Terwijl hij de body van zijn pro-street dragracer haalt, lacht hij; “Van nul naar honderd in minder dan een seconde”. In de wereld van Jeroen van den Belt zijn turbo’s en lachgas een vanzelfsprekend gegeven. Het hoort er gewoon bij. Het is voor ingewijden dan ook geen verrassing dat zijn Yamaha XS 650 custombike project uiteindelijk volledig ‘turbo’ ging!
De Road Glide van Sander: Inkredible Performance Bagger
Op de Bigtwin Bikeshow van 2024 was Jeroens Yamaha XS650 custombike in volle glorie te bewonderen. Een op het eerste gezicht prachtig verbouwde chopper, volgens de oldskool traditie. Maar wie beter kijkt, ontdekt dat het frame volledig zelfgebouwd is en dat het naar voren gekantelde motorblok voorzien is van een robuuste turbo. Er blijkt nog meer, véél meer aan de hand! Jeroen vertelt me er van alles over wanneer ik hem bezoek in de werkplaats van zijn bedrijf VDB Works in Kuinre. Het bedrijf is gespecialiseerd in afstellen en tunen van snelle motoren en auto’s, maar heeft vooral naam gemaakt in de racewereld. Jeroen en zijn broer Kars nemen deel aan de dragracecompetitie, waarbij hun motoren bij VDB Works zelf zijn gebouwd. Ook Jeroens dochter heeft het dragrace-virus te pakken.
REVALIDATIE
Jeroen merkt op dat de eigenbouwscene in Nederland, net als de dragrace-scene, langzaam lijkt uit te sterven. Toch brandt het heilige vuur in hem om steeds nieuwe, bijzondere dingen te maken en hij hoopt anderen te inspireren. Zijn passie voor snelheid zorgt ervoor dat hij altijd blijft nadenken over techniek en dat gaat tot in het extreme. Zo staat er in zijn werkplaats een zelfgemaakte testbank die tot 1.000 pk kan meten. Zijn Kawa dragracer perst er 700 pk uit en dat is indrukwekkend! Jeroen is voor mij geen onbekende. Eerder fotografeerde ik al een van zijn eerdere projecten: een extreme gooseneck chopper. “Dat was twaalf jaar geleden”, herinnert Jeroen zich nog goed, want toen zat hij midden in een scheiding. “Als ik een motor voor mezelf bouw, is dat vaak om iets te verwerken”, zegt Jeroen. Dit keer werd de XS650 gebouwd, toen Jeroen herstellende was van darmkanker. Door de operatie en het revalidatieproces heeft hij een jaar lang maar weinig kunnen doen. Maar Jeroen is niet iemand die stil kan zitten. Zodra zijn lichaam het toeliet, ging hij weer aan de slag in zijn werkplaats. “Tijdens mijn revalidatie had ik weinig energie, maar toch ben ik begonnen met het buigen van buizen voor deze chopper. Elke dag iets, dan kom je vanzelf ergens.”
TURBO
Jeroen vertelt: “Als basis koos ik de XS650 omdat ik het een leuk blok vind. De cilinderinhoud werd meteen vergroot naar 750 cc. Omdat ik gek ben op turbo’s, moest er natuurlijk eentje op. Ik hou van zulke gekkigheid. Ik heb zelf de aluminium connectors en de dummy luchtkelken gemaakt. De XS650 heeft standaard maar 0,5 bar oliedruk, maar om een turbo goed te smeren, is meer druk nodig. Er is een grotere oliepomp gemonteerd die genoeg druk levert. Een technisch trucje is de hoge compressie. Een turbo heeft een bepaalde uitlaatgasstroom nodig om op gang te komen. Ik heb de hoge compressie van het blok gecombineerd met een lage turbodruk. Ook heb ik een moderne dynamo van een Triumph Speed Triple gemonteerd met een triggerwheel voor de injectie, waarvoor de krukas van de Yamaha aangepast moest worden.” Injectie? Jeroen knikt. “De carburateur is omgebouwd naar injectie waarvan ik de mapping volledig naar mijn hand kan zetten. Het resultaat is een enorm soepel rijdende motor met veel koppel. Een XS staat er bekend om hard te trillen maar daar heeft deze weinig last van.”

