HRC Caferacer: Massimiliano transformeert gezapige Honda CX 650

Gepubliceerd:

De favoriete plek van de Italiaanse custombike-liefhebber Massimiliano Satta is zijn eigen M-Cafégarage. Daar bedenkt en bouwt hij zijn custombikes. Een van zijn creaties is deze superstrakke caféracer. Een custombike, opmerkelijk genoeg gebaseerd op een van de meest brave en beschaafde motoren ooit geproduceerd; de Honda CX 650! Massimiliano vertelt…

Begrijp me goed; Voorlopig ben ik gewoon een liefhebber die puur voor de lol een paar custombikes per jaar bouwt. Het begint meestal met tekeningen en wat er meteen door mijn hoofd gaat als ik een oude motor zie die op de sloop dreigt te eindigen. Ik ben al sinds mijn kindertijd bezig met brommers en motoren en vandaag de dag, op mijn 45e, race ik nog steeds op circuits met mijn 1000 cc superbike. De basis van dit project is een Honda CX 650; een model dat hier in Italië wel regelmatig voor custombouw gebruikt wordt, maar slechts zelden een bevredigend resultaat oplevert.

NO COMPROMISE: CHE’S WINNENDE FXR CLUBSTYLER

HRC KLEUREN

De CX waarmee ik begon stond al bijna 20 jaar stil, maar hij was vrijwel geheel origineel en verkeerde technisch nog in een opmerkelijk goede staat. De eigenaar van de CX, Nicola, durfde de uitdaging wel aan en samen kozen we voor een, binnen beperkt budget, zo radicaal mogelijke aanpak. We wilden het aparte en esthetisch mooie V-twin blok goed benutten in het design. Vooraf had Nicola eigenlijk maar twee echte eisen: Het moest een sportief sturende motor worden èn hij moest in HRC (Honda Racing Company) kleuren gehuld zijn.

CABRIOZADEL

Het frame van de Honda is niet zomaar een beetje aangepast, maar op vrijwel alles! Het is opnieuw opgebouwd uit stalen buis en plaat. Alles is handmatig gedaan met de pijpenbuiger en houten mallen. De voorvork is vervangen door een moderner USD exemplaar met radiale remklauwen, afkomstig van een Honda CBR 1000. De tank is afkomstig van het kleinere broertje, een Honda CX 500. Het elektrisch systeem kreeg een nieuwe elektronische ontsteking aan de linkerkant en een lithium accu. Het supersportieve zitje in glasvezel heeft een opening aan de achterkant. Dat is inmiddels een vast kenmerk van mijn creaties en zo’n zitje wordt hier nu ook wel een ‘cabriozadel’ genoemd. Het zadel en de handvatten zijn rechtstreeks op de fiets gebouwd door meester Luca Ronzoni van L.R. Leather.

MAD UITLAATSYSTEEM

De 17 inch velgen komen van een BMW R nineT en achter is de velg gemonteerd op een speciale handgemaakte naaf. Zowel voor als achter zijn de wielen uitgerust met Pirelli banden. Het voorspatbord is custom handwerk. De instrumenten werden geleverd door Motogadget. De YSS monoshock kreeg een felrode veer voor een extra vleugje sportiviteit in de looks. Het blok zelf werd standaard gelaten, maar ademt nu wel in door een set nieuwe carburateurs met conisch luchtfilter en uit via een MAD uitlaatsysteem.
Al met al staat er nu een totaal andere motor. Slank, laag, sportief… Niet meer te vergelijken met de gezapige originele CX 650 en daarbij ook nog eens ruim 50 kilo lichter! Hij rijdt zoals hij eruit ziet: snel en flitsend en overal… Echt overal waar Nicola hem parkeert trekt de motor meteen de aandacht! Nicola kan het geen probleem vinden…

Tekst: Massimiliano Satta

Gerelateerde artikelen

Recente artikelen