De Shovels van Wout: Chopper en Bobber

Gepubliceerd:

Een van de dingen waar Wout het liefst zijn tijd aan besteedt, is het sleutelen aan motoren. In de ruim veertig jaar dat hij sleutelt èn natuurlijk ook rijdt, is er al een hele lijst van verschillende machines de revue gepasseerd. Voor zijn huis in Friesland staan er nu een chopper en een bobber, beide met een Shovelhead blok.  

De 61-jarige Wout is van beroep CNC-frezer en houdt vooral van oudere, klassieke motoren. “Het sleutelen en het knutselen aan oude motoren vind ik het leukste. Een oude motor opknappen, er even mee rijden en ‘m dan weer verkopen, zodat ik daarmee weer een nieuw project kan financieren, is eigenlijk mijn werkwijze.”

THE HEADTURNER: BREAKOUT CUSTOM DOOR H-D WEST-FLANDERS

De lijst aan eerdere projecten is lang: diverse Harleys, enkele Triumphs, een Matchless, een Indian, wat Japans spul en zelfs een Sparta 250 werden opgeknapt en weer doorverkocht. Nu staan er dus de twee Harleys: een bobber en een chopper. Met gepaste trots laat Wout zien hoe en waar hij aan zijn projecten werkt. Naast zijn authentieke huis in een rustig straatje, bevindt zich een minimalistisch werkplaatsje met een toegang die meer voor een bromfiets geschikt is dan voor een zware Harley. Maar Wout weet behendig beide motoren naar buiten te duwen en laat dan zien waar hij allemaal mee bezig is. In een hoek staat een Shovelheadblok wat hij aan het reviseren is. Daarnaast staat een zijklepblok geduldig te wachten tot het ook aan de beurt is.

WOUT
Bouwjaar 1961
Beroep CNC frezer
Drank bier
Eten alles
Liefde komt nog (hoop ik)
TV klote
Politiek niks
Film One Flew Over The Cuckoo’s Nest
Muziek blues, soul, rock
Boek Papillion
Sport hahahaha
Hobby sleutelen
Vrouwen vriendinnen
Mannen maten
Motoren alles klassiek
Voorbeeld spiegelbeeld
Lijfspreuk ‘Carpe Diem’

BOBBER

“Om met de bobber te beginnen… Die heb ik gewoon gekocht, omdat ik ‘m zo leuk vond. Het is origineel ooit een FXE Super Glide geweest, maar in de loop der jaren is het meer een kale Electra Glide in bobber stijl geworden. Ik heb er dikke tanks met een oude stijl Electra dashboard opgezet. Ook is er een Electra voorvork ingezet; zonder voorspatbord, maar wel met een stevige brace. Natuurlijk zit op de vork de bekende en voor Electra Glides typerende, ossekop koplamp. De oude stijl primairy cover maakt de retro-look verder af, al zit er wel een moderne starthevel voor de elektrische startmotor op. De schakelstang is voorzien van twee kogelhulzen! Verder gebruikte ik een simpel solozadel, maakte ik een klein achterspatbord en monteerde ik van diverse types H-D afkomstige onderdelen samengestelde forward controls.” Er werden 16 inch velgen ingezet, met oude stijl Shinko banden. Kijkend naar de remklauwen merkt Wout op: “Die remmen, dat zijn nog echt de oude ‘banaan’ type”. Die banaantjes voor en achter doen akelig weinig, dus vaak hakken op de grond om op tijd tot stilstand te komen!” Hij start de bobber, die meteen ook opvallend mooi loopt. “Ik heb het blok zelf gereviseerd, het liep beroerd en rookte verschrikkelijk toen ik de motor had gekocht. Naar later bleek, was de borgring van de zuigerpen losgeraakt, dus heb ik nieuwe cilinders, zuigers, drijfstangen, big end, astap van de krukas en nokkenas in het blok gezet, de breather valve verbust, de oliepomp vernieuwd. Nou ja, enzovoorts, enzovoorts! Dat extra werk en het bijbehorende prijskaartje was wel een behoorlijke tegenslag, maar hij rijdt lekker en that’s it.”, zo stelt Wout laconiek.

