Wanneer vliegtuigmonteur Martijn Schouw besluit zijn hobby in het verbouwen en sleutelen van Harleys professioneler aan te pakken, komt een van zijn vrienden een oude belofte na. Hij mag namelijk diens Softail Springer volledig verbouwen in een custombike met chopper-look.
Martijn vertelt met een prachtig Brabants accent: “We bevinden ons in de praktijkhal van de Aircraft Maintance & Training School op het terrein van Fokker Services Group, gelegen naast Vliegbasis Woensdrecht. Hier ben ik afgestudeerd van de opleiding vliegtuigenonderhoudstechnicus. Mijn werkplek bij Fokker is hier niet ver vandaan. We zijn, buiten het regulier onderhoud aan vliegtuigen, ook bezig met een A330 toestel, waar vier hotelkamers, een vergaderruimte en een eetzaal in worden gemaakt. Op onze afdeling zijn we onder andere verantwoordelijk voor de bedieningspanelen van de cockpit en het bekabelen van de zijwanden.”
Bouwjaar | 1992 |
Beroep | monteur vliegtuig-componenten |
Type | zichzelf |
Drank | bier |
Eten | pizza |
Liefde | gezin |
TV | Discovery |
Politiek | nee |
Film | The Irishman |
Muziek | rock |
Boek | werkplaatshandboeken |
Sport | niks |
Hobby | motoren |
Motoren | Harley-Davidson |
Lijfspreuk | ´One life – live it!´ (lijfspreuk van overleden clubmaat Bert) |
TOEGEZEGD
Martijn vult zijn vrije tijd graag met het sleutelen aan zijn Clubstyle Dyna en zijn Shovelhead Electra uit 1973. Daarbij krijgt hij regelmatig sleutelklusjes aangeboden van vrienden. Wanneer zijn vrouw hem op een gegeven moment aanraadt om het sleutelwerk professioneler aan te pakken, bedenkt hij zich geen moment en zet hij het bedrijf MBS, Motorcycle Builds and Services, op. “Mijn broeders van H-DC Brabant Brothers vragen regelmatig om mijn hulp. De club telt zeven leden en een prospect. Dit jaar vieren we ons tienjarig jubileum. Vriend en president Jarno Versteeg had mij zeven jaar geleden al toegezegd dat ik ooit een motor voor hem zou mogen verbouwen. Op het moment dat ik mijn eigen bedrijf oprichtte kocht Jarno een Softail Springer in originele staat bij Motorhuis Seppe. Jarno bezit ook een Street Glide, maar wilde graag een tweede motor. Ik kreeg meteen foto’s van choppers doorgestuurd, zoals Jarno de Springer Softail graag wilde hebben. Hiermee kwam hij zijn belofte na en gunde hij me mijn eerste project.”
CHOPPEN
“Als eerst legde ik de Shinko’s met old skool bandenprofiel los naast de motor en besloot te beginnen met het choppen van de achterzijde. Vanaf dat moment heb ik bij iedere aanpassing de verhoudingen vergeleken met de voorbeeldplaatjes die Jarno mij had doorgestuurd. Met een megagrote custom sissybar, een 12” apehanger en 8,3 liter Wasp-stijl benzinetank kreeg de beoogde chopper-look steeds meer vorm. De originele springer vervangen was natuurlijk niet nodig. Wel heb ik het voorspatbord ingekort. Ik weet dat een springer zonder voorspatbord veel cooler staat, maar dat is totaal waardeloos wanneer je in de regen rijdt. Zomaar knippen en solderen in de originele bekabeling gaat er bij mij niet in. Na enig speurwerk vond ik een adres waar ik originele pluggen en contacten kon verkrijgen. Met een klein draaibankje is het mij gelukt om verschillende bevestigingsbussen te maken, zoals de RVS bussen die dienen voor het verstevigen van het zadel. De messing opvulbusjes van de knipperlichten achter heb ik ook zelf gedraaid. Een ander dingetje was dat de teller ergens ondergebracht moest worden. Om de symmetrie vanaf de achterzijde gelijk te houden, leek het mij gepast om de teller links te plaatsen.”
