Zijn kennis van oude V twins mag dan beperkt zijn geweest toen de Brit Aaron Perera met dit project begon, maar toch wist hij al precies hoe het er uit moest gaan zien: “Sixties stijl, kort, compact en laag! Je moet het doen met wat je hebt en Sportsters zijn wat kleiner, dus als je daar een lange chopper van maakt, ziet het vaak net niet goed uit”, stelt hij.
Aaron moet toegeven dat het voor hem eigenlijk begonnen is met auto’s. Thuis in London sleutelde hij met zijn vader aan Volkswagens. Zijn tweewielerleven begon met een brommer en een 125 cc motortje. Hij ontdekte de cruiser met een Kawasaki VN 800, kocht vervolgens een Evo chopper project en realiseerde zich toen dat hij toch veel meer voelde voor een Shovel.
GRATIS FRAME
Als hij ziet dat Heron Cycles in Stowmarket een 1972 XLH te koop heeft staan, kan Aaron zijn nieuwsgierigheid niet bedwingen. “Een Iron heeft een zweem van negativiteit om zich hangen, vanwege de vermeende onbetrouwbaarheid. Het is een beetje de underdog binnen de Harley wereld en dan vind ik het juist een uitdaging om toch voor een bike met dat blok te kiezen.” Aaron vond de tijd (hij is tatoeëerder met een drukke eigen tattoo shop in Clacton on Sea) om een kilometer of 70 verderop naar Heron te gaan om de XLH te bekijken. Ondanks het schakelpedaal rechts, de koppeling links en een Chinese Super E carburateur zag hij potentieel in de motor en de koop werd gesloten. Aaron reed een jaar met de Harley zonder er iets aan te veranderen, maar de behoefte om de motor te verbouwen werd sterker en sterker. “Op een gegeven moment ben ik gewoon begonnen met hem helemaal uit elkaar te halen. Ik wilde niets definitiefs, dus zette ik het standaard frame en de schokbrekers apart. Ik vond een ander frame in Ierland en de verkoper wilde er zo graag vanaf, dat hij het me gratis aanbood als ik het transport voor mijn rekening zou nemen. Het ietwat scharrige frame werd bij Jay van Heron Cycles afgeleverd. Die ging ermee aan de slag nadat Aaron een aantal foto’s en instructies had gestuurd, die aangaven welke stance hij wilde voor zijn hardtail.
EERBETOON
Omdat Aaron het moest doen met een ietwat beperkt budget probeerde hij alle nodige parts zo goedkoop mogelijk bij elkaar te scharrelen. Hij zocht en vond een 20 inch Springer, een Stay Wild Monterey stuur, een Lowbrow Stingray spatbord, een retro Peanut tankje, Paugho shotgun uitlaatpijpen, een Gasbox accubak en een Prism achterlicht, ‘voor weinig’. Het Cobra zitje werd gemaakt door YaSeat Customs in Thailand en zo’n beetje alle andere parts vond hij op Ebay. Jay maakte de olietank en de sissy bar naar het eigen ontwerp van Aaron. Aaron nam het spuitwerk zelf voor zijn rekening, gewoon in zijn schuurtje met een knikkerbus. Precies zoals hij dat jaren eerder van zijn inmiddels overleden vader Michael Perera had geleerd. Aaron ziet dit project dan ook als een eerbetoon aan zijn vader.
Speed King Chopper: Michael waagt zich aan zijn eerste project
HISTORISCH WEEFGETOUW
Nadat hij eindelijk met zijn XLH de weg op kon, begon Aaron meteen wat langere trips in te plannen. De Chinese Super E voldeed niet en werd vervangen door een 38 Mikuni met een open kelk. Wat later volgde ook nog een update in de Elektra. De standard dynamo werd vervangen door een Cycle Electric en de hele bedrading werd vernieuwd met een kit van Gremlin Wiring. De puntjes werden vervangen door elektronische ontsteking. Alles bij elkaar betekende dat een enorme verbetering; De Ironhead start nu na slechts een of twee trappen en loopt mooier dan ooit! Met die laatste verbeteringen was de Iron klaar voor serieus langere trips vanuit de UK naar Nederland, België en Frankrijk. Aaron reed ook de NC500 door Schotland met zijn hardtail, die natuurlijk nog steeds een beetje olie lekt en mechanische geluiden produceert als van een historisch weefgetouw. Maar dat is dan ook precies zoals hij het wil. “Als alles perfect is rijdt hij gewoon heerlijk. Toch is het dan ook weer leuk om te weten dat er ook wel weer iets fout zal gaan waardoor je gedwongen zal worden om aan de kant van de weg te gaan zitten sleutelen.” Aaron heeft al een paar keer overwogen om de iron te verkopen en te ‘upgraden’ naar een Shovel. Maar hij besluit dan elke keer weer om het niet te doen. “Ik ben zo gek op dit ding en als ik iets nieuws zou bouwen, zou het toch weer hetzelfde zijn, maar dan met een Shovel blok, dus dat heeft geen zin.” Deze zomer hebben Aaron en zijn maten een trip naar Zweden gepland. Dat wordt genieten, maar er gaat dan ook wel genoeg gereedschap mee…
Tekst: Guy Bolton
Fotografie: Del Hickey
SPECIFICATIES HARLEY-DAVIDSON XLH SHORT ‘N’ SWEET
Algemeen
Eigenaar | Aaron Perera |
---|---|
Bouwer | Heron Cycles en Aaron Perera |
Basis | 1972 Harley-Davidson XLH Ironhead |
Motorblok
Merk | Harley-Davidson |
---|---|
Model | XLH Ironhead 1000 |
Motorblok | Standaard Harley-Davidson |
Transmissie | Standaard Harley-Davidson |
Nokkenassen | P Cams |
Carburatie | Mikuni 38 mm carburateur |
Luchtinlaat | Kelken |
Ontsteking | Dyna S |
Uitlaatsysteem | Paughco Shotguns |
Rijwielgedeelte
Frame | Hardtail, modificatie door Heron Cycles |
---|---|
Wielen | Voor: 21 inch, Achter: 18 inch |
Voorvork | 20 inch Springer |
Diversen
Sissybar | Custom door Heron Cycles |
---|---|
Olietank | Custom door Heron Cycles |
Stuur | Stay Wild Monterey |
Achterspatbord | Lowbrow Stingray |
Brandstoftank | Peanut |
Zadel | Ya Seat Customs Cobra |
Accubak | Gasbox |
Bedrading | Gremlin kit |
Koplamp | 4 inch eBay special |
Achterlicht | Prisma |
Spuitwerk
Kleur | Knikkerbus zwart |
---|---|
Spuiter | Aaron |
Dank Aan
Mijn vrouw en kinderen voor hun Geduld | |
---|---|
Jay en zijn vader bij Heron Cycles | |
De mannen bij de Lostarts Social Club |