Bigtwinlezer Edo Luyt en zijn vrouw Ria proberen minstens één keer per jaar een mooie motortrip te maken. Dit jaar viel hun keuze op Kroatië, met als aanleiding de European H.O.G. Rally in Medulin, gelegen op de zuidpunt van het schiereiland Istrië, vlak bij het bekendere Pula.
We koesterden al geruime tijd de wens om plaatsen als Dubrovnik en Split te bezoeken, maar ook de Plitvicemeren stonden hoog op de lijst.
REGEN
Onze eerste reisdag zou ons naar Neurenberg brengen, zo’n 635 kilometer van huis, een prima afstand voor de eerste dag. Helaas werken de weergoden niet mee en rijden we het grootste deel in de regen. Eenmaal aangekomen: snel wat droge spullen aan, een goede schnitzel en wat biertjes en een Schnapps verder wordt de eerste reisdag was toch prima afgesloten.
GROßGLOCKNER
De volgende dag reden we naar de bekende wintersportplaats Zell am See, waar we een extra nacht zouden blijven. Ik wilde namelijk graag de befaamde ‘Großglockner Hochalpenstraße’ rijden. Het was nog vroeg in het seizoen, maar ik had al gecheckt: de weg was open. En inderdaad… Wat een rit! Wel mistig en fris en er lag nog behoorlijk wat sneeuw, maar de wegen waren goed begaanbaar en zo werd het toch wel echt een ervaring om nooit meer te vergeten. Eenmaal terug in het dal sloten we deze prachtige dag in stijl af op een terrasje aan het meer, want inmiddels was de zon goed doorgekomen.
MOTORCULTUUR
De volgende dag reden we via Slovenië naar Plitvička Jezera in Kroatië, waar een bezoek gepland stond aan het Nationaal Park Plitvicemeren.
Tijdens een tankstop ergens in Slovenië ontdekte ik dat de drukker van de brandstofconsoledop eruit was getrild, waardoor ik de dop niet op de normale manier kon openen. Na wat geknutsel kreeg ik hem toch open en kon ik tanken. De console vervolgens vastgezet met een tie-wrap, zorg voor later. In het hotelletje nog even gebeld met de Harley-dealer, maar helaas: ‘niet op voorraad’. Gelukkig wist ik dat onze Franse motorvrienden ook naar Kroatië zouden komen voor de rally en dat ze ook Dubrovnik zouden aandoen. Ik vroeg of één van hen er onderweg eentje voor me kon kopen. Toevallig had hij er nog een liggen thuis en hij zou die meenemen naar Dubrovnik, waar we elkaar zouden treffen. Dat is dus die zo vaak geroemde motorcultuur: Gewoon elkaar helpen. Iets wat hopelijk nooit verandert!
Moto Guzzi roadtrip van vader en zoon naar Mandello del Lario
GAME OF THRONES
Onze volgende stop was Split, waar we via de prachtige kustroute naartoe reden. De stad Split is destijds gebruikt als filmlocatie voor verschillende scènes van Game of Thrones, voornamelijk voor de fictieve stad Meereen. De temperaturen waren inmiddels flink opgelopen tot ruim boven de 30°C. De vele dorpjes met start-stopverkeer waren dan niet altijd even prettig, maar de route was fantastisch. Ook de verschillende stops, voor wat eten en drinken, maakten het meer dan de moeite waard.
EUROPEAN H.O.G. RALLY
Hierna stond het hoofddoel van de reis op het programma: de European H.O.G. Rally in Medulin. We hadden een slaapplek geregeld in een soort vakantiepark, redelijk dicht bij het festivalterrein. Het was inmiddels echt bloedheet, maar de organisatie was goed voorbereid. Het volledige kampeerterrein, gelegen onder de bomen in de schaduw, was gereserveerd voor de diverse standhouders, de kleinere podia voor optredens en de food & drink trucks. De eerste dag gebruikten we om wat rond te lopen, muziek te luisteren en onder het genot van wat biertjes bij te praten met onze Franse vrienden, die we hier weer zouden treffen. Ook was er een Wall of Death op het festival en dat is altijd een beleving op zich. Deze werd gereden door de Italiaanse familie Terrenghi, met een lange historie die teruggaat tot 1937, waarbij vader en dochter de steile wand bereden: hij op vintage motoren, zij in een kart en ook zelfs op het stuur bij papa!

CUSTOM BIKE SHOW
De volgende dag stond de Custom Bike Show op het programma, georganiseerd bij het Amfitheater van Pula; een schitterende locatie om de mooiste Harley’s te showen. In verschillende klassen streden bouwers en eigenaren om de felbegeerde titel ‘Best of Show’. Ook Bill Davidson, de zoon van Willie G. Davidson, was hierbij aanwezig. De combinatie van de indrukwekkende omgeving, fantastische motoren, heerlijk weer en goed gezelschap maakte ook van deze dag weer één om niet te vergeten.
IRON BUTT CHALLENGE
Maar aan al het goede komt een einde. Zo ook aan deze geweldige rally.
De terugreis stond op het programma en Ria zou vanuit Pula met het vliegtuig terug naar huis gaan. Ik besloot om van mijn terugrit een Iron Butt Challenge te maken: 1.600 km in 24 uur. In het pikkedonker, vroeg in de ochtend, de motor bepakt en op weg naar de eerste benzinepomp waar ik officieel zou starten. Voor een Iron Butt moet je de administratie goed op orde hebben; kilometerstanden, foto’s, benzinebonnetjes, enzovoort. Ik had de avond ervoor een route uitgestippeld die ongeveer 1.600 km zou zijn tot aan huis. Uiteindelijk bleek de route wat te kort en kwam ik niet verder dan 1.400 km. Maar eerlijk gezegd had ik ook geen zin meer om er nog 200 km aan vast te plakken, dus die hou ik nog tegoed. Ik heb er veel van geleerd: mijn voorbereiding was niet optimaal en doordat ik vaak kleding moest wisselen vanwege kou, hitte en regen, verloor ik best wat tijd. Maar al met al, in één ruk van Pula naar huis op twee wielen, was ik niet ontevreden.
KROATIË
Terugkijkend op de reis kan ik zeggen dat Kroatië een fantastisch motorland is: mooie wegen, vriendelijke mensen en prima weer. Wat mij betreft zeker voor herhaling vatbaar!
Tekst en fotografie: Edo Luyt


