In de sensationele Amerikaanse ‘King of the Baggers’ racecompetitie is de Indian Challenger de dominante machine. Custombouwer Danny Schneider van Hardnine Choppers put inspiratie uit de Indian racesuccessen en hij laat zijn sportieve stijl los op de Scout Rogue.
Als voormalig Freestyle Motocrosser en inmiddels gerenommeerd custombouwer, weet Danny Schneider altijd weer de spotlights te halen. Danny onthulde zijn nieuwste custom eind vorig jaar op de EICMA in Milaan op de stand van Indian Motorcycle. Met zijn onderscheidende kleurenkeuze, geïnspireerd op de King of the Baggers-racers van de fabriek, gestripte achterkant en extra ‘performance parts’, scoorde Danny’s Scout Rogue meteen hoge ogen bij het publiek. Hij is bekend met het merk Indian en de liefde voor Amerika’s oudste motormerk bloeide op met zijn werk aan een custombike op basis van een Indian Scout uit 1931. Hij beschouwt die custom nog steeds als zijn allerbeste tot nu toe. Na de introductie van de Indian FTR 1200 wist Danny het helemaal zeker: Indian is ‘zijn’ merk!
VERING
“Ook toen ik de Scout Rogue voor het eerst zag, wist ik meteen dat het een geweldige basis was voor een performance bike”, verklaart Danny. “Omdat ik uit de motorcross-wereld kom is het presteren en functioneren van een motor belangrijk voor me en ik wilde de Scout opbouwen tot een subliem sportief te rijden custombike. In de motorcross is bijna niets belangrijker dan de vering, dus ik ben begonnen met de standaard vering te vervangen door een Öhlins voorvork en monoshock. Om die vork te kunnen monteren zijn ook de kroonplaten vervangen. Het standaard stuur is vervangen door een 22 mm hoger ProTaper stuur met softgrip handvatten van hetzelfde merk. Het kleine windschermpje van de Scout werd op het nieuwe stuur aangepast en de richtingaanwijzers heb ik vervangen door mini-exemplaren.”
LICHTER
De standaard wielen zijn vervangen door lichtere van Roland Sands Design, met daarop twee (standaard Indian) remschijven. De remklauwen zijn van Beringer, die bediend worden via een Beringer hoofdremcilinder en remhendel. De benodigde adapters werden door Danny zelf gemaakt. Ook het koppelingshendel is van Beringer. Een Dynojet quickshifter maakt supersnel schakelen mogelijk, terwijl de Jekill & Hyde twee-in-een uitlaat niet alleen een sportief geluid kan laten horen, maar ook wat minder weegt dan het standaard systeem. “Voor de extra sporty look heb ik het voorspatbord eenvoudig verwijderd en dat scheelt ook weer gewicht”, zegt Danny met een lach. “Ik heb ook gewicht bespaard door het koppelingsdeksel te bewerken en het een ‘performance-look’ te geven.” Het spuitwerk is uitgevoerd door Vince Customs en de gave kleurcombinatie wordt aangevuld met bladgoud op de Indian logo’s en de tankdop. En het goudkleurige stiksel van het zadel past mooi in het geheel.
VRIJHEID
“Ik bouw nu zo’n jaar of twaalf custom motoren, maar ik stopte een tijdje omdat ik een beetje van de oorspronkelijke passie was kwijtgeraakt. Met het project rond deze Indian Scout Rogue kwam het gelukkig weer helemaal terug. Het licht ging gewoon weer branden en ik kijk nu alweer uit naar een volgend customproject op basis van een Indian. Deze Scout Rogue ga ik gebruiken om veel mee te rijden. Motorrijden is voor mij alles. Het is de absolute vrijheid”, aldus Danny en daar kunnen wij het natuurlijk alleen maar helemaal mee eens zijn!
Tekst & foto’s: Indian Motorcycle