Vader Ed & zoon Bob: Bobbers uit twee tijdperken, gebouwd door twee verschillende generaties

Gepubliceerd:

Pa rijdt een oude en zoon Bob rijdt een jonge motor. Bobbers uit twee tijdperken, gebouwd door twee verschillende generaties. Vader en zoon ten Berge vertellen elk hun verhaal.

Vader Ed ten Berge kwamen we tegen op het Silent Gray Fellows treffen, waar hij trots zijn nieuwste aanwinst liet zien. Een heel bijzondere motor met een net zo bijzonder verhaal. Tachtig jaar geschiedenis op wielen! Ed rijdt al ruim 55 jaar en heeft inmiddels een lange motorgeschiedenis opgebouwd, waarin onder andere modellen als de H-D WLA, WLC, U 1200, WLC, Heritage en Sportster 883 de hoofdrol speelden. Daar komt nu dan deze WLC bij, met een prachtverhaal dat verdient opgetekend te worden!

De Shovels van Wout: Chopper en Bobber

LOSSE ONDERDELEN

Een afspraak voor een reportage wordt gemaakt. En dat wordt een dubbelreportage, aangezien zoon Bob ook motorliefhebber is en een prachtige Yamaha bobber heeft gebouwd. Vader en zoon dus samen op de foto en op de spoorremise in Roosendaal als fotolocatie vertelt Ed over zijn WLC. “Meer dan 30 jaar geleden kwam bij mijn oud-buurman en vriend Nico ter sprake dat er bij zijn zwager Cor al sinds mensenheugenis een oude Harley in losse onderdelen in zijn garage lag. Ik heb toen onmiddellijk gevraagd of hij deze niet wilde verkopen en kreeg toen als antwoord ‘dat hij de Harley bij gelegenheid weer in orde zou gaan maken’. Sindsdien heb ik nog regelmatig dezelfde vraag gesteld, maar het antwoord was altijd negatief. Totdat ik afgelopen oktober een telefoontje van Cor kreeg met de vraag of ik nog geïnteresseerd was om de Harley over te nemen. We waren het snel eens en ik ben gelijk in de auto gesprongen om alle losse onderdelen in m’n Twingo’tje te laden. In de garage trof ik een grote doos met voornamelijk de kleinere onderdelen. Volgens Cor zouden daarin ook de kentekenpapieren liggen. Tot mijn grote schrik zag ik enkel een hoop papiersnippers en muizenkeutels! Gelukkig vonden we op een andere plaats in de garage een doosje met onder andere het originele linnen kentekenbewijs, de overschrijvingspapieren én een bonnetje van de wegenbelasting met enkele werkplaats- en onderhoudsboekjes. In rap tempo heb ik alles ingeladen en bij een kop koffie werd mij de voorgeschiedenis van deze motor uit de doeken gedaan.”

ZIJSPANCOMBINATIE

“Deze Harley is een vroege WLC (met een laag motornummer, waarschijnlijk geproduceerd in augustus 1941) en is na de Tweede Wereldoorlog, zoals zoveel legervoertuigen, in een depot terecht gekomen. Deze voertuigen hebben er jaren in weer en wind gestaan, totdat besloten werd dat ze via het ‘Marshall Plan’ (materieel hulpplan op initiatief van toenmalig Amerikaanse minister van buitenlandse zaken George C. Marshall) nog een goed en dienstbaar tweede leven konden gaan hebben. Deze Liberator werd voor de Rijkspolitie ontdaan van alle militaire elementen, zoals onder andere de blackout oorlogsverlichting. In de spatborden werden platen gelast en al het legergroen moest wijken voor ‘Rijkspolitieblauw’. Dit blauw werd erop gekwast én voorzien van een uit de losse pols aangebrachte sierlijke witte striping. Ook werd voor de Politie de ‘Army Stewart Warner Miles’ snelheidsmeter door Gremi in Groningen omgebouwd naar kilometers en voorzien van een kilometerwijzerplaat, waarop de wijzer van rechtsboven naar beneden in de rondte gaat. De korte beenschildjes getuigen er nog van dat de weersomstandigheden niet altijd fijn waren voor de bestuurder van de motor en met een paar drukknopen kon er snel ook nog een schootkleed aan bevestigd worden. Tevens kwam er een Hollandia zijspan aan te hangen, zodat er met twee man door weer en wind gesurveilleerd kon worden. Op 25 mei 1955 werd deze zijspancombinatie door de Rijkspolitie afdeling Technische Dienst te Delft op kenteken gezet en ingezet voor zijn taken, totdat Cor de Harley overnam en op 27 juni 1962 het kenteken op zijn naam zette.”

