Short ‘n Narrow: 67-er Shovelchop door Chris

Gepubliceerd:

De Brit Chris Hatton is van kinds af aan al bezig met tweewielers. Als klein jochie crosste hij al rond op BMX fietsjes en later stapte hij over op crossmotoren. Nadat hij in één seizoen meerdere keren op behoorlijk pijnlijke wijze van zijn crossmotor afgevlogen was, besloot hij zijn passie voor tweewielers een heel andere richting te geven.

In Wales zijn er opvallend veel custombouwers en als je daar onderweg bent, stuit je altijd wel eens op een paar gave choppers, bobbers of andere customs. Dat sprak Chris wel aan, dus die kant wilde hij wel op. Hij had een technische opleiding en werkte in een garage. Daarnaast wierp hij zich in de weekends op zijn andere passie; die van de tattoo art. Dat begon steeds belangrijker voor hem te worden en inmiddels runt hij een eigen tattoo studio: Physical Graffiti in Cardiff.

GREEN GENNY

Maar hij wilde ook altijd nog eens zelf een unieke custombike bouwen. Om de benodigde kennis op te doen, werkte hij op zijn vrije dagen gratis bij Trike Design. Tijdens zijn werk zoals schoonmaken en thee halen, gaf hij zijn ogen goed de kost en kreeg ook veel tips en tricks van Hank en Robin van Trike Design. Ook Ian Marshall van Speed en Custom in Newport hielp hem met zijn customkennis.

Met zijn opgedane kennis begon Chris zelf ook met custombikes bouwen. Als snel kreeg hij de smaak te pakken en elke volgende bike was beter dan de vorige. Zijn ‘Green Genny’ Shovel is een van de projecten waarmee hij veel bekijks en waardering wist te scoren. Maar dan… Dan verspreidt er zich ineens een virus over de planeet met als gevolg dat Chis zijn tattoo shop voor langere tijd moet sluiten. Hij moet iets om handen hebben en besluit een nieuw customproject te beginnen. De Green Genny was geslaagd, maar Chris had al punten genoeg bedacht waarop het nog beter zou kunnen. Chris had met name van een aantal Japanse bouwers heel mooie dingen gezien en besloot zijn groene custom te gebruiken voor iets heel nieuws. Dus de Green Genny werd volledig gestript en het gereviseerde blok werd voor het nieuwe project gebruikt.

SINGLE LOOP

“Ik maakte een single loop frame met een paar extra details op het balhoofd en de voorste framebuis. Het balhoofd plaatste ik 5 inches hoger onder een hoek van 24 graden, zodat het een hoge en relatief korte motor zou worden, die makkelijk de hoek om gaat. Het voorwiel is een 21 inch Morad, terwijl de voorvork en de supersmalle kroonplaten van VCP komen”, verklaart Chris. “Ik koos een Wassel tank die ik open sneed en samen voegde met de bovenste framebuis. Eenzelfde aanpak gebruikte ik voor de combinatie van de olietank en de staande framebuis aan de achterkant. Dat was een van de grootste uitdagingen bij dit project. Het moest perfect aansluiten op de lijnen van het frame en het moest natuurlijk ook lekdicht zijn. Het oliefilter zit bovenin de tank, voor de accubak. Er loopt ook een buis door de olietank voor de bedrading die ik zoveel mogelijk weggewerkt wilde hebben. Het achterspatbord heb ik 1 inch versmald en er staat een Lucas achterlicht op, dat ik kreeg van mijn goede vriend Ian Marshall.

UNIEKE ERVARING

Het ‘67 Early Shovelblok ademt via een betrouwbare CV carburateur en een Trident Cycle Supply luchtfilter. De strak tegen het blok en frame aan liggende uitlaten werden door Chris zelf gemaakt. De foot controls volgen de Japanse stijl; hoog en smal. “De voetkoppeling en de achterrem bediening via een hielpedaal houdt het rijden ‘interessant’”, aldus Chris.

Het uiteindelijke resultaat is een schoolvoorbeeld van een superstrakke Shovelchop. Geen voorrem, smal stuur, achterrem met de hiel, schakelen met de hand en koppelen met de voet… Het is duidelijk geen motor voor mensen die voor het ultieme in veiligheid, comfort of bedieningsgemak gaan, maar het ziet er wel geweldig goed uit!

Chris verklaart: “Het is inderdaad niet de makkelijkste motor, maar je went er snel aan en omdat het rijden zoveel aandacht van je vraagt is het een unieke ervaring.” Ik ben gek op deze Shovel en ben ook heel tevreden over de manier waarop dit project heeft uitgepakt. Tenminste…”, zo stelt hij met een veelbetekenende grijns in zijn baard… “Voorlopig nog wel…”

Gerelateerde artikelen

Recente artikelen