CHOPPER

Deze chopper is origineel in Amerika gebouwd en in 1985 hierheen gekomen. De motor werd door de RDW gekeurd als zijnde ‘Chopper’, zonder verdere benaming. “Tja, dat was ook een verhaal”, zegt Wout. “Een maat van me had ‘m al een jaar uit elkaar in een hok liggen. Er gebeurde niks mee. Ik vond het gewoon een leuk ding, ook al klopte er veel niet aan, zeker wat betreft de voorvork en ik kon ‘m overnemen. Nadat ik alle kisten met onderdelen hierheen had gesleept en Jacco Reniers, oftewel Royal Jack, het spuitwerk had gedaan, ben ik het ding rustig gaan opbouwen. Hij was helemaal compleet en blok en bak waren nog goed, dus die kon ik er zo in lepelen. De Girder voorvork heb ik na de eerste rit meteen aangepast, want van de hoek en de stand van de veren klopte niet veel. Ik kon op mijn werk nieuwe armen voor de vork maken, zodat hij nu een stuk beter rijdt. De beperking is nu nog het plunjerframe. Hiermee ga je niet echt strak door de bocht, laat staan dat het comfortabel is… Zo’n plunjerframe zag je vroeger wel vaker, nu niet meer. Het houdt eigenlijk in dat je een beetje de looks hebt van een hardtail, maar toch nog iets van vering hebt.” De vorige eigenaar is waarschijnlijk een Ozzy Osbourne fan geweest, want in het zadel is de naam Ozzy gestikt. Veel onderdelen aan de chopper lijken zelfgemaakt, maar daar is verder niets over bekend. Een echte ‘survivor’ dus; een stukje chopper geschiedenis wat nu gelukkig grotendeels bewaard is gebleven!

Fotografie: Onno “Berserk” Wieringa

TECHNISCHE GEGEVENS SHOVEL CHOPPER
ALGEMEEN – Merk Chopper
Bouwjaar onbekend
Eigenaar en bouwer Wout
Bouwtijd 3 maanden
MOTORBLOK – Type Shovelhead
Cilinderinhoud 1200 cc
Oliepomp Zodiac
Carburateur CV
Luchtfilterhuis custom
Ontsteking Dyna
Uitlaatsysteem Tapered
Versnellingsbak origineel 4 bak
RIJWIELGEDEELTE – Frame Plunjer-type
Voorvork Girder-type
Voorwiel 19 inch
Achterwiel 16 inch
Remmen H-D
DIVERSEN
Achterspatbord flat fender
Spatbordsteunen custom made
Benzinetank Sportster, gemodificeerd
Olietank Horseshoe
Stuur custom made, rvs
Stuurverhogers rvs
Spiegels custom
Handvatten custom
Schakelaarhuizen/rem- koppelingshendel H-D
Koplamp Bates style
Achterlicht custom, old style
Zadel custom
Sissybar custom made
Forward controls H-D
SPUITWERK
Kleur Aqua Blue/Green
Spuiter Jacco Reniers (Royal Jack)
Idee en design Wout en Jacco Reniers ( Royal Jack)
TECHNISCHE GEGEVENS SHOVEL CHOPPER
ALGEMEEN
Merk Chopper
Bouwjaar onbekend
Eigenaar en bouwer Wout
Bouwtijd 3 maanden
MOTORBLOK
Type Shovelhead
Cilinderinhoud 1200 cc
Oliepomp Zodiac
Carburateur CV
Luchtfilterhuis custom
Ontsteking Dyna
Uitlaatsysteem Tapered
Versnellingsbak origineel 4 bak
RIJWIELGEDEELTE
Frame Plunjer-type
Voorvork Girder-type
Voorwiel 19 inch
Achterwiel 16 inch
Remmen H-D
DIVERSEN
Achterspatbord flat fender
Spatbordsteunen custom made
Benzinetank Sportster, gemodificeerd
Olietank Horseshoe
Stuur custom made, rvs
Stuurverhogers rvs
Spiegels custom
Handvatten custom
Schakelaarhuizen/rem- koppelingshendel H-D
Koplamp Bates style
Achterlicht custom, old style
Zadel custom
Sissybar custom made
Forward controls H-D
SPUITWERK
Kleur Aqua Blue/Green
Spuiter Jacco Reniers (Royal Jack)
Idee en design Wout en Jacco Reniers (Royal Jack)

Gerelateerde artikelen

Recente artikelen