Sleeper Shovel: Rabbige Bobber door King Motorcycles

Gepubliceerd:

‘Less is more!’ Glenn de Koning van King Motorcycles in Hengelo neemt dat wel heel letterlijk! Hij bouwde voor zichzelf een FLH Shovelhead waar geen onderdeel teveel op zit. Glenn bouwt graag bobbers en choppers volgens de old skool traditie en de Twentenaar heeft tevens een passie voor performance. Deze Shovel is dan ook een in alle opzichten karakteristiek geval van de spreekwoordelijke wolf in schaapskleren!

Al een tijdje volg ik Glenn en zijn nieuwe shop King Motorcycles op de socials. De man bouwt fietsen die stuk voor stuk schitterend zijn en zijn eigen Shovelhead is misschien wel de ultieme bobber. Er zit niks op of aan wat niet nodig is… en zelfs nog minder dan dat! “Er wordt regelmatig gezeurd over het ontbreken van een achterspatbord…. En ze vragen hoe dat rijdt met regen. Tsja, of het water nou van onder komt of van boven? Nat wordt je toch!”, lacht Glenn. Hij is iemand met een eigen kijk op zaken. Hoe meer commentaar hij ergens op krijgt, hoe minder hij zich er iets van aantrekt. Heerlijk!

NIGHT ROD SPECIAL VAN JASCHA BERGHS: ‘IT’S A V-ROD BABY!’

KABELBOMEN

Glenn heeft hiervoor veel ervaring opgedaan als monteur bij Twin Service in Enschede, waar hij werkte totdat hij een zwaar motorongeluk kreeg… “Een automobilist lette niet op en reed mij en m’n motor plat, waardoor ik mijn rug brak. Vijf jaar heb ik gerevalideerd, waarna ik werd afgekeurd. Daarna besloot ik om voor mijzelf te beginnen, zodat ik mijn eigen tijd in kan delen.” In de omgeving Twente is de Harley-scene groeiende en er zijn dan ook diverse chopperbouwers en Harley-zaken. “Het is mooi voor de klanten om keuze te hebben en we voelen geen concurrentie, laat staan rivaliteit. De shops vullen elkaar juist aan omdat ieder z’n specialisme heeft. Bij King Motorcycles moet je zijn voor service en aandacht voor de kleine dingen. Ik doe onderhoud aan Harleys, maar mijn passie zit in eigenbouw en het afwerken van motoren. Daarbij heb ik lol aan kabelbomen en storingen, ja echt waar! Als er iemand komt met een problematische kabelboom, dan ben ik echt blij.”

COMFORTABEL

Glenn gaat verder: “Ik bouw graag old skool stijl: bobbers, choppers en alles er tussenin. Ook Dyna’s en baggers bouw ik recent veel en ik heb iets met snelle blokken. Ik probeer de Clubstyle naar het oosten te halen, want dat leeft hier nog niet zo. Zelf rij ik dagelijks op een Dyna, en daarnaast heb ik deze opgefokte Shovelhead. Ook ben ik al een tijd bezig met een hardtail Knuckle chopper, al vanaf voordat ik mijn rug brak. Maar ik dacht: hardtail rijden wordt ’t voorlopig niet, dus ik bouw ondertussen een Shovelhead bobber met vering.” Terwijl Glenn naar de bobber wijst zegt hij: “Ja, dit is zóóóó comfortabel geworden! Echt waar! Een kick-only, suïcide clutch ding met stugge vering en een harde plank als zadel. Ik krijg regelmatig de vraag of ‘dat ding uit de oorlog komt’. Maar alles is eigenlijk nieuw gebouwd en gereviseerd. Ik ga er ook vaak mee op pad en alles moet goed functioneren. Ik deel de motorpassie met mijn vriendin Marieke, die zelf ook FLH rijdt. Ze leert op deze Shovel met suïcide shift rijden en dat is cool!”

RONDE ACHTERBRUG

Glenn vertelt dat hij een frame en een ’84 Shovelblok kocht. Van daaruit is hij gaan bouwen. Op marktplaats vond hij FX tankhelften, die zelfs de perfecte kleur bleken te hebben. “Niks meer aan doen! Zelfs het stof heb ik er op gelaten”, vertelt Glenn, die ook een set wielen kocht, eigenlijk bedoeld voor de handel. “De wielen bleken prachtig in de bobber te staan met T/T Classic banden die veel weg hebben van Firestones. Ik hou van dikke banden, ‘rubber maakt de motor’! Iedereen die een bobber bouwt gaat voor een springer, maar ik besloot om een originele Electra vork met Ossenkop koplamp te monteren. De fiets oogt zo heel dik. Omdat een originele Horseshoe olietank nooit mooi in de lijn van de motor past, heb ik er zelf een gemaakt. Ook kwam er een ronde achterbrug in, dat doet zóveel voor de lijn! Exile en Jeff Cochran zijn mijn voorbeelden wat betreft motorbouw. Clean gebouwde fietsen zonder overbodige fratsen en een strakke lijn, dát is waar ik voor ga.”

