Low speed Mexican: Nico geeft zijn leven een drastische wending

Gepubliceerd:

Voor Nico Cypers was het (laten) customizen van zijn Harley-Davidson een behoorlijk intensieve strijd. Na wat trammelant is er alsnog een mooie ‘one of a kind’ bike ontstaan, die hoofdzakelijk wordt ingezet voor bescheiden kerktorenritjes en om eens ‘de Jan’ mee uit te hangen.

Nico’s verhaal begin in de garage van een goede vriend. “Daar stond een compleet originele Heritage Softail Classic uit 1994 al 10 jaar lang stof te happen”, vertelt hij. “Ondanks het feit dat ik nog nooit op een brommer of motorfiets had gereden, raakte ik steeds verder in de ban van die machine. Toen die vriend me vroeg of ik interesse had om hem te kopen, twijfelde ik geen moment. Op jonge leeftijd ontbraken de financiële middelen, maar op 35-jarige leeftijd besloot ik mijn leven een drastische wending te geven. Ik behaalde mijn motorbrevet en adopteerde de gedumpte Amerikaan.”

NICO CYPERS
Bouwjaar 1982
Beroep Fleet Operations manager
Type hetero (LGBTQ goedgekeurd)
Drank Karmeliet, Long Island Ice tea, Pina Colada, Stella (enkel uit groen flesje)
Eten slow BBQ
Beste film Pearl Harbour
Muziek The National!
Boek WO1&2 gerelateerd
Sport lopen
Hobby motoren, vliegtuigen, War Visitors Linkhout
Droommotor Old school Knucklehead
Meest pijnlijke (motor-)moment Harley event Faak am See
Mooiste motorervaring thuis komen op dezelfde motor als waarmee ik vertrokken ben
Zonder motor zou ik een grotere barbecue hebben
Gevoel bij terugblik op het project don’t mention the war
Zonden in het verkeer te traag rijden met veel te veel lawaai
Heb een hekel aan jaloerse mensen
Lijfspreuk ‘Doet vandaag uw goesting maar!’
Andere motoren eentje die pas na 300 km pijn aan uw kont geeft
Wat met 5 miljoen exact hetzelfde doen

BLINGBLING

“Dertien in een dozijn motoren zijn niet echt mijn ding”, geeft Nico toe. “Aanvankelijk wou ik de Softail laten verbouwen door een exotische customizer, maar achteraf koos ik voor het handige comfort van een verbouwer in de buurt. Op de Bigtwin Bikeshow en de Duitse Custombike show had ik al heel wat bruikbare ideeën bijeen geschraapt. De Mexican Style was mijn onbetwiste favoriet. Zeer laag tegen de grond, felle kleuren en massa’s blingbling. Vanwege de lange stilstand, besloten we het motorblok te reviseren. Bij Carls Speedshop in Daytona had ik een waanzinnig mooie aluminium carburateur ontdekt, die enkel op bestelling gefabriceerd werd. Met een kanjer van een trechter als luchthapper, CNC gefreesd en bestemd voor Evo-blokken die gebruikt worden voor dragraces. Een goede kameraad bracht hem ‘per ongeluk’ in zijn bagage mee tijdens de terugvlucht van een bezoekje aan Florida. Dat scheelde alvast een stevige duit op de reguliere importtaksen. Hoeveel benzine dat dekselse ding opslurpt wil je niet weten. Via een slangetje langs de benzinetank kan ik het brandstofpeil volgen. Binnenin de verlengde tank werden de ontsteking, de batterij en de besturing van de airride gemonteerd. Daardoor is de brandstofvoorraad erg beperkt en moet ik zowat elke 60 km stoppen om te tanken. Het fraai ingewerkte snelheidsmetertje is nooit geactiveerd kunnen worden.”

PROBLEMEN

“De springervork is wel langs het officiële traject vanuit de USA ingevlogen”, knipoogt Nico. “De flauw aflopende homemade beach bar zorgt voor een comfortabele, lichtjes voorovergebogen zithouding. Het lange achterspatbord heeft de customizer zelf vervaardigd. Na het provisoris in elkaar knutselen van de Mexicaan vroeg hij me om te komen proefzitten. Dat was een enorme teleurstelling. Met een lichaamslengte van bijna 2 meter viel het standaard Harley frame gevoelsmatig vreselijk klein uit. Ik zat te ver naar voren en het stuur liep verschrikkelijk ver naar achter toe. Daar viel gewoon niet mee te rijden. Noodgedwongen hebben we alles weer gedemonteerd om het frame aan te passen. Dat werd 10 cm verlengd. Met de lange fishtails bedraagt de totaallengte van de motor thans 3 meter en 4 centimeter. We kwamen tot de vaststelling dat het 24 inch voorwiel proportioneel niet in verhouding was. Een 26 inch joekel was in die periode echter nauwelijks te vinden, dus besloot de verbouwer om de velg zelf te fabriceren. Toen die in een gespecialiseerd bedrijf in Nederland gespaakt moest worden, bleek er een serieuze kromming in te zitten, waardoor de creatie onbruikbaar was. Op een motorbeurs hebben we gelukkig nog een 26 inch, 40-spaaks custom voorwiel kunnen scoren. Het allermoeilijkste was de keuze van het spuitwerk, dat absoluut exclusiviteit moest uitstralen. Op internet zag ik een foto van een oude Cadillac, die opgesmukt was met een Maria-afbeelding en afgewerkt leek met bladgoud. Dat spuitwerk moest in combinatie met veel chroom wel iets opleveren en Jacco van Royal Kustom Works heeft dat perfect voor elkaar gekregen.”

