De Brit Sam Carlton bouwde voor zijn Dragracehobby een supercharged eencilinder met een klassiek J.A.P. motorblok. Daarvoor had hij meerdere J.A.P. blokken verzameld en met de overgebleven blokken begon hij een nieuw, maar niet minder opzienbarend ‘duivels’ project; The Triple Six!
Het begon allemaal in het rennerskwartier van Race of the Waves in 2023. Bij een paar biertjes besprak ik met mijn maten wat ik met mijn resterende 600cc J.A.P. blokken zou kunnen doen. Of het bier er een rol bij speelde weet ik niet, maar uiteindelijk riep ik; ‘Ik stop ze gewoon allemaal in één fiets!’
IDEEËN
Nog diezelfde nacht lag ik wakker met een kop vol ideeën over hoe ik dit zou moeten gaan aanpakken. In de week na thuiskomst begon ik meteen met de bouw van het frame. Nadat wat later mijn Race of the Waves inschrijving voor 2024 binnen was besloot ik dat de drieblokker op tijd klaar moest zijn om ermee te kunnen racen op dat evenement. In eerste instantie dacht ik dat het allemaal niet te ingewikkeld zou gaan worden; het frame was snel klaar en verder zou het eenvoudig een kwestie zijn van de blokken strippen en opnieuw opbouwen, ze in het frame hangen, brandstof- en olietanks maken, een achterspatbord met zitje bouwen, een springer monteren en dan de links, de transmissie en de ontsteking van de blokken uitvogelen.
KOPZORGEN
Tot zover het dagdromen, want de realiteit was dat dit heel veel meer werk en kopzorgen opleverde dan dat ik vooraf ingeschat had. Grappig genoeg ging het met de onderdelen waarvan ik verwachtte dat ze de meeste tijd zouden opeisen eigenlijk het snelst. De springer bijvoorbeeld vroeg maar een paar dagen werk, inclusief het maken van alle bronzen bussen en koppelingen. Het lukte me ook om in slechts 3 dagen alle drie de blokken helemaal uit elkaar te halen en weer opnieuw op te bouwen. De grootste uitdaging zat hem in het koppelen van de blokken (de kettingspanner!) en afstellen van de carburateurs. Als alle drie de blokken lopen is het vrijwel onmogelijk om je op één blok te concentreren. Dat heb ik uiteindelijk opgelost door van twee blokken de bougiekap los te trekken en steeds maar één blok te laten lopen. De weerstand van de twee niet lopende blokken simuleert voor het derde blok een vorm van belasting en dat is weer erg handig bij het afstellen.
Lionels Dyna met een vleugje Clubstyle-steroïden
RACEN
Voor mijn eerste dragrace met mijn drieblokker had ik de blokken helemaal standaard gehouden om het risico op technische ellende zo klein mogelijk te houden. Ook de eindoverbrenging had ik standaard gehouden wat betekende dat ik in de tweede of zelfs derde versnelling vanaf de lijn kon. Niet echt ideaal, maar toch lukte het me om een paar runs te winnen. Om echt snel te kunnen zijn moet er echter meer power aan boord zijn, dus ben ik direct na dat eerste optreden begonnen met het tunen van de blokken. Ik maakte nieuwe inlaatspruitstukken voor een betere inlaatflow en goot zelf nieuwe high compression aluminium cilinderkoppen. Verder wil ik de cilinders opboren van 600 naar 733 cc, waardoor de totale cilinderinhoud van 1800 naar 2200 cc zal gaan. Een stap verder wordt dan een supercharger monteren en mogelijk ook op methanol gaan rijden. Het is dan nog even afwachten of de transmissie het extra vermogen aan zal kunnen, maar als de boel heel blijft moet het mogelijk zijn om serieus voor de prijzen te kunnen gaan racen!
Tekst: Sam Carlton
Fotografie: Del Hickey
Specificaties J.A.P. 1800 Sidevalve Triple
Algemeen | |
---|---|
Merk | J.A.P. |
Oorspronkelijk model | J.A.P. UCZ (bouwjaar 1940) |
Bouwjaar | 2023 |
Bouwduur | 5 maanden |
Bouwer en eigenaar | Sam Carlton |
Motorblok | |
Merk | J.A.P. |
Type | zijklepper |
Koppen, cilinders en nokkenassen | standaard |
Carburatie | drie Keihin 26 mm PWK carburateurs |
Luchtfilters | pancake filters (speciaal voor de strandraces) |
Transmissie | primair: combinatie van enkele en dubbele Simplex 428 23T tandwielen met custom, volledig instelbare veerbelaste kettingspanners tussen de blokken |
Versnellingsbak | Vroege jaren 50 Burman GB 4 bak |
Ontsteking | custom triple firing 3 Lucas coil Wassel ontsteking |
Uitlaat | drie korte bochten |
Rijwielgedeelte | |
Frame | custom hardtail (2023) |
Balhoofdhoek | 35 graden |
Voorwiel | 23 inch Honda XL 500 |
Voorrem | Honda XL 500 trommelrem |
Voorvork | custom springer |
Achterwiel | 18 inch Suzuki T500 velg |
Achterband | Michelin noppenband voor beach racing |
Diversen | |
Benzinetank | 4 inch buistank met custom benzinedop |
Zadel | custom uit geitenleer |
Achterspatbord/zadel unit | custom |
Olietank | 4 inch buistank |
Elektra | custom door Will Hawks, Panther Motorcycle Legend |
Handvatten | retro Coca-Cola fles type |
Spuitwerk | |
Kleur | Bush Fire Orange, gekozen als bescheiden eerbetoon aan de Howard GEM afkomst van de blokken |
Spuiter | Dan van Paynes Pinstriping |