Een jaar of zes geleden kocht Mark Nash via eBay een 2003 Buell XB9R, met het idee de motor compleet om te bouwen tot gave chopper. Het duurde even voordat zijn project op gang kwam, maar nu is zijn chop helemaal klaar en vertelt hij zelf over de ins en outs…
Nadat ik de basis in huis had kocht ik de meeste onderdelen die ik voor dit project nodig dacht te hebben op eBay. Eerst een achterwiel, daarna een voorwiel, een paar pulleys en belts, een tank en een achterspatbord. Daarna nog een voorwiel en een Big Dog voorvork, die ik niet zou gebruiken, maar achteraf gezien toch wel had moeten houden.
RUWE SCHETSEN
Ik begon met wat geklooi in de garage en probeerde met de onderdelen, die ik in kratten had verzameld, wat verschillende vormen uit. Daarna zette ik een paar ruwe schetsen op papier en ging er mee naar John Tremlin van Heartland Choppers. John bouwde een frame en een bijpassende Springer voorvork en ik kreeg een rollend rijwielgedeelte van hem terug. Op dat moment dacht ik dat het al lekker opschoot, maar dat bleek iets te vroeg gejuicht. Het kostte me namelijk meer dan een jaar om te beslissen wat voor olietank ik zou gebruiken. En een accubak…? Heb ik die eigenlijk werkelijk nodig? En zo ja, hoe-wat-waar dan..?
ONDERDELEN
Veel van de onderdelen zijn special voor deze bike gemaakt. De accubak, die ik meerdere keren in de vuilnisbak wilde gooien, is gemaakt van de deksel van een oude acculader. Het achterlicht is afkomstig van een oude auto, die ik ooit op een veiling kocht. Richard van Motorcycle Wiring Specialists heeft de bedrading van de motor gedaan, de ontsteking afgesteld en het blok met een 42 Mikuni carburateur weer aan de praat gekregen. De uitlaten zijn van Paul Bayliss in de buurt van Witney. Ik had zoiets al eens eerder gezien, maar dan moet je het nog wel passend en werkend zien te krijgen op je eigen motor. Het klinkt goed, maar misschien een tikkie aan de luide kant… De Baker pulley aan de voorkant heb ik voor 20 Pond van eBay geplukt. Het is oorspronkelijk de primaire pulley van een big twin en hij lijkt sterk genoeg, hoewel ik er nog niet graag alle power in één keer op los laat. Dank ook aan Tommy Cave voor zijn hulp om allerlei kleine onderdelen die net niet passen, wèl passend te maken.
LAUWE CHOCOLADE
Nadat mijn vierde poging om zelf een zadel te maken dan eindelijk geslaagd was, zorgde Dan Keenan voor de bekleding. De paintjob deed Tony van NCC Glos, naar mijn eigen ontwerp. Het frame is gespoten door iemand wiens naam ik niet zal noemen, want de lak die hij gebruikte is zo zacht als lauwe chocolade, dus dat moet helemaal overnieuw. Ik heb vroeger al een aantal motoren verbouwd, maar een complete nieuwe motor opbouwen, dat had ik nog nooit eerder gedaan. Ik ben heel tevreden met het resultaat en wat de rijeigenschappen betreft heb ik ook niks te klagen. Het is een chop, het rijdt altijd prima!
Tekst: Mark Nash
Foto’s: Del Hickey
SPECIFICATIES BUELL CHOPPER
Eigenaar/bouwer | Mark Nash |
Basis | Buell XB9R |
Bouwjaar | 2003 |
Merk motorblok | Buell |
Type | Luchtgekoelde V-twin |
Carburateur | Mikuni 42 mm |
Luchtfilter | Rough Crafts, 100 mm |
Ontsteking | Ultima 2K |
Uitlaat | Custom door Paul Witney |
Oliekoeler en leidingen | Van de sloop |
Transmissie | 5-bak met belt (voor: Baker pulley, achter: H-D) |
Blokrevisie | Tommy Cave bij Stanley Engineering, Maynards, Scott Murry, A.D. Taylor en eigenaar |
Frame | Custom door John Tremilin, Heartland Choppers, Birmingham |
Voorwiel | 21” x 120 mm |
Remschijf voor | Zwevend, Harley-Davidson |
Remklauw voor | H-D Twin Cam |
Voorvork | Custom door John Tremilin |
Kroonplaten | Custom door John Tremilin |
Remleidingen | Hel |
Hoofdremcilinders | Aftermarket ‘made in China’ |
Stuur | Breed! (via Jonny Edds) |
Achterwiel | 18” x 250 mm |
Remschijf achter | H-D |
Remklauw achter | H-D Twin Cam |
Remcilinder achter | Custom |
Reactiestang | Eigenbouw |
Achterspatbord | Deels eigenbouw uit staal |
Tank | Villain aangepast op Moon deksel |
Zadel | Eigenbouw |
Olietank | Handgemaakt in Devon |
Accubox | Deksel van een oude acculader (door Chris Dean) |
Nummerplaathouder | Eigenbouw |
Elektrische installatie | Richard, Motorcycle Wiring Specialists |
Koplamp | Custom, bevestigd met kabelanker van plezierjacht |
Achterlicht | Jaren ’40 auto, aangepast |
Richtingaanwijzers | LED |
Kleur | Volkswagen Sirocco Viper Green Metallic |
Spuiter | Tony, NCC Glos |
Poedercoating | Mikris Stonehouse |
Polijstwerk | Chris Dean bij Stroud |