Nadat het gezinsleven, inclusief de aanschaf van een gezinsauto, de Brit Joel Weavers dwingt zijn 2006 Low Rider te verkopen, neemt hij zich één ding voor: ‘Als ik ooit nog weer eens in staat zal zijn een Harley te kopen, dan zal dat meteen een echte chopper zijn zoals in de jaren ’70!’ Joel vindt vervolgens een bijzondere manier om dat voornemen gerealiseerd te krijgen…
Hip to be Square: Chopadilic bouwt Sportster chop met hoekige twist
Joel werkt als verpleegkundige op de Spoedeisende Hulp en op die afdeling zag hij ook genoeg ellende na motorongevallen voorbij komen om zijn eigen motordroom laag op de prioriteitenlijst te houden. Maar helemaal vergeten deed hij die droom niet en als hij ergens een bruikbaar en betaalbaar onderdeel voor zijn gedroomde chopper spotte, dan kocht hij het, om het toe te voegen aan zijn langzaam maar zeker groeiende verzameling chopperparts. Het verzamelen van chopperonderdelen werd een aan een obsessie grenzende hobby die een periode van ruim 10 jaar besloeg. Hij vond o.a. een jaren ’70 ‘Peace’ achterlicht, Aris koplampen, een oud King&Queen zadel, een vroege Paughco Springer en een jaren ’70 sissybar. “EBay afstruinen werd bijna een soort van verslaving voor me”, zegt Joel.
STROKER
Ondertussen maakte hij ook kennis met een van de bekendste namen binnen de Britse chopper scene: Benny Thomas, die op dat moment zijn zaak Boneshaker Choppers runde. “Ik ben geen lasser, monteur of spuiter”, verklaart Joel. “Voor mij was een motor altijd gewoon een vervoermiddel om van huis naar werk en terug te komen. Het onderhoud liet ik door een motorzaak doen en ik reed alleen maar. Maar Benny is echt helemaal gek van vintage chopperspullen en hij vond het uiteindelijk ook helemaal niet erg dat het bij mij allemaal zo langzaam ging met het verzamelen van de benodigde onderdelen.” Joel bracht zijn voorraad onderdelen, inclusief het jaren ’50 Whisbone frame dat hij op de kop getikt had, bij Benny die meteen het beschadigde balhoofd van het frame repareerde en versterkte. Nadat Joel ontdekte dat Benny nog een 1969 FL blok had liggen, besloot hij dat te kopen voor dit project. “Er was nauwelijks iets over het blok bekend”, zegt hij, “behalve dat het een stroker was en nog liep.”

BLOKREVISIE
Nadat alle benodigde onderdelen bij Benny terecht waren gekomen, kon die eindelijk starten met de opbouw. Joel krijgt het ondertussen bij de plaatselijke Volkswagen garage voor elkaar dat hij hun spuithok mag gebruiken om de motor van de eerste laklagen te voorzien. Daarna mag een plaatselijke scooterspuiter nog wat graphics aanbrengen. Met de finish in zicht meldt Benny dat hij het project niet kan afmaken omdat zijn nieuwe zaak, Mutt Motorcycles, echt alle beschikbare tijd opslokt. Benny raadt Joel aan de rest te laten doen bij twee vrienden van hem, Andy en Sav, van Pacoima Motorcycles. De motor is daar inderdaad ook in goede handen. Zij maken het project af en zorgen er ook voor dat het blok gereviseerd wordt. Dat bleek absoluut noodzakelijk, al was het alleen al om het spectaculaire olielekken te stoppen. Bij de revisie bleek het blok een cilinderinhoud van ca. 1550 cc te hebben.
Met alles uiteindelijk tip-top in orde kan Joel nu eindelijk gaan genieten van zijn gedroomde jaren ’70 chopper. Het heeft jaren en jaren geduurd voordat het zover was, maar het was voor Joel het wachten meer dan waard!
Tekst: Guy Bolton
Fotografie: Del Hickey
Specificaties Harley-Davidson FL Shovel Chopper
Categorie | Details |
---|---|
Eigenaar | Joel Weavers |
Origineel | Harley-Davidson FL 1969 Generator Shovelhead |
Motorblok
Merk en Type | Harley-Davidson FL |
Carburatie | S&S Super E |
Luchtfilter | Harley-Davidson Bread Box |
Koppeling | Handbediende droge platenkoppeling |
Primair | Belt |
Versnellingsbak | 4 Speed Rachet Harley-Davidson |
Secundair | Alles aftermarket |
Ontsteking | Puntjes |
Uitlaatsysteem | Custom door Boneshaker Choppers |
Oliekoeler en leidingen | Custom door Pacoima Motorcycles |
Rijwielgedeelte
Frame | Early 1950’s Panhead whisbone, versterkt door Benny Thomas |
Voorwiel | 21 inch spaakwiel met originele Aermacchi trommelrem |
Voorband | Avon Speedmaster |
Voorvork | Early Paughco Springer |
Handvatten | Oude witte Harley-Davidson |
Achterwiel | 16 inch met trommelrem |
Achterband | Shinko |
Diversen
Benzinetank | King Sportster tank van Boneshaker Choppers |
Zadel | Vintage La Pera King & Queen |
Achterstuk | Vintage 70-er jaren sissybar |
Olietank | Custom Horseshoe door Boneshaker Choppers |
Kentekenplaat houder | Custom door Stephen Smith van Shine Black |
Elektra | Custom door Sav van Pacoima Motorcycles |
Koplampen | Aris |
Achterlicht | 70-er jaren Peace achterlicht |
Spuitwerk
Kleur | Off-white |
Spuiters | Joel en John Spurgeon van Aerographics |