Trouwe Bigtwin lezers weten waarschijnlijk dat ondergetekende niet alleen jarenlang bij Bigtwin, maar ook heel lang bij L&L gewerkt heeft. Kan ik dan wel onbevooroordeeld over L&L schrijven? Het antwoord is ‘nee’. Natuurlijk heeft mijn achtergrond invloed op wat ik vind van de L&L creaties, dat kan niet anders. Maar ik wil mijn bevindingen toch graag met jullie delen en ben daarom blij dat Bigtwin me die kans geeft. Ik ben namelijk enorm onder de indruk van wat er de laatste jaren allemaal uit de werkplaats van L&L komt rollen.
Speedster Het begon met klassiek ogende boardtrackers op grote wielen. Steeds meer echter, wist L&L een eigen stempel op hun retro creaties te drukken totdat er -ook mede dankzij de klanten- een heel nieuwe stijl ontstond. |
STIJLEN
Om eerlijk te zijn vind ik dat L&L na mijn vertrek het hele gebeuren tot een veel hoger niveau heeft getild. Ze kunnen nu werkelijk alles met de hand maken. Van de kleinste details, zoals bijvoorbeeld leiding-klemmetjes, tot de meer in het oog springende zaken zoals een complete springer voorvork of een bijzonder frame. Alles wordt in huis gemaakt nu en draagt dan ook die creatieve L&L stempel. Ook zijn ze nog veelzijdiger wat de verschillende stijlen betreft zoals die vandaag de dag uit de werkplaats komen rollen. L&L bouwt inmiddels namelijk motorfietsen in elke denkbare stijl. Van Zweedse stijl, tot Frisco, van Bobber tot Highnecks. Er is bij L&L ook veel kennis van wat er wereldwijd leeft op het gebied van custombouw. Op een gegeven moment werden klassiek ogende boardtrackers een ware trend in de bike-show-wereld. Negen van de tien showwinnaars waren op jaren dertig geïnspireerde board tracker-achtige machines. L&L kreeg er daarom veel vraag naar en werd er specialist in. Ze wisten modern functionerende tweewielers te bouwen die op een afstand zo uit de jaren dertig leken te zijn weg gereden. Dus nieuwe blokken (veelal Evo Sportsters), goed werkende schijfremmen, hydraulische koppeling, dat werk, maar dat dan gecombineerd met zo’n rechthoekige Thirties benzinetank, grote spaakwielen, geveerde solo zadeltjes en een tracker stijl hardtail frame. Door andere professionele bouwers worden voor dit type fietsen vaak veel echt antieke onderdelen gebruikt of nagemaakt, maar bij L&L maken ze letterlijk alles zelf. Het frame wat Paul van L&L maakt bijvoorbeeld, lijkt dan wel op een klassiek frame, maar in feite is dat alleen in grote lijnen zo. Paul gaf en geeft overal zijn eigen draai aan. Daardoor zien de L&L boardtrackers er ook veel ruiger en sneller uit dan een echte oude en rijden ze ook nog stukken lekkerder. Verspreid over de laatste jaren bouwde L&L er minstens een tiental van. Meestal met nieuwe krachtbronnen, maar toch ook soms met klassieke motorblokken als de opdrachtgever dat wenste.
HANDGEMAAKT
Nu zijn we op een punt beland waarbij sommige klanten het boardtracker gebeuren net een stap verder wilden trekken. Raf, de eigenaar van deze aparte en prachtige, felblauwe fiets viel vooral op de grote wielen in combinatie met de gave L&L boardtracker frames. L&L had al een paar boardtrackers gebouwd met 21 inch wielen en bouwde zelfs al motorfietsen met 23 inch wielen, toen Raf besloot dat hij zijn wielen nòg groter wilde hebben. Hij koos voor 26 inch exemplaren! Ook wilde hij eigenlijk helemaal geen klassieke look. Hij wilde wel de lijnen van een L&L boardtracker, maar verder moest het helemaal custom worden. Dus alles anders dan anderen. Dingen die je bij niemand nog gezien hebt, dàt wilde hij hebben. Al het handgemaakte spul moest uniek van vorm zijn. Leuk bedacht, maar dan moet je dat als bouwer ook nog zien te realiseren. Je moet zorgen dat het allemaal mooi en natuurlijk bij elkaar past, je moet vormen bedenken die niet alleen anders zijn, maar die ook de lijnen van de fiets niet verstoren. Hier komt L&L weer in beeld. Ze gingen aan de slag en kwamen uiteindelijk met dit prachtige resultaat op de proppen.