KENTEKEN

“In zijn vrije tijd heeft Cor er volop mee gereden en onder meer tripjes naar Groningen mee ondernomen, totdat het motorblok eind jaren ‘60 de geest gaf. Goede raad was duur en er werd besloten een gereviseerde ruilmotor bij Maaskant in Rotterdam te kopen en met wat vrienden de hele motorfiets uit elkaar te halen om hem gelijk ook een andere kleur te geven, wat maar gedeeltelijk gelukt is. De vrienden kregen vriendinnen en andere interesses en het is er nooit meer van gekomen om de motor terug op te bouwen. Nu, na een goeie vijftig jaar in losse onderdelen gelegen te hebben en drie verhuizingen verder, zijn er toch wel wat onderdelen verdwenen”, zo ontdekte Ed. “Het zijspan, de complete versnellingsbak, de benzinetank, een koplamp en nog wat kleinere zaken waren spoorloos.” Eenmaal thuis met de losse onderdelen heeft Ed de motor op de oprit in eerste instantie even snel provisorisch in elkaar gezet, om te zien welke onderdelen er nog ontbraken. “Het had immers geen zin om alles wéér op een hoop te gooien. Tevens moest ik op zoek naar het ingeslagen framenummer, zodat dat ik voor een schouwing bij de RDW langs kon gaan, om het ‘slapende kenteken’ weer te activeren en de motor op mijn naam te zetten. Een en ander is prima verlopen en een paar dagen later had ik, naast het ‘linnen kenteken’ ook zo’n plastic kentekenkaartje.”

VOORZICHTIG GESCHUURD

De opbouw kon nu echt beginnen en het plan werd opgevat om er geen originele WLC of gelikte WL burgerfiets van de maken, maar om hem als tachtigjarige zo te laten zoals Ed hem had aangetroffen. Zonder die mislukte spuitpoging, maar wèl in een technisch goed werkende en betrouwbare staat. Het ‘Maaskant-blok bleek een dikke meevaller. Ondanks dat het ongeveer vijftig jaar zonder bougies had gestaan, bleek het in topconditie te zijn en volledig uit nieuwe originele (NOS) H-D onderdelen te zijn opgebouwd. Ed vertelt: “Ik moest de kleppen opnieuw slijpen en ik heb de dynamo en carburateur gereviseerd. De voorvork is voorzien van nieuwe bussen in de schommels, het frame is gecheckt, er gingen nieuwe kogels in het balhoofd en alles werd zwart gelakt. De wiellagers, een nieuwe kettingkrans op de achterremtrommel en de remmerij heb ik door Gerard Duyvestyn in Monster in orde laten maken. Tevens zijn er nieuwe binnen- en buitenbanden gemonteerd. Het blok en de gereviseerde versnellingsbak, die ik nog had liggen, heb ik gemonteerd met een beltdrive en ik heb nieuwe bedrading en een nieuwe bobine geïnstalleerd. Vervolgens heb ik de spatborden voorzichtig geschuurd, tót de donkerblauwe rijkspolitie verf en striping weer tevoorschijn kwamen. Dit gaf de door mij gewenste look terug aan de motor.” Alles werd verder afgemonteerd en diverse vloeistoffen aangevuld, tot het ‘magische’ moment daar was. Het moment om de na al die jaren de motor weer voor het eerst te laten lopen. Het was op 9 april 2022, nadat de bekende start procedure was gevolgd, de motor na nog één trap gelijk mooi rustig begon te lopen. Na nog wat finetuning, kon met het inrijden begonnen worden. “Tja”, zo zegt Ed laconiek, “Misschien gek, maar ik vind zelf die unieke teller het mooiste aan de motor!”

Ed tenslotte over zijn WLC-project, “Achteraf gezien was het een heel leuk project, wat ik in mijn eigen bubbel tijdens de Corona periode heb kunnen uitvoeren en ik ben zeer tevreden over het eindresultaat. Nu lekker toeren met de ‘Silent Gray Fellows’ vrienden en…. Nooit meer poetsen!”

EMORY OUTLAW

Zoon Bob volgde de voetsporen van zijn vader en verbouwde een Yamaha Dragstar XVS 650 uit 1997 tot een moderne, smaakbolle bobber. Bob vertelt: “Al in mijn jeugd was de garage thuis een magische plek en ik stond er als kleine jongen altijd met mijn neus bovenop. De liefde voor oldtimers,  auto’s en motoren, werd mij dan ook letterlijk met de paplepel ingegoten. Eén ding is dan ook duidelijk: hier is voor mij onze gedeelde liefde en passie voor motoren en auto’s ontstaan. Zodoende stelde ik mijzelf als doel dat ik ooit zelf op een bijzondere motor zou rijden. En het liefst gezamenlijk, zij aan zij met mijn vader.” Dat ging echter nog enige jaren duren, want door Bob’s studie en baan in Amsterdam, werd het motorrijden jaren uitgesteld. “In tegenstelling tot mijn vader, heb ik mijn motorrijbewijs pas op mijn 28ste behaald. Tot die tijd kreeg het varen door de Amsterdamse grachten, in mijn Glastron speedboot uit 1980, de voorkeur. Ik was op een gegeven moment helemaal klaar met varen en werd het tijd voor de langgekoesterde droom. Dus ik verkocht mijn speedboot, om met de opbrengst mijn motorrijbewijs te halen én een motor aan te schaffen.”

