American Lifestyle krijgt de dokter op bezoek… Hakuna Matata!

Gepubliceerd:

Van beroep is Bruno Schwagten hartchirurg, of ‘elektricien van het hart’, zoals hij het zelf passioneel omschrijft. Dagelijks zoeft ‘The Flying Doctor’ per boxer-Motorrad naar zijn consultatiestek toe, maar voor de funtoertjes in zijn schaarse vrije tijd, stuurt hij het liefst met zijn verbouwde H-D Breakout over het asfalt.

“Na een tweetal sportieve Japanners reed ik met respectievelijk een BMW 1000RS en een GS”, opent Bruno zijn verhaal. “Achteraf droomde ik van een Ducati Panigale, want het kon toen niet snel en gek genoeg gaan. Na een proefrit met de Ducati was ik compleet overtuigd, maar gelukkig bleef ik nuchter genoeg om te beseffen dat het tijd werd om het iets rustiger aan te gaan doen. Daarbij dacht ik vrij impulsief aan een Harley en samen met mijn echtgenote Isabelle trok ik op verkenningstocht naar Harley-Davidson American Lifestyle in Zwijndrecht.”

Meer Bruno

Categorie Details
Bouwjaar1976
BeroepElektricien van het hart
TypeDoe wel en zie niet om
DrankChampagne, altijd en overal
EtenBoel met kriekskes
Beste filmLa vita è bella
MuziekFoo Fighters
BoekFotoboeken van onze reizen
SportDuiken
HobbyDrummen
Motoren betekenenEen onmisbaar deel van het leven, net zoals mijn vrouw en kinderen
DroommotorEentje van elk, alsjeblieft
Pijnlijkste motormomentCBR op zijn grote steun zetten en moeten neerleggen
Mooiste motorervaringZuid-Frankrijk met zijn tweetjes op een CBR 600F
Gebruik motor het meestOm naar te kijken
Wat kan er beter aan de motorPoetsen van de (vlijmscherpe) spaken is een pijnlijke affaire
Bezondigingen in het verkeerWielerterroristen terechtwijzen
Persoonlijk voorbeeldThe Doctor (Valentino Rossi)
Nog andere motorenJawel, bij je tweede kind smijt je het eerste toch ook niet weg?
Wat met 5 miljoenNatellen of het juist is
LijfspreukHakuna Matata

MAGISCH EFFECT

“Onze aandacht ging vooral uit naar een V-Rod, vanwege zijn gigantische achterband, maar helaas bleek deze mastodont niet meer in productie. Nadat zaakvoerder Timo onze wensen had doorgenomen, stelde hij een Breakout voor als mogelijk alternatief. Samen met Timo bekeken we de mogelijkheden voor een licht verbouwde Harley. Het overleg gebeurde na sluitingstijd en de exclusieve aandacht in een verlaten toonzaal zorgde voor een magisch effect. Tussen al die motoren voelden we ons als tieners in een gigantische speelgoedwinkel. Na enkele sessies brainstormen veranderde de bescheiden motor, die we voor ogen hadden, langzamerhand in een royaal verbouwde custom, waarvan zowat enkel nog het frame standaard bleef. De wisselwerking tussen ons en de Harley-dealer was uitstekend, want hij bouwde constant verder op onze wensen en opmerkingen. De zoektocht naar de juiste velgen bleek een moeilijk opstakel, want het aanbod is quasi oneindig. Uiteindelijk kwam onze focus op de artistieke combinatie van zwart- en goudtinten te liggen. Het verzoek om alle beschikbare goudkleurige velgen te showen, bezorgde Timo nogal wat stress en hij was opgelucht dat het Roland Sands assortiment aan onze wensen voldeed. Daar vonden we ook het luchtfilter dat het meest conform was met gewenste design. Alle chroom en glimmende onderdelen werden van een zwarte laklaag voorzien. Het handgemaakte zadel werd achteraan min of meer gestroomlijnd naar de ‘contouren’ van Isabelles zitvlak.”

Rusty Piston: eencilinder Frisco Chop door Razvan en Alain

HEFTIGE SOUND

“Mijn fantasieën over een reusachtig brede achterslof, in combinatie met een knoert van een voorwiel, werden door Timo abrupt de kop ingedrukt met de logische vraag of de motor rijdbaar moest blijven. Dat was natuurlijk van primair belang. Zijn raadgeving bleek achteraf geen overbodige luxe, want na het ophalen van de motor belandde ik door een gebrek aan ‘chopperervaring’ al bij de eerste resolute dot gas bijkans tegen een huizenrij aan de overkant van de straat. Ik moest nog wennen aan het zonderlinge stuurgedrag en het feit dat de agressieve gasrespons van mijn vorige machines was ingeruild voor een waanzinnig bruut koppel. Bij de opbouw was er afgesproken dat de voorband niet smal mocht zijn en de voorvork verlengd moest worden. Het originele uitlaatsysteem werd ingeruild voor een stel regelbare Jekill & Hyde uitlaten. Ik hou ontzettend van het alternatieve woeste geluid dat de ze produceren, na het indrukken van een simpel knopje. Door een tunnel boenderen is thans een zalig feest, want de machtige klankstoten uit de Jekill & Hyde pijpen toveren een onwaarschijnlijk brede grijns op mijn gezicht. Uiteraard begrijp ik dat daar grenzen aan zijn, dus wanneer we weer thuis komen, dan arriveren we voor de buurvrouw met de decibels van een naaimachientje.”