CHOPPER BROTHERS! DEMOBIKE VAN BCCB EN ROADSIDE REPAIR SHOP
EEN NAAM
Toen ik daar laatst was zei ik tegen Sjaak: ‘Man, realiseer je je wel, dat je gewoon een hele nieuwe stijl aan het creëren bent? Daar wil ik over schrijven, daar moet over geschreven worden’!’ Bescheiden als hij is lag Sjaak ‘de schuld’ voor deze nieuwe stijl direct bij de klant neer. “Raf had het door ons gemaakte boardtrack frame al een hele tijd thuis liggen en realiseerde zich dat hij zijn fiets nooit zelf zou afbouwen. Maar als wij het dan gingen doen ‘dan meteen maar extreem anders’ zo zei hij toen hij hier weer binnen stapte. In het frame wilde hij een geribde voorbuis. Dat effect hebben wij toen weer doorgetrokken in veel andere handgemaakte onderdelen zoals de uitlaten, forward controls, de accubak, de benzinedop en nog veel meer’. De Stijl die L&L hier neer zet is zo nieuw dat er nog geen naam voor is… En misschien springen we wel te hard van stapel… Een stijl kan namelijk pas echt ‘een stijl’ genoemd als er meerdere van de soort gebouwd worden. L&L zelf heeft de volgende opdracht voor iets in eenzelfde vormgeving al te pakken en wij voorspellen dat dit niet bij deze twee exemplaren gaat blijven. Vooral als je er ook nog eens bij bedenkt dat dit type showbikes stuurt als een mes en je er lekker mee kan knallen. Een lichtgewicht scheurijzer is het en op de valreep komt Sjaak van L&L met de naam ‘Speedster’ op de proppen. Klinkt lang niet gek!
Tekst en foto’s: Grizzly
TECHNISCHE SPECIFICATIES L&L SPEEDSTER | |
---|---|
ALGEMEEN | |
Eigenaar | Raf |
Bouwer | L&L Choppers |
MOTORBLOK | |
Merk | Harley-Davidson |
Bouwjaar | 2003 |
Type | Evo Sportster |
Cilinderinhoud | 1200cc |
Versnellingsbak | 5 speed |
Ontsteking | Dyna |
Pri-kast deksel | EMD |
Camcover | EMD |
Kleppendeksels | Pan style |
Carburateur | CV met custom cover by L&L |
Luchtfilter | Ken’s Factory |
Uitlaat | handgemaakt door L&L |
RIJWIELGEDEELTE | |
Frame | L&L boardtracker stijl, hardtail |
Voorwiel | 26 inch 60 spaaks |
Voorband | Shinko |
Voorrem | PM en L&L brackets etc. |
Voorvork | L&L retro 30’s I-beam springer |
Achterwiel | 26 inch |
Achterband | Shinko |
Achterrem | PM met L&L brackets |
DIVERSEN | |
Stuur | L&L handgemaakt |
Handvatten | L&L handgemaakt |
Risers | L&L handgemaakt |
Handles | Hi-tech |
Centrale motorbevestiging | L&L handgemaakt |
Benzine tank | Cole Foster/ L&L |
Benzinedop | L&L handgemaakt |
Koplamp | Ken’s Factory |
Foot Controls | L&L handgemaakt |
Olietank | L&L handgemaakt |
Zadel | ‘Made in Belgium’ |
Achterspatbord | serie onderdeel |
Achterlicht | L&L handgemaakt |
Kentekenhouder | L&L handgemaakt |
Accubak | L&L handgemaakt |
Alle leidingen en klemmen | L&L handgemaakt |
SPUITWERK | |
Kleur | Blauw |
Spuiter | Denis |
DANK AAN | |
Frank Stienen, Wannabe Choppers, Motorcycle Storehouse, Kruyswater, Roadside Repairshop, Miller Kustom Upholstery, Small Town Customs, Back Corner Custombikes, Bigtwin Magazine |