Je moet het zien om het te geloven, maar met de ‘King Of The Baggers’ competitie kent Amerika een van de meest onwaarschijnlijke èn spectaculaire raceklassen ooit! Het Indian Motorcycle Racing Team, het officiële fabrieksteam, scoort met hun bloedsnelle Challengers erg goed in deze klasse. Het inspireerde de Benelux importeur om een standaard Indian Challenger Dark Horse te laten wrappen in de kleuren van het fabrieksteam. Ron Betist, Marketing Manager Benelux voor Indian Motorcycle vertelt ons er meer over…
De Challenger Dark Horse is op het gebied van pure performance een van onze meest indrukwekkende motoren. Dit is dan ook het model dat de basis vormt van de machine waarmee Indian Motorcycle deelneemt aan de King of the Baggers-races. De standaard Challenger is uitgerust met het machtige PowerPlus-blok; een 1768 cc, vloeistofgekoelde V-twin, goed voor een vermogen van 122 pk en een koppel van 178 Nm. Met die combinatie van vermogen en souplesse is de Challenger niet alleen geschikt voor lange toertochten, maar ook voor sportief gebruik, zoals we in de KOTB-races laten zien. Op deze motor prijkt het nummer ’29’, evenals de naam van een van onze stercoureurs, Tyler O’Hara.
V-Star Bobber: Yamaha Dragstar van Frank
SPORTIEVE SUCCESSEN
Het doel van dit project is om meer aandacht te vestigen op de sportieve successen die Indian Motorcycle heeft behaald, zowel in de VS als wereldwijd. Sportiviteit zit in het DNA van Indian Motorcycle. Al sinds de oprichting in 1901 is deelname aan motorsport een belangrijk onderdeel van ons merk. Het was altijd een manier om te bewijzen hoe betrouwbaar en goed de Indians zijn en hoe scherp de wegligging is. De Indian geschiedenis kent een lange traditie van succes in verschillende raceklassen en daar worden nu weer heel veel successen aan toegevoegd zoals in het flat track racing, waar we al tien jaar ongeslagen zijn. Ook in de Super Hooligan-klasse, een opkomende racecategorie, doet Indian het geweldig. Tyler O’Hara, wiens je naam op de Challenger ziet, is de regerend kampioen in die klasse en is goed op weg om zijn titel te prolongeren. Met dit project willen we dat sportieve erfgoed in de schijnwerpers zetten, want hoewel we in Europa niet in deze raceklassen actief zijn, blijven onze prestaties in de VS indrukwekkend. We hopen dat meer mensen hier dat beter gaan zien en gaan waarderen. Zelf ben ik een groot ambassadeur van de KOTB- en Super Hooligan-races in Europa. Het zou fantastisch zijn als we deze spectaculaire racecategorieën ooit naar Europa kunnen halen. Dat is mijn vurige hoop.
RACE REPLICA
Bij onze nieuwe dealer, Indian Motorcycle Rotterdam, staat op dit moment zelfs een zeer zeldzame Indian Challenger ‘RR’, wat staat voor ‘Race Replica’. Er zijn slechts 29 exemplaren van deze motor geproduceerd, wat hem tot een absoluut collectors item maakt. Dit model is rechtstreeks afgeleid van de Challenger racemotoren die in de KOTB-klasse worden gebruikt. Het is een pure circuitmotor en mag dus alleen op het circuit gereden worden. Het prijskaartje is ook indrukwekkend: deze motor kost net iets minder dan 100.000 euro. Voor liefhebbers en verzamelaars is dit een uniek stuk erfgoed en een prachtig voorbeeld van Indian’s technologische en sportieve capaciteiten. Zowel de gewrapte Challenger als de kostbare Challenger RR zijn te bewonderen op de komende Bigtwin Bikeshow.
GELUIDSENSATIE
Tijdens roadshows bij onze dealers zetten we de in racekleuren gewrapte Challenger in voor proefritten. Veel mensen zijn in eerste instantie een beetje onder de indruk van deze 365 kilo zware motor, zeker met deze ‘race graphics’. Maar zodra ze terugkomen van hun proefrit, zijn ze unaniem enthousiast. De motor blijkt niet alleen visueel indrukwekkend, maar ook qua wegligging en motorkarakter. Dankzij het enorme koppel, dat over het hele toerenbereik soepel op de weg wordt overgebracht, biedt de Challenger ongeacht de rijmodus – of je nu in ‘rain’, ‘standard’ of ‘sport’ rijdt – een uitzonderlijke rijervaring. Daarbij is de Challenger ook nog eens uitgerust met het Powerband Audio-systeem van maar liefst 800 Watt. In combinatie met de gemonteerde Jekill & Hyde-uitlaten zorgt dat voor een echt geluidsensatie. Natuurlijk houden we altijd rekening met de omgeving, maar het is en blijft bijzonder om gelijktijdig de kracht van zowel het motorblok als het audiosysteem te voelen.
BIGTWIN BIKESHOW
Indian Motorcycle is een iconisch merk met een rijke historie en een veelbelovende toekomst. We blijven groeien, zowel in het cruisersegment als op sportief gebied. Ik hoop dat we met dit soort projecten meer mensen kunnen laten kennismaken met onze sportieve prestaties. En wie weet zien we op een dag ook in Europa een groei van de King of The Baggers-klasse en andere racecategorieën waar Indian in uitblinkt. Tot die tijd blijven we ons inzetten om ons erfgoed op een moderne, dynamische manier te presenteren. We kijken uit naar wat de toekomst brengt en ik nodig alle Bigtwinlezers hierbij uit niet alleen deze twee Challengers, maar ook al onze andere modellen te komen bekijken op de Bigtwin Bikeshow. Tot ziens in Houten!
Tekst en foto’s: Ron Betist/Bt