Arjans extremere eigenbouw chopper: Highneck Evo

Gepubliceerd:

Arjan Reedijk uit Puttershoek wist ons met zijn Shovel die hij al meer dan twintig jaar in bezit heeft, al meerdere keren te verbazen. Hij toonde de bike in verschillende geslaagde gedaantes, van sinner- tot oldskool-stijl. Maar na al die verschillende stijlen houdt het toch een keer op en zijn verlangen naar een extremere chopper blijft groeien. Hij koopt een Evo blok en wacht geduldig af tot er iets op zijn pad komt… 

Arjans broer Danny, van Daans Custom Shop uit ‘s-Gravendeel, krijgt soms wel eens te maken met onafgemaakte projecten. De overgebleven onderdelen worden hergebruikt, verkocht, geruild of blijven, zoals in dit geval, binnen de familie. “Danny belde mij om aan te geven dat hij een ellenlange overstock voorvork in zijn shop had liggen en een optie had om twee enorme custom wielen te laten maken. Dat was het kantelpunt voor de start van dit project”, begint Arjan. “Mijn eerste gedachte was om er een Zweedse chopper van te maken. Vanwege mijn beroep ben ik gespecialiseerd in de meet- en regeltechniek. Daarvoor heb ik wel eens een cursus autocad voor moeten volgen. Bij DBBP.com kocht ik een autocadtekening van een Softail frame, dat ik had gebruikt als basis voor mijn ontwerp. Nadat ik het 23 inch voor- en 20 inch achterwiel had ingetekend, kon ik beginnen aan de maatvoeringen. Via social media kwam ik in contact met een Zweed en ik vroeg hem naar de maatvoeringen van zijn Zweedse longbike. De lengte van de voorvork en de mate waarin de vork in zijn chopper onderuit gezakt stond, vond ik echter te extreem. Een Highneck chopper heeft ook een lange voorvork waarbij de balhoofdhoek veel steiler is. Ik wilde daar een beetje tussenin zitten. Om te voorkomen dat het stuur bij stilstand zou omvallen, had ik rekening gehouden met een naloop van 10 tot 15 centimeter.” 

UITDAGINGEN

Met de bewerkte autocadtekening gaat Arjan naar Danny, die zich met de bouw mag gaan bezighouden. Het voorafgaande denkwerk, het uittekenen van de ideeën en het maken van passende onderdelen, neemt veel tijd in beslag. Daarbij is Danny continu bezig met finetunen om de beoogde naloop te realiseren, maar met zijn ervaring zijn dit slechts kleine uitdagingen. Danny: “Vanwege het extreem grote achterwiel heb ik de single side swingarm met geïntegreerde olietank zelf moeten maken. Een bijkomende uitdaging was dat ik te maken kreeg met een ander veermoment. Zo zie je maar dat in de praktijk dingen anders kunnen uitpakken dan op de tekening. Daarna kon ik me richten op het design, dat in een vloeiende lijn met het frame moest samensmelten. Hierin heb ik geen vast proces. Ideeën komen vaak spontaan naar boven wanneer ik in de shop met andere dingen bezig ben. Op zulke momenten pak ik meteen een stift en teken ik de contouren op karton. Dat karton gebruik ik dan later weer als mal voor een tank of spatbord.” 

AIRBRUSH

Arjan: “Zelf ging ik ook op onderzoek uit en scoorde een BDL koppeling bij iemand in België. Met een mal ging ik naar Tijger Leathers voor een custom zadel dat precies moest passen in de daarvoor gemaakte inleg. Nadat het frame, de tank en het achterspatbord in de grijze basiskleur waren gespoten door Strak Coating, kon ik me buigen over het airbrush design. Airbrushen vind ik gewoon leuk om te doen. Dat heb ik ook onlangs bij mijn Shovel gedaan. Het geeft me een goed gevoel wanneer ik kan zeggen dat ik dat zelf heb gedaan. Nadat alle spuitdelen in de blanke lak waren gespoten, kon ik beginnen aan de opbouw van de motor. Dat deed ik in m’n eigen garage, op een speciaal gemaakte motorbrug. Er ging daarbij wel een heleboel mis. Zo had ik de bedrading door de verkeerde framebuis laten lopen, waardoor alles weer terug moest worden getrokken. Ook de single side swingarm kon ik na het monteren ook direct weer demonteren, want ik was de belt vergeten. Oepss…”

ONE OF A KIND

“Rechtuit biedt dit rijwielgedeelte vooral veel stabiliteit. Bij het nemen van krappe rotondes is de lange voorvork wel even iets om rekening mee te houden. Hetzelfde geldt voor het bepalen van de afstand tot mijn voorligger. Ik kan het voorwiel namelijk niet zien. Visueel zijn er nog twee kleine dingetjes waar ik nog iets mee wil doen. Het airbrushen van het luchtfilterdeksel en het polijsten van de rvs voorvorkbrace. Anders dan mijn Shovel is dit een motor met een stijl die zich niet meer laat veranderen.” Beide broers zijn meer dan tevreden met het resultaat en terecht! Arjan weet wat hij wil en is zelf ook niet vies om de handen uit de mouwen te steken. Danny is met zijn kunde en creativiteit een motorbouwer pur sang. Vanwege de extreem grote wielen, custom single side swingarm, ongekend lange wielbasis en vloeiende lijnen is deze chop absoluut een hele gave ‘one of a kind’ highneck. Klasse gedaan mannen!

Technische specificaties op de volgende pagina

Gerelateerde artikelen

Recente artikelen