Elektrische motorfietsen winnen in de markt, langzaam meer zeker, steeds meer terrein, maar voor custombikes blijven verbrandingsmotoren vooralsnog de norm. Toch bewijst Bruno Forcella van Sine-Cycles uit Zwitserland dat ‘elektrisch’ en ‘uniek’ weldegelijk hand in hand kunnen gaan. Zijn nieuwste creatie, genaamd ‘King Current’, is een echte blikvanger die niet alleen opmerkelijk is door het design, maar ook door de innovatieve aanpak achter het ontstaan van de custom.
Bruno begon zijn ontdekkingstocht door de wereld van innovatief custombouwen in 2014, toen hij zijn eerste elektrische motorfiets bouwde. Die was totaal anders dan alles wat er al op de markt was. Maar hij wilde meer. Zijn doel? Een elektrische custombike die niet alleen qua uiterlijk indruk maakt, maar ook goede prestaties levert en een bruikbare actieradius heeft.
Murata Boardtracker: elektrisch aangedreven custom door RM Builds
BATTERIJTECHNOLOGIE
Om dat te bereiken ontwierp en maakte hij veel onderdelen, inclusief het frame, helemaal zelf. Zo zijn ook de batterijbox, koellichamen, de dynamische riemspanner, de adapters voor het remsysteem en zelfs de glasvezelbekleding volledig van zijn eigen hand. Het resultaat? Een motorfiets die niet alleen uniek oogt, maar ook volledig aansluit bij zijn visie. Met een actieradius van 100 kilometer is King Current prima geschikt voor Bruno’s dagelijkse woon-werkverkeer en ontspannen ritten langs het meer. Tijdens deze ritjes krijgt hij wel altijd de nodige verbaasde blikken toegeworpen. Het ontwerp van de motorfiets is bewust zo gemaakt dat er geen enorme batterijbehuizing zichtbaar is. Dat ziet er fraaier uit, maar het betekent wel dat de actieradius beperkt blijft. De afgelopen tien jaar zijn er verbeteringen geweest in batterijtechnologie, maar de echte doorbraak in de energiedichtheid van batterijen laat nog op zich wachten. Om een grotere actieradius te krijgen zonder het design aan te tasten, zijn er efficiëntere batterijmodules nodig. Hopelijk maken toekomstige innovaties die snel mogelijk, zodat Bruno voor een grotere actieradius geen concessies hoeft te doen aan zijn strakke, minimalistische stijl.

GEEN TROFEE
In 2024 kreeg Bruno de kans om zijn creatie aan een groot publiek te tonen tijdens de Custombike Show in Bad Salzuflen, Duitsland. Hier nam King Current het in een prestigieus kampioenschap op tegen honderden custom motorfietsen uit heel Europa. Hoewel hij geen trofee mee naar huis nam, was de ervaring onvergetelijk. King Current was de enige elektrische motorfiets in de competitie en viel daardoor al meteen op. Toch merkte Bruno dat de wereld van custombikes nog sterk gericht is op traditionele verbrandingsmotoren. Het draait daarbij om bulderende uitlaten, olie, benzine en trillingen; elementen die bij elektrische motoren nu eenmaal ontbreken. In eerste instantie was Bruno teleurgesteld dat zijn motorfiets geen prijs won. Hij had gehoopt dat de originaliteit van King Current erkend zou worden. Maar uiteindelijk besefte hij dat deelname aan zo’n evenement op zich al een overwinning was. Hij had de kans gekregen om zijn unieke creatie te presenteren aan een groot publiek en kon er zijn passie voor elektrische custombikes delen met anderen.
STATEMENT
King Current is meer dan een motorfiets. Het is een statement. Het bewijs dat elektrisch rijden niet saai of standaard hoeft te zijn. Met zijn pionierswerk hoopt Bruno een groter publiek enthousiast te maken voor de toekomst met custom elektrische motorfietsen.
Tekst & fotografie: Bruno Forcella
SPECIFICATIES KING CURRENT
ALGEMEEN | |
Bouwer en eigenaar | Bruno Forcella, Sine-Cycles, Zwitserland |
Basis project | Donorbike Zero Motorcycles FX 2016 |
MOTORBLOK | |
Type | 3-fasen elektromotor |
Max. capaciteit | 6,5 kWh |
Voltage | 102 V |
Max. koppel | 96 Nm |
Max. vermogen | 44 pk / 3.700 t.p.m. |
Actieradius | 100 km |
Topsnelheid | 125 km/u |
Transmissie | Direct beltdrive |
RIJWIELGEDEELTE | |
Frame | Eigenbouw Softail-style met cantilever vering |
Voorvering | Telescoop voorvork |
Achtervering | Progressive Suspension schokbrekers |
Voorwiel | 21 x 3,5 inch |
Voorband | Metzeler Marathon Ultra 120/70-21 |
Achterwiel | 18 x 5.5 inch |
Achterband | Metzeler Marathon Ultra 180/55-18 |
DIVERSEN | |
Stuur | Superbike style |
Schakelaars | Aftermarket |
Spatborden | Eigenbouw |
Zadel | Solozadel met 2 inch veren |
Achterlicht, remlicht en richtingaanwijzers | 3 in 1 LED |
Richtingaanwijzers voor | LED |
Koplamp | Harley-Davidson in custom aluminium huis |
Footcontrols | Eigenbouw |
Benzinetank | Fiberglas dummy |
Kentekenplaathouder | Eigenbouw |
SPUITWERK | |
Spuiter | Fabrizio Passani |