Hoewel ze zich er weldegelijk goed voor lenen worden Indians nog niet vaak rigoureus verbouwd. Zelden zie je een Scout of Chief als extreme custombike. Florian Pfante, van Indian Hannover, nam de handschoen op en besloot een spectaculaire custom te bouwen op basis van een Scout. Wel extreem ogend, maar niet dusdanig radicaal dat er niet meer mee op de weg te rijden is.
Florian glundert nog als we hem net na de prijsuitreiking van de Budweis Custom Show tijdens het Indian Riders Fest in Tsjechië spreken. Hij behaalde daar ‘Best of Show’ en kreeg bovendien van alle andere bikeshow deelnemers de meeste stemmen. Zij mochten onderling op elkaars motoren stemmen, en hij won daarmee de trofee voor ‘Builders Vote’! Florian vertelt: “Ik heb deze motor in eerste instantie gebouwd voor de European Biker Build-Off in Bad Salzufflen. Ik had maar drie maanden om alle onderdelen te maken en de speciale onderdelen zoals de velgen, voorvork, het remsysteem en dergelijke te laten produceren. Daarom heet de motor dan ook Unikat. Hij is uniek!”
Chopper Chief: Raw Steel Choppers frame voor Tony’s Indian
SPAAKWIELEN
Elk onderdeel van deze motor moest worden aangepast voor de nieuwe Scout. Sommige onderdelen zijn eigenlijk gemaakt voor het oude type Scout en moesten aangepast worden voor het nieuwe type. De cover die het frame onder het zadel afdekt en de bevestigingen van het voorspatbord zijn handgemaakt van staal en geven een mooi, ‘open’ beeld. De kleine Indian logo’s zijn gemaakt uit een metalen plaat met behulp van een dremel. Ook de velgen zijn speciaal voor deze motor gemaakt. Normaal gesproken is het pulleybrake-systeem alleen beschikbaar voor gesmede aluminium velgen, maar Florian wilde persé spaakwielen, dus alle CNC-gegevens moesten worden aangepast. “Oh ja”, wijst Florian, “De originele handgrepen zijn zo groot en lelijk dat ik ze moest vervangen door deze sportieve exemplaren van een Indian FTR.”
NA 19.00 UUR
De uitlaat maakte Florian met zijn team uit rechte lengtedelen van liefst vier meter. Elk schuin gezaagd ‘pie-cut’ stukje werd met de hand gemaakt en in de werkplaats aan elkaar gelast. De uitlaatklep werkt met een RC-controller, “want”, zo verklaart Florian, “op dit moment is er nog geen compleet J&H uitlaatsysteem leverbaar voor de nieuwe Scout.” Elk handgemaakt onderdeel werd ambachtelijk gemaakt met een hamer, een slijptol, een dremel en een lasapparaat. Sommige onderdelen moesten echter high-tech vervaardigd worden. “Ja,” zo beaamt Florian, “de velgen en kroonplaten werden gemaakt in een partnerwerkplaats op een 3-weg CNC-machine met gebruik van mijn tekeningen. Maar het lastigste was om alle onderdelen, de montage, het spuitwerk etc. in slechts drie maanden klaar te hebben. Er is niets wat ik kan bestellen vanuit een catalogus, dus alles wat ik in gedachten had, moest met de hand in onze werkplaats worden gemaakt. Ik ben de enige monteur in ons bedrijf, dus ik moest alles na 19.00 uur of in het weekend doen.”
STENEGARD APPROVED
Terwijl ik de Unikat bewonder leest Florian klaarblijkelijk mijn gedachten. “Ja ik ben een beetje perfectionistisch“, lacht hij en het is duidelijk dat dàt dus een stevig understatement is! “Ik haat het als er zilverkleurige onderdelen aan de motor, het motorblok of ergens anders zitten. Dus moest ik elke bout, moer en schroef vervangen door een rode of zwarte. Ik heb het spruitstuk, de thermostaatkap, sommige sensoren, de regelaar en veel kleine onderdelen zwart geverfd. Er zijn zoveel kleine details die ik zwart heb gekleurd of heb aangepast, zeker daar waar ik een rode geëloxeerde schroef kon gebruiken.” Alle systemen werken, het ABS, de tractiecontrole, zelfs de navigatie en het keyless systeem. De ECU is zonder storingen en hij rijdt fantastisch met de dikke banden. Bovendien is de Unikat door Hoofd Design van Indian Motorcycle, Ola Stenegard, persoonlijk gesigneerd en daarmee kreeg de custom officieel het predicaat ‘Stenegard Approved’!