JAMES DEAN

De eerste motor van Bob was een Yamaha XS eigenbouw, maar die bleek zo onbetrouwbaar als de pest. Dus na vele frustraties is die motor verkocht. “Ik ben toen op zoek gegaan naar een meer betrouwbare motor. Gezien de eerder benoemde paplepel, zou dit logischerwijs een Harley zijn. Echter, dit werd gezien mijn budget een ‘Japanse Harley’. Om precies te zijn, een Yamaha Dragster XVS 650 met het bekende V-twin blok. Het doel was om er een ‘Custom Bobber’ van te maken. Het type motor dat voldoet aan mijn wensen en past bij mijn levensstijl en interessegebieden. Zodoende hebben mijn vader en ik de motor volledig gestript, om ‘m daarna weer naar mijn idee op te bouwen.” Voor het design van de Bobber heeft Bob zich laten inspireren door de Porsche 356 Emory Outlaw. “Herkenbaar is de stijlvolle sticker van Mobil Oil Pegasus, de ‘Flying Horse’. Ooit sponsorde Pegasus (als eerste) James Dean, de filmster die vrijheid en opstandigheid belichaamde, the ultimate cool. Een Porsche 356 was in de jaren ‘50 dé auto die hetzelfde vertegenwoordigde. Allemaal elementen die ik graag in mijn Yahama Bobber terug wilde zien.”

Gordon’s alive! BSA custom als therapie

TROTS

Tank en spatborden werden nieuw aangeschaft en voor het spuitwerk liet Bob zich inspireren door een video van Jay Leno’s Garage. Daarin bevond zich namelijk een Dodge Power Wagon Restomod uit 1942, met de kleur van een Jeep Wrangler, genaamd Anvil, gecombineerd met hoogglans zwart accenten. Het bijzondere van deze groenblauwe kleur, is dat deze kleur verandert op basis van de hoeveelheid directe lichtinval. “Ofwel, met direct zonlicht op de motor, neigt de kleurstelling van de motor meer naar het grijs toe te trekken. En met indirect licht, juist meer naar het groenblauw”, verduidelijkt Bob. “De totstandkoming van de motor is een verhaal om trots op te zijn. Namelijk dat ik deze motor samen met mijn vader heb kunnen bouwen. Met de man, waarvan iedereen weet: ‘Wat zijn ogen zien, maken zijn handen!’”

Fotografie: Onno “Berserk” Wieringa

TECHNISCHE GEGEVENS HARLEY-DAVIDSON WLC van Ed

Categorie Details
MerkHarley-Davidson
ModelWLC
Bouwjaar1941
EigenaarEd ten Berge
Opbouwtijd± 5 maanden

Motorblok

Bouwjaar1942 (productie augustus 1941)
BouwerHarley-Davidson
Cilinderinhoud750 cc
TypeV-twin zijklepper
CarterMatching numbers
KrukasStock
Zuigers0.30 overmaat
CilindersStock
CilinderkoppenAluminium no. 5
Luchtfilter6
CarburateurLinkert M88
OntstekingContactpuntjes
UitlaatsysteemOrigineel
Versnellingsbak3 versnellingen

Rijwielgedeelte

FrameOrigineel
VoorvorkOrigineel
Schokdemper VoorvorkOrigineel, Ride Control
Voorwiel18 inch
Achterwiel18 inch
BandenFirestone ANS 4.50 x 18” classic style
RemmenOrigineel

Spuitwerk

KleurRijkspolitieblauw

Met Dank Aan

BijdragersGerard Duyvestyn, Aad & Simon Samwel

TECHNISCHE GEGEVENS YAMAHA DRAGSTAR 650 BOBBER van Bob

Categorie Details
MerkYamaha
ModelDragstar 650
Bouwjaar1997
EigenaarBob ten Berge
VerbouwersEd & Bob (vader & zoon)

Motorblok

MerkYamaha
ModelYamaha Dragstar XVS
Bouwjaar1997
Cilinderinhoud650 cc
BenzinesysteemCarburateur
LuchtfilterhuisOrigineel
OntstekingYamaha Dragstar XVS
UitlaatsysteemAftermarket
VersnellingsbakOrigineel, 4-speed

Rijwielgedeelte

FrameOrigineel
VoorvorkOrigineel
SchokdemperOrigineel
Voorwiel100/90-19
Achterwiel170/80-15
BandenContinental – Conti Mile Stone
RemmenOrigineel

Spuitwerk

KleurJeep Wrangler Anvil
SpuiterRinus Mekus van ASC Dordrecht
Special paint / logo’sPegasus Mobil Oil
Idee & designBob

Dank aan

CreditsMijn vader

Gerelateerde artikelen

Recente artikelen