In 2017 stopte Harley-Davidson met de productie van de V-Rod. Met zijn dragbike-look en watergekoelde performance blok werd (en wordt…) dit model niet meteen door iedere H-D-fan hartelijk ontvangen. Maar daar denken de Dutch & Belgian V-Rod Owners anders over. Wat begon met een bijeenkomst op de parkeerplaats van een verlaten bedrijventerrein, is uitgegroeid tot een volwaardig, jaarlijks terugkerend evenement op het terrein van ‘The Loods Graffiti Hall Of Fame’ in Roosendaal.
“De Facebookgroep Dutch & Belgian V-Rod Owners is ontstaan doordat we tijdens het bezoeken van verschillende Harley-Davidson evenementen werden uitgelachen. Met onze watergekoelde blokken werden we gezien als buitenbeentjes”, verklaart organisator Edt Oosterlaak. “Samen met de Emiel Luyten uit België richtte ik de Facebookgroep op. In de tien jaar dat wij bestaan is de groep gegroeid naar meer dan 900 leden. We zijn geen vereniging, hebben geen vaste plek en doen niet aan verplichtingen. Het is een community voor V-Rod bezitters. Vandaag (zondag 2 juli) hebben we het groter aangepakt dan vorig jaar. Er is meer rekening gehouden met publiek, waaronder dagjesmensen, motorclubs en potentiële V-Rod bezitters. Rond half twee start de ride-out waaraan iedereen met een V-Rod mag deelnemen. Aan het eind van de dag is de prijsuitreiking aan de eigenaren van de drie mooiste V-Rods hier aanwezig. De jury bestaat uit iemand van de The Loods Graffiti Hall Of Fame, een willekeurige vrouwelijke V-Rod rijder en ikzelf. We hebben echt een paar hele goede mensen op organisatorisch vlak, zodat we dit evenement kunnen klaarspelen.”
DRAGRACE
In één van de hallen tref ik Paul Geelen bij zijn supercoole V-Rod. Paul is geen onbekende binnen de scene en rijdt al heel wat jaartjes mee. Hij is altijd te spreken over de prestaties van z’n Night Rod, die hij zelf heeft omgebouwd tot een Muscle. Een standaard zwartgekleurde Muscle bestaat namelijk niet. Trots wijst hij naar z’n radiateurcover, waar hij een sticker van de Zodiac Street Twin Battle op heeft geplakt. Paul: “Gert-Jan van Laseur Motoren heeft hem onlangs getuned naar Stage II. Hij is voorzien van snellere nokkenassen, grotere injectoren en Vance & Hines Competition uitlaten. Binnenkort ga ik naar Drachten om mee te doen aan de dragrace die Gert-Jan heeft georganiseerd.”
NIEUW ZEELAND
Het unieke geluid van meer dan 170 startende V-Rods is scherp en krachtig en de rijders gaan er als een speer vandoor. Nu de meeste V-Rods weg zijn voor de ride-out zie ik kans om rustig de hal te bekijken die speciaal is gereserveerd voor de Bike Show motoren. Iedereen met een V-Rod kan aan de show deelnemen, ook van buiten Nederland en België. Het meest opvallende exemplaar is de motor van de Duitser Alex Viebahn. Zijn V-Rod heeft hij verbouwd in een stijl die is overgewaaid uit Nieuw-Zeeland. Herkenbaar aan de apehanger, airride en goud met witte kleurcombinatie. Zijn vriend uit Nieuw Zeeland heeft de custom voorvork gemaakt, die onder een balhoofdhoek van maar liefst 83 graden staat. Er zit zelfs een Gucci zadel op. Alex is een bescheiden hobbyist en hij wil niet graag op de foto. Iemand die totaal geen angst voor de camera heeft, is de excentrieke Jascha Berghs. Zijn V-Rod is een even zo opvallende verschijning als hijzelf. “Het begon allemaal op een chopperevenement waar ik Robert Van Diest, bekend als ‘Diestyboy’ ontmoette. Robert is net als ik een Elvis fan, dus we hadden meteen een klik. Robert begon eerst met het graveren van een paar krullen op de koppen. Nu is alles aangepakt. Van de voorvorkcovers tot aan de pulley. Alles volledig in de Elvis stijl!”
CUSTOMIZEN
Geen een van de V-Rods die ik vandaag heb gezien is standaard en de verhalen die bij de machines horen zijn al even bijzonder. Zowel Paul, Alex als Jascha laten met hun verbouwde V-Rods de eindeloze mogelijkheden op het gebied van customizen zien. Het model dat door sommige fanatieke H-D rijders voor altijd als een buitenbeentje wordt gezien, geeft meer dan voldoende aanleiding om elkaar op te zoeken. Doordat de community jaarlijks blijft groeien lijkt het grotere publiek er ook steeds meer interesse in te krijgen.