DROOM
De grootste uitdaging voor Florian was de Build-Off zelf. “Je bouwt de motor in je werkplaats, je spuit, poedercoat of verandert alles. Daarna haal je hem helemaal uit elkaar en doe je alles in dozen. Tijdens de Build-Off heb je maar 2,5 dag om hem in elkaar te zetten en op zondag moet je er brandstof in doen en ‘m starten. Als hij niet start, verlies je 25% van je stemmen. De stemmen komen alleen van de bezoekers en onze ‘kleine’ Scout won het van onze tegenstander, een Poolse customizer, die met een Softail Custom-build meedeed!” Het is voor Florian een droom die uitkomt en de droom is nog niet voorbij. ”Ik rijd graag naar motorshows en overal waar ik met deze motor kom, zie je de mensen met grote ogen kijken. Ze zijn blij om deze geweldige motor te zien en dat maakt mij natuurlijk weer enorm trots!” Het plan is er om bij USM-Motorcycles / Indian Motorcycle Hannover in 2026 speciale kits te gaan leveren waarmee je je eigen Fat-tyre Race-Bobber kunt bouwen op basis van een Indian 1250 Scout. Neem gerust contact met Florian en zijn team op als je interesse hebt.
Fotografie Onno “Berserk” Wieringa
SPECIFICATIES INDIAN UNIKAT
ALGEMEEN | |
Eigenaar | Florian Pfante |
Bouwer | USM-Motorcycles / Indian Motorcycle |
Merk | Indian |
Model | Sport Scout |
Bouwtijd | 3 ½ maand |
Naam van de motor | Unikat, omdat er bij het bouwen van deze motor nog niet één onderdeel te koop was |
MOTORBLOK | |
Motor | standaard |
Bouwjaar | 2024 |
Bouwer | USM-Motorcycle / Indian Motorcycle |
Cilinderinhoud | 1250 cc |
Type | Speedplus |
Luchtfilter | S&S |
Uitlaat | handgemaakte header USM-Motorcycles / uitlaatdemper Jekill&Hyde voor Indian FTR |
RIJWIELGEDEELTE | |
Frame | standaard Indian Scout, gepoedercoat |
Schokdempers | Wilbers Performance Pro |
Voorvork en balhoofdplaten | USM-Motorcycles / RF-Biketech, Wilbers UpSide-Down |
Achterbrug | type 240 NLC Custom / aangepast door USM-Motorcycles |
Achterschokdempers | Wilbers Performance Pro |
Voorwiel | USM-Motorcycles / RF-Biketech, 40 RVS spaaks – 5,5×18, Avon Cobra Chrome 180/55 R18, naaf USM-Motorcycles, Probrake rotors / Brembo remklauwen |
Achterwiel | USM-Motorcycles / RF-Biketech, 40 RVS spaaks – 8×18, Avon Cobra Chrome 240/40 R18, naaf USM-Motorcycles, Pulleybrake Systeem NLC / Probrake rotor |
DIVERSEN | |
Voorspatbord | USM-Motorcycles, handgemaakt |
Spatbordbevestiging | custom door USM-Motorcycles |
Benzinetank | standaard tank aangepast door USM-Motorcycles, pop-up tankdop en meter in de tank |
Dashboard / instrumenten | in de tank |
Stuur | ABM vorkklemmen |
Handvatten | ABM |
Stuurbediening | standaard |
Koplamp | Indian Motorcycle LED van FTR |
Achterlicht | Wunderkind-Custom underseat |
Richtingaanwijzers | achter: idem, richtingaanwijzers voor: Kellermann Atto |
Zadel | Wunderkind-Custom, zadelcover USM-Motorcycle handgemaakt |
Mid-controls | Indian accessoire onderdelen |
Voetsteunen | Wunderkind Custom |
SPUITWERK | |
Spuiter | Aha-Design, Alexander Henkemeier Bielefeld |
Kleur | Gold Smoke & Red |
USM-Motorcycles/ Indian Motorcycle |
Industriestr. 10 31515 Wunstorf, Duitsland – Niedersaksen. Tel: +49 5031 – 960 16 88 E-mail: info@usm-motorcycles.de Website: usm-motorcycles.de / Indian-hannover.de |