VEULS TE MOOI

Glenn steekt z’n liefde voor opgepepte blokken niet onder stoelen en banken. “Blokrevisie- en opbouw doe ik zelf, behalve krukassen balanceren en cilinders boren. Daarvoor werk ik samen met andere bedrijven. Dit 1340 Shovelblok is vers gereviseerd en flink opgepept met Wiseco high compression zuigers, een Andrews nokkenas en Kibblewhite kleppen. De uitlaat heb ik gemaakt samen met m’n zwager Jeroen, die ook eigenbouw rijdt. Er zit een Morris Magneto op en een Babymoon luchtfilter. De bobber start goed en is écht snel!” Bij een stoplicht zal menig wenkbrauw worden opgetrokken van verbazing als de Shovel er met een gierende achterband vandoor gaat. De fiets ziet er bewust uit of ‘ie ergens van een zolder is getrokken. Maar vergis je niet, want de rabbige bobber heeft flink wat power aan boord en die combinatie maakt het een echte Sleeper.

Glenn vertelt dat hij zuur over de lak heeft gesmeerd en vervolgens de boel PH-neutraal heeft gemaakt, alvorens alles werd afgelakt. Het resultaat is precies wat Glenn voor ogen had. Op Marktplaats scoorde hij een originele politieteller die behoorlijk gewild is in het wereldje… “De eigenaar vertelde dat de teller in supermooie staat was. En inderdaad, supermooi… Veuls te mooi! Ik heb er met de hoek van een klauwhamer op gemept waardoor het glas barstte en er een flinke deuk in zat! Veel beter”, luidt het oordeel van Glenn…

HILARISCHE REACTIES

Als voorrem monteerde Glenn een oude Harley banaan-klauw, die er wat gehavend uit ziet. De rempomp is in de Ossenkop verstopt en de hydraulica wordt vanaf de remhendel met een kabel aangestuurd. Zo kon het stuur mooi kaal blijven. De gaskabel is netjes door het stuur getrokken. Naar een koppelingshendel zal je tevergeefs zoeken. “Ik ben de clutch kwijt”, lacht Glenn, wijzend naar het koppelingspedaal bij de linker voet met sierlijke letters van Miss Blue. De rabbige Shovelhead mag op de meest hilarische reacties rekenen. Glenn lacht: “Vorig jaar in de Ardennen vroeg een kerel me: ‘maar hoe ben je hier gekomen dan? Die motor komt de berg toch niet op?’ Ze hebben echt géén idee. Het is een heerlijk vieze Shovelhead maar technisch helemaal nieuw. ” Wanneer we foto’s schieten, merkt Glenns zwager op dat een achterspatbord toch écht wel mooi zou staan. “Hoe meer iedereen zeurt…”, besluit Glenn.

Tekst & fotografie: Floris Velthuis

TECHNISCHE SPECIFICATIES HARLEY-DAVIDSON FLH BOBBER

ALGEMEEN
Eigenaar Marieke & Glenn
Bouwer Glenn de Koning, King Motorcycles, Hengelo
MOTORBLOK
Merk Harley-Davidson
Type Shovelhead, vers gereviseerd
Bouwjaar 1984
Cilinderinhoud 1340 cc
Versnellingsbak 4 speed ratchet top, suïcide clutch.
Ontsteking Morris Magneto
Carburateur S&S
Luchtfilter Babymoon
Uitlaat eigenbouw, met Jeroen
Performance parts Wiseco zuigers, Andrews cam, Kibblewhite kleppen
Bijzonderheden 1“ belt drive met Barnett Scorpion
RIJWIELGEDEELTE
Frame FLH 1984
Schokdempers Progressive Lowered
Voorwiel 3 x 16 zwarte rvs spaken van Spokeman OG
Voorband T/T Classic
Voorrem banaan, pomp in Ossenkop
Voorvork FLH, lowered
Balhoofdplaten FLH
Achterwiel 3 x 16 zwart rvs spaken van de Spokeman OG
Achterband T/T Classic
Achterrem trommelrem Harley
Bijzonderheden ronde achterbrug
DIVERSEN
Stuur lag op de kast bij Roadside Repairshop
Snelheidsmeter FLH
Risers weld-on
Hendels/hand controls enkel remhendel, inwendig gas
Handvatten lap leer
Koplamp Amber sealed beam
Foot controls gedeeltelijk H-D, aangepast
Benzinetank aangepaste FX tankhelften
Olietank zelfgemaakte Horseshoe
Zadel custom met Biltwell scharnier
Achterspatbord hoe bedoel je?
Voorspatbord wat?
Achterlicht Kellerman Atto
Knipperlichten linker- en rechterbeen
Bijzonderheden kabelboom van katoendraad
SPUITWERK
Kleur Rood & Rabbig
Spuiter Glenn
Pinstripe/belettering Miss Blue
Graveerwerk Diestyboy
DANK AAN
Spokeman voor de wielen
Willem Zoomer voor doneren van de koppeling

Gerelateerde artikelen

Recente artikelen