“Om je te kunnen blijven ontwikkelen, moet je uit je comfortzone durven stappen”, stelt Aaron Boss, project leader bij Roland Sands Design. Dat doet het befaamde bedrijf dan ook, met deze verrukkelijke RSD Indian ‘El Camino’.
“We kennen de Indian Thunderstroke-motor goed, want we hebben er al jarenlang custombikes omheen gebouwd. Maar voor dit project ‘El Camino’ wilden we zoveel mogelijk authentieke vintage componenten uit de late jaren ’40 gebruiken. Dat betekende voor ons een nieuw soort uitdaging. Het ging nu niet om hogere prestaties en snellere rondetijden, maar om respect voor Amerikaans erfgoed en Amerikaanse motorgeschiedenis!”
Soldeersel
“We vonden een originele voorvork en een zwaar gecrasht, behoorlijk krom, maar wel origineel Chief-frame uit 1946, bij onze goede vriend Mike van Kiwi Indian. Een perfecte donor voor het project. Deze vintage standaardframes hebben gietstukken voor de balhoofd- en frameverbindingen die zijn verbonden met rechte stalen buizen. Het is aan elkaar gelast en gesoldeerd, wat betekende dat we de hechtlassen konden wegslijpen en vervolgens de soldeer verbindingen konden opwarmen om het soldeersel te smelten. Zo konden we het beschadigde frame makkelijk uit elkaar halen.”
Vering
“De voorvork is herbouwd met de nieuwe bronzen bussen die Mike op voorraad heeft om de klassieke Indians van zijn klanten op de weg te houden. Het moderne Thunderstroke motorblok is veel groter dan het oorspronkelijke blok voor dit frame, dus hebben we de standaard gietstukken een beetje aangepast om de juiste hoeken te krijgen. Sommige van de standaardverbindingen waren niet te gebruiken vanwege de afwijkende hoeken en de totaal afwijkende blok ophangingspunten, dus er werden nieuwe chromoly-versies gemaakt. Het metaal werd kunstmatig verouderd om er ook optisch perfect bij te passen. De (reproductie-vintage) brandstoftanks en de zadelbeugel kwamen ook van Kiwi en het originele ’46 zadelscharnier werd aangepast op het frame. Vervolgens hebben we een achterbrug gebouwd met modern functionerende vering en is originele plunjersysteem dus vervangen door dit nieuwe systeem dat het rijgedrag enorm verbetert.”
Verschillende werelden
“Onze RSD Traction flat track racewielen met quickchange wielnaaf achter en TT remnaaf voor, zijn stijf en licht. De moderne Galfer zwevende schijfremmen bieden een geweldig fijn doseerbare remkracht. Dunlop’s nieuwe 19 inch K180 DOT-goedgekeurde flat track banden zien er geweldig uit en hebben de grip en stabiliteit die je je ook wenst op een bike als deze. Uiteindelijk vertegenwoordigt deze El Camino custombike het beste van twee totaal verschillende werelden. Het is custom, het is creatief, het ziet eruit als een Indian uit het tijdperk van de Tweede Wereldoorlog, maar het is ook technisch super-betrouwbaar, start met een knop en vooral… Ontzettend leuk om mee te rijden!”, besluit Aaron.