we toch met de versnellingsbak bezig zijn, kijken we gelijk even naar de bus achter de poelie van de belt. Bij de eerste modellen tot en met 1994 werd een erg dunne vulbus gemonteerd, die in de oliekeerring in het bakhuis draait. Omdat deze bus niet sterk genoeg is, lopen bij deze bussen altijd de poelies na een tijdje los en gaat de bak op dat punt olie lekken. Harley loste dit probleem op door in 1995 een veel dikkere bus te monteren voor meer stevigheid. Er werd bij de voorgaande modellen geadviseerd om deze latere bus te monteren. Altijd bij de oudere bakken even controleren of deze upgrade heeft plaatsgevonden en anders een moderne, dikkere bus monteren. Je moet daarbij ook de oliekeerring van 1995 en later monteren (OEM 12067A). Onze bak bleek de upgrade nog niet te hebben gehad, dus dat doen we maar even gelijk.

Alles weer terug zetten

Als het nieuwe veertje op zijn plek zit, kunnen we de boel weer in elkaar gaan zetten. We beginnen met alles in de spoelbak goed schoon te maken en alle oude pakkingresten te verwijderen. Alle pakkingen en oliekeerringen worden natuurlijk vervangen. Nooit gebruikte pakkingen of oliekeerringen terug monteren. Lees eerst je werkplaatsboek even goed door om te weten waar je allemaal op moet letten. De lagerbus van het lager voor de primaire kast op de hoofdas altijd vernieuwen. Deze lagerbussen zijn voor eenmalige montage. Als je de oude bus terug perst op de hoofdas gaat hij vroeg of laat ‘wandelen’ en ontstaat daar een flinke lekkage. Ook belangrijk is om even de schakelhevel nauwkeurig af te stellen voor je het bovendeksel van de bak monteert, evenals de koppeling. Verder is het gewoon weer alles op zijn plek terug monteren en de versnellingsbak, primaire kast en olietank met de juiste olie vullen. Houdt altijd voor de verschillende onderdelen de voorgeschreven aanhaalmomenten van bouten en moeren aan die in je werkplaatsboek staan omschreven en gebruik de voorgeschreven borgvloeistof, dan kan er niets mis gaan. Het is even een klus, maar daarna kun je weer vele jaren probleemloos schakelen.

Tekst & foto’s: Ger Dijkshoorn

Gerelateerde artikelen

Recente artikelen