T-Bear Shovel Chopper: James chopt Amerikaanse Harley met verhaal

Gepubliceerd:

Als de Britse customfan James Van-Gowler op zoek is naar een Shovel om tot chopper om te bouwen, lijkt hij niets bruikbaars te kunnen vinden in de UK. Einde oefening? Dan krijgt hij een berichtje vanuit Californië van zijn maat Adie en die heeft goed nieuws!

Adie was daar in Amerika bezig een motor te kopen van een vent die ook nog een uitgeklede Shovel had staan waar hij vanaf wilde. Hij stelde Adie voor beide motoren te kopen en dan zou de deal rond zijn. Adie wist dat ik naar een Shovel op zoek was, dus daar hoefde hij niet lang over na te denken en een maand of zes later arriveerde de Shovel in de haven van Felixstowe.

Jonge rebellen in de chopperscene: Rein en zijn Brochachi VT600

STARTEN

Het was voor mij een trip van ruim tien uur naar de haven en ik wist niet eens of het blok van de Shovel wel los was. Het enige wat ik ervan gezien had waren een paar foto’s op mijn telefoon, dus ik moest nog maar afwachten of het niet een miskoop zou blijken te zijn. Thuis in mijn werkplaats zette ik er een nieuwe contactschakelaar op, maakte de stekkers schoon, sloot een accu aan, gooide wat benzine in de tank en zowaar wilde het blok starten. Een aangename verrassing en ik maakte er een paar korte ritjes mee, die me leerden dat het blok in goede staat verkeerde. Tijd om ermee aan de slag te gaan dus!

VORIGE EIGENAAR

De motor werd geleverd met een behoorlijk pak papierwerk en daarin werd o.a. de naam van de vorige eigenaar vermeld; ‘T-Bear’. De bike was custom gespoten en die naam stond ook op het voorspatbord, terwijl er twee berenpoot-afdrukken op de tank gezet waren. Na wat zoeken op internet kwam ik een website tegen met een overlijdensbericht betreffende Teddy Ray ‘T-Bear’ Barber. Ik las dat hij veel liefdadigheidswerk deed en een run organiseerde vanaf Pikes Peak Harley-Davidson. Bij het ombouwen van deze motor heb ik veel aan Teddy gedacht en ik vind het ook een mooi idee dat hij in deze bike toch een beetje voortleeft, aan de overkant van de grote plas, in het zuidwesten van Engeland.

PATINA

Samen met mijn vrienden Troy, Preston en Joe heb ik de motor helemaal uit elkaar gehaald. Daarbij zijn we eigenlijk niets verontrustends tegen gekomen. Het frame liet ik zandstralen om daarna door te sturen naar Craig House, die er een hardtail kit aan laste. Daarna kon ik beginnen aan de opbouw. Ik was al jaren bezig met het verzamelen van onderdelen voor een hardtail chop, dus ik kon vrij snel een eerste grove opbouw doen. De look waar ik voor ging was een stijl uit de mid- en laat- jaren 60. In eerste instantie dacht ik daarom aan een Springer, maar toen ik tegen een slanke Ironhead/Superglide voorvork aan liep, vond ik die toch beter passen. Het plan om de motor helemaal opnieuw te laten spuiten liet ik los nadat mijn vrienden Chris en Sami me erop gewezen hadden dat de originele, oude grondlaag op de Wassle tank en het Wassle spatbord er al geweldig uitzag. Dus geen nieuwe glanzende laklaag, maar doorleefd patina. De motor laat nu het contrast zien van een paar nieuwe onderdelen met vers chroom tegenover de echt oude parts en dat vind ik prima zo. De sissybar was eerst glad chroom, maar dat verving ik door gedraaid staal met een Victoriaans kruis en een hand gesmeed eikenblad. Een verwijzing naar mijn beroep als timmerman van eikenhouten kozijnen. Er ging best nog wel veel werk zitten in het maken van de verschillende bevestigingspunten en -lipjes, het vervaardigen van de accubak en het passen en meten van de verschillende onderdelen. Geen nieuws, juist kleine dingetjes die eenvoudig lijken vragen vaak veel meer tijd dan je dacht.

REISGENOOT

En dan ineens is er het moment dat de motor feitelijk helemaal klaar is. We rolden haar de werkplaats uit en de tuin in en vroegen ons af of het blok nog zou willen starten. Een paar hoestbuien en wat rookwolken later sloeg hij aan en hij liep ook meteen best mooi. Samen met mijn vriendin Hannah en mijn maat Chris ging ik meteen op pad voor de eerste echte rit. In mijn enthousiasme ging ik te ver en kwam ik bijna zonder stroom te staan. Door de stroom naar de lampen los te halen kon ik nog net rijdend thuis komen. Met een betere dynamo erin was dat probleem opgelost en de Shovel heeft zich inmiddels als een heel trouwe reisgenoot bewezen. Komende zomer doen we een trip door Frankrijk en we kijken er nu al naar uit!

Tekst: James Van-Gowler
Fotografie: Del Hickey

SPECIFICATIES T-BEAR SHOVELCHOP

Motor Gegevens

Motor Gegevens

Kenmerk Details
Eigenaar en bouwer James Van-Gowler
Basis 1976 H-D FXE Superglide
MOTORBLOK
Merk Harley-Davidson
Model 1200 Shovelhead
Transmissie standaard
Carburatie standaard
Ontsteking standaard
Luchtfilter Jicaya Machine Shop
Uitlaat Paugho Squish met cocktail shaker tips
RIJWIELGEDEELTE
Frame standaard H-D, met V-twin hardtail kit door Craig House
Voorvork shaved H-D XLH (Showa)
Kroonplaten standaard H-D
Voorwiel 21 inch
Voorremschijf Storehouse
Remklauw Performance Machine
Hoofdremcilinder Old School Sifton
Remleiding Goodridge
Achterwiel 18 inch met 4.5 inch Shinko band
Achterremschijf Storehouse
Achterremklauw H-D Heritage Classic
Hoofremcilinder Re-pop Wagner
DIVERSEN
Stuur 21 inch rise (zat al op de originele versie)
Handvatten H-D standaard Superglide
Controls Prism Supply
Achterspatbord Wassle
Benzinetank Wassle
Olietank Paugho Horseshoe
Accubak custom door James
Elektra custom door James
Koplamp Re-pop Bates 4.5 inch
Achterlicht Prism Supply
SPUITWERK
Kleur zwart, standaard Wassle grondlaag
Frame zwart gespoten door James
DANK AAN
Al mijn vrienden en mijn vriendin Hannah. Ook dank aan T-Bear, je motor leeft voort en ik hoop met jouw goedkeuring.

Gerelateerde artikelen

Recente artikelen