STIJLSWITCH

“Het heeft wel eventjes geduurd voor het project klaar was, maar dat valt wellicht te verklaren door onze excessieve wensen. In die periode stond ik heus niet ‘droog’, want de Japanners en de GS waren er nog. Bij aanvang kregen we een foto van de volledig gestripte machine. Dat veroorzaakte een stevige paniekaanval, want een nagelnieuwe motor slopen blijft een bizarre gebeurtenis. Gaandeweg kregen we tijdens de heropbouw nog meer foto’s te zien en dat bedaarde de gemoederen enigszins. We zagen de machine langzaamaan evolueren naar een unieke ‘one off’ custom. Opeens waren we lid van de Harley-gemeenschap en dosten we ons uit in aangepaste merkkledij. De integraal werd vervangen door een jethelm, een stijlswitch die toch wat gewenning vergt. Cilinderinhoud stond voor mij gelijk aan cc’s en ik schrok me een bult dat ‘114 inch’ het equivalent is van een fors autoblok. Op zo’n loebas moet gewerkt worden, want in vergelijking met de GS is de Breakout behoorlijk groot, breed, laag en log.” Om maximaal en zonder onnodige afleidingen van het motorrijden te genieten, werd het stuur zo clean mogelijk gehouden. Behalve een klein digitaal schermpje voor de meest rudimentaire informatie, zijn er geen tellers gemonteerd. De minuscule led- knipperlichtjes die vooraan aan het remhendel en achteraan in het spatbord ingebouwd werden, produceren opmerkelijk veel licht. De achterbrug is aangepast op de breedte van de band. Het bij American Lifestyle vervaardigde handmade achterspatbord sluit mooi aan op het rubber en eindigt netjes in het midden van de band.

SKULLS EN ANATOMIE

“Noem het gerust een professionele afwijking”, lacht Bruno, “maar ik heb een zwak voor skulls. Talrijke T-shirts in mijn garderobe zijn ermee gedecoreerd en ik wou ze ook graag op de Breakout gepaint hebben. Misschien is het een minuscuul stukje bad boy in mezelf. Als cardioloog-elektrofysioloog ben ik gespecialiseerd in hartritmestoornissen en het klinkt wellicht logischer dat mijn skull-obsessie voortkomt uit een gezonde interesse voor de menselijke anatomie. In mijn thuispraktijk werk ik samen met mijn echtgenote en in de kliniek voer ik drie dagen per week operaties uit. Mijn tegen straling beschermende loodshort draagt het nummer 46 en patiënten vragen me dikwijls van welke voetbalploeg of speler ik fan ben. Ze schrikken dan telkens dat hun gezondheid gezalfd wordt door een biker die loyaal fan is van MotoGP legende Valentino Rossi. Behalve de skulls staan op de benzinetank ook de initialen van onze voornaam gepaint en op het achterspatbord ons levensmoto: ‘Hakuna Matata’. De spreuk is bekend van de Disney films en betekent vrij vertaald vanuit het Swahili ‘geen zorgen’. Dat devies respecteren we maximaal, want nu de kids stilaan volwassen worden kunnen Isabelle en ik  weer motorrijden. Een homogene outfit vinden voor ons beiden bleek geen sinecure, maar we vinden het best een amusant detail om samen in identieke uitmonstering rond te sjezen.” 

BEELDHOUWWERK

Onderweg verliezen we de motor nooit uit het oog. Onverlaten durven namelijk wel eens over de airbrush wrijven en daar hou ik niet echt van, want minuscule stofkorreltjes veroorzaken snel krasjes die achteraf in het zonlicht zichtbaar worden. Met de Air-Ride kan ik de Breakout bij het parkeren laten zakken, zodat de machine letterlijk op de achterband lijkt te rusten en mooi in lijn staat. We beschouwen de Amerikaanse V-twin eigenlijk als een artistiek kunstwerk, want de machine wordt meer bekeken dan bereden. Na elke tocht met de Breakout wordt hij liefdevol de woonkamer weer ingerold. Daar kreeg hij een belangrijk plaatsje, te midden van enkele memorabele reissouvenirs. Tussen de tv-programma’s door zitten we er telkens naar te staren, alsof het een beeldhouwwerk van Michelangelo betreft. Soms zetten we niet eens de tv aan en genieten dan rustig met een drankje van de schoonheid die we in de tweewieler ontwaren. Hij is gebouwd naar de wensen van ons beiden en beleven er elke dag plezier aan. Meer hoeft dat voor ons niet te zijn.”

Tekst & foto’s: Patrick De Muynck

TECHNISCHE SPECIFICATIES HAKUNA MATATA BREAKOUT

Categorie Details
MerkHarley-Davidson
ModelBreakout
Bouwjaar2018
EigenaarBruno Schwagten
BouwerH-D American Lifestyle

Motorblok

TypeMilwaukee-Eight 114
Cilinderinhoud1868 cc
LuchtfilterRoland Sands Design
UitlatenDr. Jekill & Mr. Hyde
OverigScreamin’ Eagle Stage 1-Kit

Rijwielgedeelte

FrameStock, Softail
SchokbrekersAir-Ride
VoorvorkH-D, blacked out
VoorwielRoland Sands Design custom color
AchterwielRoland Sands Design custom color

Diversen

SpiegelsH-D accessoire
KnipperlichtenThunderbike mini led
ZadelCustom made
AchterspatbordHand made
Achterlicht3-1 in fender
KentekenplaathouderSidemount

Spuitwerk

SpuiterStef
KleurBlack & Gold Denim, anatomic skull airbrush

Gerelateerde artikelen

Recente artikelen