The Icarus: Royal Enfield custom door Kromworks

Gepubliceerd:

Iets meer dan 3 jaar geleden stuitte de Brit Keith Edney bij toeval op een foto van een futuristische custombike. Hij ontdekte dat de motor ‘The Bullet’ heet en in Indonesië werd gebouwd door Andi Pratama van Kromworks. De schitterende bike was opgebouwd rondom het eencilinderblok van een Royal Enfield Bullet. Precies zo’n motorblok ligt op dat moment bij Keith in zijn werkplaats stof te verzamelen…

Keith besluit contact op te nemen met Andi en vraagt of het mogelijk is dat hij een replica van The Bullet bouwt zonder blok. Dat zou behoorlijk wat transportkosten besparen en hij zou het blok dat thuis zelf inbouwen. Het duurde even voordat er antwoord kwam en Andi stelde voor geen replica te bouwen, maar een heel nieuwe, unieke custom die dan ook meteen een mooie promotie voor zijn bedrijf zou kunnen zijn in Engeland en de rest van Europa.

MET DE HAND

Keith vindt het een uitstekend idee, de mannen zijn het ook snel eens over het prijskaartje en het werk aan project Icarus kan beginnen. Aanvankelijk gaat Andi uit van een bouwtijd van ongeveer 12 maanden, maar dan steekt Covid 19 de kop op en vertraagt alles zodanig dat de uiteindelijke bouwtijd zal verdubbelen.

In de beginperiode is er regelmatig contact tussen Keith en Andi over veranderingen aan het oorspronkelijke ontwerp. Andi stelt voor geen aluminium, maar rvs te gebruiken voor de tank en het zitje. Aanvankelijk zouden er dichte wielen gebruikt worden, maar nadat Andy voorstelde de aanvankelijk bedachte 6 inch trommelrem in het voorwiel te vervangen door een veel betere en mooiere 10 inch custom trommelrem, werd dat idee losgelaten. De dichte wielen werden in het ontwerp vervangen door fraaie spaakwielen met zwarte velgen. Vrijwel alle onderdelen zijn met de hand door Andi gemaakt, die ongelofelijk veel tijd in het project stak. Voor het design liet hij zich inspireren door de motoren uit de Jaren ’50 met daarbij invloeden uit de moderne motorwereld. Het meest moeilijke was voor hem de body en de girder voorwielophanging, maar op beide fronten is hij overtuigend geslaagd.

T-Bear Shovel Chopper: James chopt Amerikaanse Harley met verhaal

OMZWERVINGEN

Het blok van Keith stamde uit een modernere Enfield Bullet met injectie. Hij wilde het blok in de custom echter via een blinkende Amal carburateur laten ademen en dat vroeg wel wat extra aanpassingen van de stator, de stator pick up en de ECU. Met de benodigde parts uit India bleek het uiteindelijk een redelijk eenvoudige operatie. Andi houdt Keith tijdens het hele bouwproces op de hoogte met foto’s en schetsen van de voortgang. Hij stelt drie verschillende kleuren voor, waarvan hij vindt dat die de motor goed zouden staan. Metallic grijs, donkerblauw en ‘Emerald’ metallic groen. De keus valt uiteindelijk op die laatste kleur. Vanwege dat nare virus duurde het uiteindelijk ruim 22 maanden voordat Andi de eerste testrit kon maken. Hij rijdt zijn creaties altijd zelf als eerste om er zeker van te zijn dat de motor goed, maar vooral ook veilig genoeg is om er de straat mee op te gaan. Nadat hij persoonlijk heeft geconstateerd dat alles naar behoren functioneert, wordt de motor ingekrat voor verscheping naar Engeland. Na wat bijzondere omzwervingen (via Duitsland, Engeland, Frankrijk en weer terug naar Engeland) werd de motor uiteindelijk toch door TNT bij Keith in Surrey afgeleverd.

Nadat hij alles voorzichtig had uitgepakt zat hij met een berg aan bijzondere onderdelen en een minimum aan opbouwinstructies. Hij redt zich door minutieus de foto’s te bestuderen en de video’s op YouTube nog eens te bekijken. Een van de eerste problemen is het feit dat de montage ogen van frame en blok niet overeen komen. De veronderstelling dat die door de hele productie van Royal Enfield wel gelijk zouden zijn, bleek dus wat al te optimistisch. Met behulp van een ronde vijl en heel veel bloed, zweet en tranen slaagt hij erin het blok passend te krijgen. Om de een of andere reden had Andi de ECU er niet bij gedaan, maar dat probleem wist Keith met dank aan eBay vrij snel op te lossen. Een ander punt was de ketting die Andi er bij geleverd had. Daar kon Keith niet erg enthousiast over worden, dus monteerde hij een gold link ketting, die inderdaad veel fraaier staat op de machine.

TWEEDE PROJECT

Het bleek verrassend eenvoudig het blok goed aan het lopen te krijgen en Keith is ontzettend gelukkig met zijn unieke ‘made in Indonesia’ custombike. Zò gelukkig zelfs, dat hij inmiddels een tweede project bij Kromworks ondergebracht heeft. Een custombike op basis van een 72-er Norton Commando 750. Als alles een beetje volgens plan verloopt, zou die bike eind dit jaar klaar moeten zijn. We gaan het zien!

Tekst: Keith Edney
Fotografie: Del Hicke
y

SPECIFICATIES KROMWORKS ICARUS

Motor Specificaties
ALGEMEEN
Bouwjaar2022
BouwerKromworks, Andi Pratama, Indonesië
EigenaarKeith Edney
MOTORBLOK
Oorsprong2018 Royal Enfield 500 cc Bullet
TypeLuchtgekoelde eencilinder
OntstekingECU
UitlaatsysteemCustom made
Oliekoeler en leidingenStandaard
RIJWIELGEDEELTE
FrameStalen box section hoofdframe met solid section subframe en box section swingarm
VoorwielophangingCustom girder vork van aluminium en verchroomd rvs
Voorwiel19 inch spaakwiel met 10 inch trommelrem
Achterwiel19 inch spaakwiel met 6 inch trommelrem
AchterveringMonoshock
DIVERSEN
TankRVS custom made door Kromworks
ZitjeCustom door Kromworks
AchterspatbordCustom in RVS door Kromworks
Elektrische installatieCustom
KoplampCustom door Kromworks
AchterlichtCustom door Kromworks
SPUITWERK
KleurMetallic Emerald Green
SpuiterAndi Pratama
PolijstwerkAndi Pratama, Kromworks, Indonesië

Gerelateerde artikelen

Recente artikelen