Van rebel tot chopperheld: het levensverhaal van Alain en zijn Honda CX500

Gepubliceerd:

Wie de garage van Alain Deneyer binnenstapt, komt meteen in de tachtiger jaren terecht. Tussen een op te knappen VW Kever en Cadillac Fleetwood, staat verder nog een indrukwekkende verzameling motoren gestationeerd. Verweerde machines met allemaal hun eigen verhaal, dus ook een verchopperde Honda CX500…

Alain kreeg de smaak al vroeg te pakken: “Van kindsbeen af was ik in de ban van alles wat een motor en twee wielen had. In die tijd gaven mensen hun oude brommers soms gratis weg en mijn vader bracht ze van zowat overal mee naar huis. Ontelbare kilometers doorheen de locale veldwegen later, mocht ik op mijn zestiende eindelijk de weg op met een Zündapp Combinette, die al meer levensjaren achter de rug had dan ikzelf.”

Coffin Sportster: ‘Ride Choppers, Drink Beer!’

SMOORVERLIEFD

Alain vertelt: “In die periode reed hier in het dorp een biker van een motorclub op een Honda CX500. Daar keek ik als snotneus enorm naar op. We vertoefden regelmatig in dezelfde cafés en telkens als ik Luc met mijn brommerke achterna pruttelde was ik verschrikkelijk onder de indruk van de imposante achterband. In die periode had zo’n Japanse kilometervreter de reputatie onverslijtbaar te zijn. Ik werd er smoorverliefd op en het stond onomstotelijk vast dat ik er ooit zelf eentje zou hebben. Nog voor mijn achttiende verjaardag stond er dan ook een CX voor de deur, verworven door middel van naarstig vakantiewerk. Ondertussen was ik bevangen geraakt door de romantiek van het chopperleven. De beelden van de historische cultfilm Easy Rider, waarin Dennis Hopper en Peter Fonda, dromend van vrijheid en geluk doorheen het Amerikaanse landschap reizen, staan wellicht voor eeuwig op mijn netvlies gebrand. Net als die twee gozers wou ik de wereld ontdekken en dat moest en zou per chopper gebeuren! De Yamaha XS650 en een handvol Japanse viercilinders waren het populairst bij de toenmalige verbouwers, maar voor mij stond het allang vast dat mijn CX verchopperd zou worden.”

NO BUDGET

De Oost-Vlaming vervolgt: “Framebouw was compleet nieuw voor mij. Voor de zekerheid kocht ik alvast een extra frame, zodat ik steeds op het origineel kon terugvallen, mocht het experiment mislukken. De slijpschijf ging er stevig in en met behulp van enkele waterleidingbuizen werd er een nieuw hardtail frame geconstrueerd. Met een cardan aandrijving bleek dat toch niet zo simpel. Het zelf uitgedokterde schakelsysteem werd in elkaar geknutseld met wat ijzer en ter plaatse gevonden frutsels die nog enigszins bruikbaar waren. Ik draaide verlengstukken voor de vork en plooide ook de sissybar eigenhandig. Gereedschap was er amper voor handen. De laspost met elektroden had mijn vader zelf in elkaar gefriemeld. Low budget betekende letterlijk ‘no budget’. De selfmade zijdeksels werden uit polyester geboetseerd. Enkel het zadel en de verbrede Sportster tank kwamen uit de catalogus. Het koplampje werd van een Suzuki brommertje afgeschroefd. Natuurlijk had ik liever een blitse ‘Captain America’ met Panhead blok gebouwd, barstensvol chroom en special paint. Gelukkig waren we tevreden met weinig middelen, want in realiteit moesten we roeien met de riemen die voor handen waren. Op een drietal maand was het choppertje klaar. Het was 1986, maar ik herinner het me als de dag van gisteren. Dolenthousiast stond ik te popelen om eindelijk op pad te gaan. Hoofd en handen in de lucht, voeten rebels vooruit en met bulderende uitlaten het avontuur tegemoet. Yeehaa, the World is mine!!!”

NIEUWE DROMEN

Enthousiast verhaalt Alain verder: “Een auto moest ik niet hebben. Zomer en winter, dag en nacht reed ik met de motor. Choppershows waren in de jaren ‘80 enorm populair en voor mijn eerste grote trektocht ging ik naar de Custombike Show van Kent, destijds het Mekka van de zelfbouwmotoren. Mijn purperen creatuur viel verschrikkelijk op tussen al die professioneel verbouwde customs. Ondanks het intensieve sleutelwerk was er uiteindelijk niet spectaculair veel aan de CX veranderd en ik was totaal verrast door de vele positieve reacties van de Engelse chopperliefhebbers. Vanaf dat moment werd de Japanner mijn trouwe reisgezel. De machine was rudimentair qua comfort en er was nauwelijks bagagecapaciteit. Met de slaapzak en kitbak aan de sissybar gebonden, trok ik doorheen vele Europese landen en beleefde het leven waar ik al jarenlang van droomde. De tweecilinder begon doorheen de jaren faam te krijgen en het werd een vaste waarde in de biker scene. Langzamerhand werd ik toch verzot op een Harley en ook deze droom wou ik waarmaken. Helaas ontbraken daarvoor de benodigde biljetten. Door mijn geliefde CX met spijt in het hart aan een stadsgenoot te verkopen, werd ik alsnog eigenaar van een aftandse 1200 cc Shovel. Doorheen de jaren had ik een ferme voorraad CX onderdelen bijeen gespaard en ik had nog steeds twee licht verbouwde exemplaren achter de hand. Wanneer het CX virus onverhoeds opstak kon ik in elk geval nog een blokje om”.