DE SHOVELS VAN WOUT: CHOPPER EN BOBBER
VERWEERDE PINSTRIPES
“Voor een rauwe chopperlook wilde Jarno de spatborden en tank in onbewerkt blank staal houden. Ik moest hem ervan overtuigen dat ze wel iets van een lakje nodig hebben, omdat het anders zou gaan roesten. Bovendien zag je het schuurwerk er goed op zitten. Dat ziet er toch niet uit, haha! Als compromis hebben we besloten een kleur te kiezen die in de buurt van aluminium komt. Omdat ik één kleur nogal saai vond, heb ik stiekem subtiele verweerde pinstripes van echt bladgoud erbij laten zetten. Dat steekt mooi af tegen de bronzen en messing accenten. Uiteindelijk was Jarno ontzettend blij met het resultaat van het spuitwerk door Cees van den Bosch. Het hele project heeft iets meer dan een half jaar geduurd, maar helemaal klaar is het nog niet. Jarno wil graag samen met zijn vrouw en twee kinderen kunnen toeren. Hij op de Springer en vrouwlief op de Street Glide. Het idee is om ook nog een zwevend passagierszadel te maken. Daar ben ik nu over aan het nadenken. Naast het reguliere onderhoudswerk ben ik alweer bezig met een nieuw project. Voor een klant ben ik een ossenkop koplamphuis aan het monteren op een FLT uit 1980. De tellers ga ik in de aangepaste tank verwerken. Ik merk dat plaatwerk me goed af gaat en heb er veel plezier in. Nadat ik mijn werkplaats opnieuw heb ingedeeld, wil ik nog meer tankjes op voorraad gaan maken.”
SPORTSTER GEZOCHT! Voor de hobby en het verstevigen van de vader-zoonrelatie is Martijn samen met zijn vader begonnen aan een volledige restauratie van een Sportster uit 1980. Met veel enthousiasme weet hij te vertellen dat zijn allereerste Harley ook een Sportster was en hij moet toegeven dat hij ontzettend veel spijt heeft deze verkocht te hebben. Regelmatig houdt hij marktplaats in de gaten in de hoop ‘m daar ooit weer tegen te komen. Van horen en zeggen is ie doorverkocht aan iemand in het oosten van het land. In het kader van ‘niet geschoten altijd mis’, hierbij de oproep of de huidige eigenaar zich wil melden bij de redactie van Bigtwin. Het gaat om een Sportster 883 met kenteken MX-18-LL. |
Categorie | Specificatie |
---|---|
ALGEMEEN | |
Merk | Harley-Davidson |
Model | FXSTS Springer Softail |
Bouwjaar | 2002 |
Eigenaar | Jarno Versteeg |
Bouwer | Martijn Schouw, MBS |
MOTORBLOK | |
Type | Twin Cam |
Cilinderinhoud | 1450 cc |
Versnellingsbak | 5-bak |
Ontsteking | elektronisch |
Carburateur | standaard |
Luchtfilter | FXSTS 1999 |
Uitlaat | Vance & Hines Straigtshots |
RIJWIELGEDEELTE | |
Frame | standaard |
Schokdempers | standaard |
Voorwiel | 21” spaakwiel |
Voorband | Shinko E270 |
Voorrem | standaard |
Voorvork | standaard |
Balhoofdplaten | standaard |
Achterwiel | 16” spaakwiel |
Achterband | Shinko E270 |
Achterrem | standaard |
DIVERSEN | |
Stuur | 12” apehanger |
Snelheidsmeter | standaard, custom behuizing |
Controls | standaard |
Benzinetank | 8,3 L dual cap Wasp-style |
Zadel | diamond stitch solo, hard-mounted springlook |
Achterspatbord | custom made |
Achterlicht | cat-eye achter- en remlicht |
Knipperlichten achter | Kellermann met messing afwerking |
Bedrading | standaard, aangepast |
Draai- en freeswerk | bevestigingen tank, zadel en sissybar |
Bijzonderheden | custom contactslothouder, custom sissybar |
SPUITWERK | |
Kleur | aluminium grijs met verweerde bladgoud pinstriping |
Design | Martijn |
Spuiter | Cees van den Bosch |