Eerste indruk 2025 Harley-Davidson Softails: Harley’s, haarspeldbochten en high fives

Gepubliceerd:

Voor een korte kennismaking met de nieuwe 2025 Harley-Davidson Softails trokken we naar Nice. Tussen haarspeldbochten, regenbuien en imposante bergen ontdekten we meer dan alleen de technische details. Goed om vooraf alvast te weten is dat voor 2025 alle Softails een van drie nieuwe Milwaukee-Eight 117-varianten krijgen, uiteraard op maat afgestemd per model.

Eerste test 2025 Harley-Davidson Sportster S: paarse patser

Low Rider S

Met zijn upside down-vork, dubbele schijfremmen en agressieve rijhouding is de Low Rider S duidelijk geen klassieke cruiser. Dat gevoel wordt nog versterkt door het nieuwe Milwaukee-Eight 117 High Output-motorblok. Dat levert 114 pk en 174 Nm – cijfers die je normaal niet op een naked cruiser verwacht. De High Output-configuratie is gebouwd voor rijders die hun motor graag in het hogere toerengebied houden. De gasrespons is scherp, de vermogensopbouw explosief – vooral in Sport Mode, waarin de motor bruusk en gretig aan het gas hangt. De 2-in-1 uitlaat zorgt voor efficiënte afvoer én een indrukwekkende roffel, ook bij lage toeren. Deze motor maakt gebruik van het Heavy Breather-luchtinlaatsysteem, wat ook bijdraagt aan de verbeterde prestaties. Het rijwielgedeelte is het strakst bij de Low Rider: de keuze voor lineaire tegenover progressieve veren zorgt voor meer voorspelbaarheid, zeker bij stevig remmen of snel insturen. De dubbele schijfremmen vooraan geven bovendien het vertrouwen dat bij dit prestatieniveau past.

Low Rider S.

Fat Boy

De Fat Boy is en blijft een icoon. De krachtbron voor de Terminator-motor is de aangepaste Milwaukee-Eight 117 Custom – een blok met 104 pk en 171 Nm, goed voor 11% meer vermogen dan het vorige modeljaar. De 2-in-2 uitlaat met afzonderlijke katalysatoren en de grotere luchtfilterbox (nu 4 liter) zorgen voor een betere ademhaling, een voller geluid en een snellere gasrespons. Toch blijft het chassis trouw aan de Fat Boy-formule: laag, stabiel en comfortabel op cruisesnelheden. Een bochtenmachine zal deze motor echter nooit worden met dergelijke opvallende wielmaten (v/a 160/60R18/ 240/40R18). Waar het motorblok moderner is geworden, blijven sommige keuzes uit het verleden aanwezig. Een motor met deze massa en dit vermogen zou gediend zijn met twee schijfremmen vooraan. Al begrijpen we de keuze voor een enkele schijf wel omwille van zuiver esthetische motieven.

Fat Boy.

Breakout

De Breakout is ook zo’n machine die gemaakt is om op te vallen. Met z’n lange wielbasis, 21-inch voorwiel en blingfactor trekt hij gegarandeerd aandacht. Hij maakt gebruik van dezelfde motorconfiguratie als de Fat Boy en weet hier beter gebruik van te maken. De voetsteunen staan minder laag bij de grond dan op de voorgaande modellen, wat ervoor zorgt dat hij het vrij goed deed in de bochten – al maakten we nog steeds geregeld contact met het asfalt. In Sport Mode komt de motor echt tot leven, met kracht over het hele toerenbereik.

Breakout.

Heritage Classic

De Heritage Classic blijft trouw aan zijn retrostijl, met spaakwielen, valbeugels en leren zadeltassen. Toch is deze motor inhoudelijk helemaal bij de tijd. De Milwaukee-Eight 117 Classic-motor is het meest uitgebalanceerde blok van het trio: 98 pk, 163 Nm, een vlakke koppelcurve en lineaire vermogensopbouw. Ideaal voor lange ritten, rustig cruisen of comfortabele tuffen met z’n tweeën. De Heritage gebruikt een 2-in-1 uitlaat die efficiënter werkt en de klassieke ronde luchtfilter past visueel perfect in het plaatje, maar verbergt een wel degelijk geüpdatete inlaat. Het dashboard is een mooie mix van oud en nieuw, met een grote analoge snelheidsmeter op de tank en een duidelijk LCD-scherm voor essentiële info zoals de rijmodus of de cruisecontrolstatus. De vering is ook hier geüpdatet naar lineaire veren, wat vooral bij het remmen zorgt voor minder duiken en meer vertrouwen. En zoals bij alle MY25 Cruisers krijg je standaard ledverlichting rondom en vernieuwde ergonomische handbedieningen, inclusief een usb-C-poort. Dit was voor ons de favoriete motor qua rijgedrag; oldschool is duidelijk ‘the best school’. Het voorspelbare rijgedrag heeft ongetwijfeld te maken met de zithouding en wielmaten.

Heritage Classic.

Rijmodi afgestemd op karakter

Ook de elektronica kreeg een flinke update, maar dan wel op z’n Harley’s: discreet, functioneel en zonder overbodige franje. De drie beschikbare rijmodi – Road, Rain en Sport – maken de motor toegankelijker in uiteenlopende omstandigheden, maar beïnvloeden ook het karakter van de motor afhankelijk van de gekozen motorconfiguratie. In Road krijg je een vlakke koppelcurve en een voorspelbare gasrespons, ideaal voor dagelijkse ritten of op de technische stukken. Rain Mode is gericht op controle: minder koppel bij hogere toerentallen, een subtiele gasaanname en minder abrupte motorrem, wat in natte of gladde omstandigheden extra vertrouwen geeft.

Tekst: Jules Hermie
Foto’s: Pien Meppelink

Gerelateerde artikelen

Recente artikelen