HEIMWEE

Het leven ging naarstig zijn gangetje. Door als professioneel motorfiets mechanieker aan de slag te gaan werd de volgende droom gerealiseerd. Tussendoor werd op allerlei klassieke motoren zowat de halve wereldbol rondgetrokken. Alain werd een vaste klant op menig Internationaal motorevenement en hield er vrienden voor het leven in alle uithoeken van de wereld aan over. Helaas bestaat het motorleven niet enkel uit rozengeur en maneschijn. “Op mijn veertigste kreeg ik met mijn vrouw achterop een zwaar motoraccident in de Australische outback”, zucht Alain. “Met veel geluk hebben we de crash overleefd, maar de kneukels zijn er helaas niet sterker van geworden. Ondanks alles bleef de motorbacterie stevig woekeren. Talrijke operaties en een lange revalidatieperiode later, kroop ik opnieuw in het zadel om de draad terug op te pakken. Met het ouder worden ga je steeds meer mijmeren en nadenken over hoe het allemaal ooit begon. Zodoende kreeg is steeds meer heimwee naar mijn oude, vertrouwde choppertje. Helaas was deze al lang van de radar verdwenen, want ondertussen was de machine al diverse keren doorverkocht.”

HARTKLOPPINGEN

Maar dan gebeurt er iets bijzonders: “Een viertal jaar geleden kwam er een collega bij me langs die beweerde dat hij een interessante motor voor mij wist staan. Aanvankelijk was ik niet geïnteresseerd, want ik heb rommel op overschot. Maar toen hij me zei dat het een paarse CX500 met hardtail frame betrof, sloeg mijn hart meteen over. Een half uurtje later stond ik al naast de motor, in de schuur van een kerel die ik nog kende van vroeger. De machine stond al dik 20 jaar stil en verschillende onderdelen lagen er los bij. Mijn gevoelens waren amper te beschrijven. Aan dat choppertje heb ik urenlang gebroddeld in mijn vaders krakkemikkige atelier. Net als enkele vrienden waar ik destijds hulp van kreeg, is hij ondertussen overleden. Ik vertelde hem wat de motor voor mij betekende, maar mijn smeekbede en genereus bod bleef onbeantwoord. Teleurgesteld reed ik met een lege camionette terug naar huis. Onverwacht stond de man enkele maanden later met een enveloppe voor de deur. Tot mijn grote verrassing zaten de documenten van de CX erin. Hij had er nog eens over nagedacht en hij vond dat ik mijn hart en ziel in de machine gestoken had en er uiteindelijk ook recht op had. De brave ziel wou er niks voor terug. Ik moest enkel beloven dat ik hem terug rijklaar zou maken, een belofte die ik met plezier volbracht.”

ZUIVER GOUD

Alain: “Amper een paar weken later reed ik al op het stampertje rond. Veertig jaar na datum voelde ik me terug de knul van achttien. Vol ambitie, dromend van vrijheid en rebellie. Ik gebruik de chopper voor tripjes in de buurt en bezoek er terug evenementen mee. Naar huidige normen stelt de motor niks voor, maar voor mij is hij vervaardigd uit zuiver goud. Mijn jeugdvriend Luc heeft ondertussen de strijd tegen kanker verloren. Zijn CX500 waar ik als tiener door geïnspireerd raakte, stond nadien al een tijdje weg te kwijnen. Op een dag vroeg zijn zus of ik de motor nieuw leven kon inblazen. Ik mocht de motor gratis hebben. Zo staan de twee Japanners waar het voor mij allemaal mee begon, nu broederlijk naast elkaar in mijn garage. De cirkel is rond.”

Tekst & fotografie: Patrick De Muynck

SPECIFICATIES HONDA CX 500 CHOPPER

ALGEMEEN
Eigenaar en bouwer Alain Deneyer
Bouwtijd 3 maand
MOTORBLOK
Merk en type Honda CX500
Bouwjaar 1980
Cilinderinhoud 497 cc
Ontsteking Elektronisch
Dynamo 3-fasig
Carburateur Keihin
Luchtfilter Volvo
Uitlaten Homemade voorbochten
Versnellingsbak 5-speed
Andere aanpassingen Kabelboom, accudoos
RIJWIELGEDEELTE
Merk en type frame Zelfbouw hardtail
Schokdempers Zeker niet
Voorvork 12 cm verlengd
Balhoofdplaten Aangepast
Voorwiel Comstar
Voorrem Enkele schijf
Achterwiel 16” Comstar
Achterrem Beetje
Achterband Continental
DIVERSEN
Koplamp Suzuki 50 cc
Stuur Op stock
Knipperlichten Nope
Spiegels Klein
Tellers Aftermarket
Handvatten Chroom
Benzinetank Brede Sportster kloon
Zadel Van rommelbeurs
Voorspatbord Ducttape
Achterspatbord Custom
Achterlicht Lucas
Voetsteunen Eigenbouw
Side covers Eigenbouw
Sissybar Eigenbouw
SPUITWERK
Spuiter Amateur
Kleur Soort paars

Gerelateerde artikelen

Recente artikelen