SLEEPER SHOVEL: RABBIGE BOBBER DOOR KING MOTORCYCLES

GLORIE EN ELLENDE

“Toen de motor klaar was, wilde ik het showgehalte testen op de befaamde Custom Bike Show in Faak”, zegt Nico. “Tussen alle internationale deelnemers scoorde ik toch een eervolle vierde plaats. De meesten waren ’s morgens gearriveerd met hun bike op de aanhanger, maar ik wou absoluut op de motor aankomen. Ik had in de buurt een knusse B&B geboekt, met een korte route over een bergpas naar Faak. Al snel bleek dat deze route levensgevaarlijk was, want ik kwam er tot de vaststelling dat de remmen niet naar behoren functioneerden. Gelukkig was er een alternatieve route, maar dat was een serieus stuk langer. Maar gezien het goede weer vertrokken we bij dageraad goedgeluimd in een T-shirt. Dat optimisme kwam onverhoeds ten einde toen ‘s avonds de hemelsluizen voluit openschoven. Vanwege het eenrichtingsverkeer moest ik een flink stuk omrijden. Bovendien wordt het in september in deze bergstreken tamelijk snel donker. Hoewel de motor getooid is met een megagrote koplamp, komt er maar weinig licht uit. Door de gutsende regen met een 26 inch voorwiel, zonder spatbord is een regelrechte hel. Allerlei smerigheid spatte vol op mijn gezicht, waardoor ik amper wat kon zien. Om toch wat zicht te hebben, ben ik toen naast enkele Breakouts gaan rijden, die ook die kant opgingen. Toch ben ik in het pikkedonker alsnog 20 km verkeerd gereden. Ondertussen kwam er in de naar voren gerichte opening van de carburateur meer water dan lucht naar binnen. Daardoor begon de motor bangelijk te sputteren. Door de kleine benzinetank moest ik ook nog eens op zoek naar een benzinepomp, waar bij het afstappen het water letterlijk uit mijn schoenen spoot. Omstanders kwamen hun lof over de motor betuigen, maar dat interesseerde me waarlijk geen fluit. Het was de meest verschrikkelijke nacht uit mijn leven en als een bevroren rat kwam ik aan bij de B&B. Het verhaal heb ik wellicht al honderd keer verteld, maar je moet er bij geweest zijn om het te kunnen bevatten.”

VERANTWOORD CRUISEN

Nico is, naar eigen zeggen, redelijk technisch aangelegd, maar schiet desondanks net iets tekort op gebied van motortechniek. Voor een platte band was dus een tussenkomst van de bandenboer vereist. “Daar kreeg ik te horen dat achter het ‘Camino prul-remkauwtje’ niet centraal stond”, zucht hij. “Bovendien was het veel te klein en onvoldoende krachtig voor zo’n zware machine. Uiteindelijk heeft Nicky van Psycho Cycles in Zonhoven het probleem correct opgelost door montage van een sprocketbrake. Nu is de Mexicaan technisch in orde om verantwoord mee rond te cruisen. Van de door het stuur lopende bekabeling krijg je stevige polsen, want de werking van het gashendel en de koppeling is fenomenaal zwaar. Van de vijf versnellingen worden er amper drie gebruikt, want hard durf ik met dat ding niet te knallen. Ondanks alles rijd ik heel graag met mijn verbouwde Heritage en hij is al een stuk betrouwbaarder geworden. Toch neem ik steeds een rugzakje met startkabels mee, want goed starten doet hij momenteel enkel met warme motor. De door de customizer gebruikte batterij mist de power om de zware Harley op gang te jassen. Dat euveltje moet Nicky ook nog maar eens fiksen…”.    

Foto’s: Patrick De Muynck

TECHNISCHE SPECIFICATIES LOW SPEED MEXICAN

ALGEMEEN
Merk Harley-Davidson
Model Heritage Softail Classic
Bouwjaar 1994
Eigenaar Nico Cypers
Bouwtijd 1 jaar
Bouwer een customizer
Onderhoud Psycho Cycles
MOTORBLOK
Type Evolution
Cilinderinhoud 1340 cc
Ontsteking origineel
Carburateur Carls Speed Shop
Luchtfilter nope
Uitlaten custom Fishtales
Versnellingsbak origineel 5-bak
Koppeling Easyclutch
RIJWIELGEDEELTE
Frame origineel, verlengd
Achterbrug standaard
Schokbrekers Air ride
Voorvork springer
Voorwiel 26 inch, 40-spaaks, custom
Voorrem trommel van Honda Camino
Achterwiel 18 inch
Achterrem sprocketbrake
ACCESSOIRES
Koplamp grootste die ik kon vinden
Stuur custom beach bar, geïntegreerde kabels
Knipperlichten mijn handschoenen
Spiegels achterkant koplamp
Benzinetank origineel, aangepast en verlengd
Zadel Badass Seats
Olietank selfmade, custom
Achterspatbord standaard, verlengd
Achterlicht customer drips
Voetsteunen origineel
Kentekenplaathouder custom
SPUITWERK
Spuiter Jacco (Royal Kustom Works)
Kleur Multi

Gerelateerde artikelen

Recente artikelen