Green Lady: Robert nog altijd verliefd op zijn wulpse WLC

Gepubliceerd:

“Ik zag een grote kerel op ’n H-D Liberator over de oude A 16 rijden en was meteen verkocht!” Robert van Herk, eigenaar en bouwer van deze prachtige H-D WLC, weet het nog alsof het  gisteren gebeurde. “Toen ik die vent zag op zijn klassieke Harley dacht ik, die wil ik ook hebben! Pas veel later heb ik er daadwerkelijk een kunnen kopen.”

Robert, ondernemer en 68 lentes jong, weet het zich allemaal nog heel goed te herinneren. “De man van wie ik de WLC indertijd, een jaar of dertig geleden, in Capelle a/d IJssel kocht, bood hem aan omdat hij ging emigreren. Hij vroeg of ik ooit wel eens op zo’n fiets had gereden. Dit, omdat het best wel moeilijk was, in verband met de handmatig af te stellen voor- en na-ontsteking, de voetkoppeling enzovoorts. Ik zei van niet, maar dat het wel moest lukken, omdat ik als kind ook op een driewieler kon rijden.” Robert had op dat moment eigenlijk maar net mijn rijbewijs en alleen op een Honda les gehad, dus het was best wel even spannend! “Na instructie reed ik er zo mee weg en moest de van Brienenoordbrug over, het ging niet hard, maar ik kwam er overheen!” 

Green Lady

Revisie

In de ruim dertig jaar dat hij al motor rijdt, waren er ook diverse andere iconische H-D’s in zijn bezit, zo had hij een H-D Duo Glide, een H-D Springer en momenteel ook nog een FLH 1200 1974 en Fat Boy grijs/geel uit 1989, eentje van de eerste serie. Na een paar jaar met deze WLC gereden te hebben, werd Robert lid van de Motorclub Heerjansdam. Hij kocht een H-D Springer, om met de club mee te kunnen rijden en besloten werd om de WLC geheel te reviseren. Hij was nog origineel blauw, maar was met de hand geverfd en het oude zijklepperblok liep slecht. “In een oude container op mijn terrein heb ik toen een werkplaats ingericht, daar hing de motor met banden aan het dak. Die container werkplaats is er trouwens nog steeds!

Vijf jaar

Meestal werd er op de zaterdagochtend en af en toe ook ‘s avonds aan de motor gewerkt. “Iets wat niet altijd in dank afgenomen werd door mijn ex”, aldus Robert, “en het heeft daardoor zo’n vijf jaar geduurd voordat hij gespoten kon worden.” Zo’n beetje alles deed Robert zelf, tot aan het spuitwerk toe! De blokrevisie werd gedeeltelijk door Larry Elias gedaan en ook zijn onderdelen en vooral zijn adviezen waren onontbeerlijk bij dit project. “Een vriend hielp met de bedrading en verder heb ik alles eigenlijk zo’n beetje zelf gedaan”, aldus een tevreden Robert, die zijn motor vanwege de wulpse rondingen de toepasselijke naam ‘Green Lady’ gaf.

Trappen

“Nadat ik er een tijd niet op had gereden startte zij niet. Ik heb daarna de carburateur geheel schoongemaakt, want het bleek dat de trottle shaft vast zat vast door te lang stilstaan”, verklaart Robert. “Nu start ze wel weer goed, maar ik ben al een paar keer mijn kuiten bijna kwijtgeraakt en hap na tig keer trappen wel naar adem.” Maar ik ben nog steeds blij met deze Harley WLC en met het feit dat zij 95% origineel is. Was getekend, de man met de richtingaanwijzerarmen. En af en toe met een -voetje.”

Tekst & fotografie Onno “Berserk” Wieringa madnessphotography.nl

TECHNISCHE GEGEVENS GREEN LADY

ALGEMEEN

Eigenaar: Robert van Herk
Bouwer: H-D / Robert van Herk
Merk: H-D WLC
Model: WLC
Bouwtijd: ca 5 jaar

Naam motor: Green Lady, vanwege de mooie ronde vormen

MOTORBLOK

Bouwjaar: 1942
Bouwer: H-D / eigenaar
Cilinderinhoud: 750 cc
Type: WLC
Carter: standaard, gereviseerd
Krukas: nieuw
Zuigers: nieuw
Cilinders: gehoond
Cilinderkoppen: gevlakt
Kleppen: nieuw
Nokvolgers: nieuw
Oliepomp: standaard gereviseerd
Benzinesysteem: M88 Linkert carburateur
Luchtfilter: standaard
Luchtfilterhuis: chroom
Ontsteking: punten, nieuw
Uitlaatsysteem: Fishtail
Versnellingsbak: gereviseerd

RIJWIELGEDEELTE

Frame: gepoedercoat
Voorvork: gepoedercoat en nieuwe bussen
Voorwiel: opnieuw gespaakt RVS
Achterwiel: opnieuw gespaakt RVS
Remmen: nieuw, trommels origineel

DIVERSEN

Voorspatbord: militaire uitvoering, burgerspatbord is ook nog aanwezig
Achterspatbord: opklapbaar
Spatbordsteunen: gelakt
Benzinetank: uitgedeukt, handschakeling verchroomd
Dashboard/Tellers: originele teller gereviseerd
Olietank: uitgedeukt
Stuur: gepoedercoat
Handvatten: nieuw mantels
Schakelaarhuizen/rem- koppelingshendel: gerestaureerd
Koplamp: chroom, originele in kleur aanwezig
Achterlicht: standaard 1942
Richtingaanwijzers: linker en rechter arm
Zadel: opnieuw bekleed
Voetsteunen: halve maan plateaus opnieuw rubber bekleed
Rem- schakelpedaal: handrem links, koppelingspedaal links, voetrem rechts

SPUITWERK

Kleur: brons groen metallic (oude Volvo kleur)
Spuiter: GL Paints, (“Dat bedrijf is helaas gestopt, het beste wat er was.”)
Special Paint / logo’s: rode en gouden biezen
Idee en design: Robert

DANK AAN

Larry Elias (Leerdam) en zijn onderdelen, blok revisie. Een fenomeen deze man.

Gerelateerde artikelen

Recente artikelen