GEKANTELD
Het motorblok werd voorover gekanteld, puur voor de agressieve uitstraling. “Er zijn al duizenden XS650 choppers gebouwd dus deze moest anders worden dan de andere”, verklaart Jeroen. “Door het kantelen van het blok zouden er luchtbellen in de olie komen. Het blok wordt dan als het ware een slagroomklopper. Daarom moest de volledige oliehuishouding worden aangepast. Het oliepeil is verlaagd en ik heb een apart oliereservoir onder het blok geplaatst. Later kwam ik er achter dat de schakelas in de weg zat voor de kettingaandrijving. Daarom heb ik een systeem met verschillende tandwielen bedacht om de ketting naar het achterwiel te krijgen.” Het resultaat van al dit werk is verbluffend te noemen: “Een standaard XS650 levert ongeveer 50 pk, terwijl mijn chopper 100 pk uitbraakt. Ik ben nu een nieuwe koppeling aan het bouwen met lock-up gewichtjes in verband met het slippen van de koppeling.”
King Current: unieke elektrische custombike van Sine-Cycles
MEAN AND CLEAN
Jeroens custombike is een waar kunststuk. Alles moest zo clean mogelijk zijn. Zo wilde hij geen zichtbaar kettingstelsysteem voor het achterwiel, dus werd er een achterbrug ontworpen die verlengd kan worden met Uniballs. Om de elektronica te beperken, werd een digitaal motormanagementsysteem ingebouwd in de ontstekingsbehuizing van een oude bootmotor. Het dekseltje daarvan is door Jeroen zelf ontworpen en 3D-geprint. De motor start met zijn telefoon en ook de kleur van het voorlicht is op afstand instelbaar in wit of geel. De voorvork komt van een Italiaanse motor en deze is ingekort en geshaved. Een echte blikvanger is de Robinson 4-leading trommelrem, die de motor veilig tot stilstand brengt. De messing footpegs zijn handgemaakt, net als de uitlaat, die niet te veel geluid mocht maken. De brede custom tank verbergt veel elektronica. Grootmeester Frans de Weerdt heeft de tank gespoten.
KIJK OP HET LEVEN
Jeroen: “Een turbomotor voor dagelijks en praktisch gebruik is lastig om te bouwen vanwege de thermische en oliehuishouding eisen. Maar het is gelukt! Dit is een van de fijnst rijdende motoren die ik tot nu toe heb gebouwd. Ik heb er inmiddels al 1.000 km mee gereden, veelal naar het ziekenhuis. Je kunt er rustig een paar uur op zitten. Dankzij de langere vijfde versnelling en een klein achtertandwiel kan ik 120 km/u rijden met lage toeren, zonder trillingen. De topsnelheid ligt rond de 200 km/u.” Jeroen besluit: “Zonder mijn ziekte was deze motor niet tot stand gekomen. Elke keer dat ik me goed voelde, besteedde ik mijn tijd aan het lassen of draaien van onderdelen. Ik wil mijn vrouw, familie en vrienden bedanken. Het was zeker niet mijn beste jaar, maar kanker heeft me ook een andere kijk op het leven gegeven. Echte vriendschap waardeer ik extra. Elke dag kan de mooiste zijn, maak er wat van!”
Tekst en fotografie: Floris Velthuis
SPECIFICATIES YAMAHA XS650 SPORTCHOP
Kenmerk | Details |
---|---|
ALGEMEEN | |
Eigenaar/bouwer | Jeroen van den Belt, VDB Works |
MOTORBLOK | |
Bouwjaar | 1980 |
Merk | Yamaha |
Type | XS 650 |
Cilinderinhoud | 750 cc |
Versnellingsbak | Langere 5e versnelling (verder stock) |
Ontsteking | Bobine dubbele uitgang wasted spark |
Carburatie | Brandstof injectie in carburateur |
Luchtfilter | Screen mesh |
Primair | Eigenbouw tandwiel |
Uitlaat | Eigenbouw rvs, erg stil |
Bijzonderheden | Turbo, gekanteld blok, gewijzigde oliehuishouding, grotere oliepomp om ook de turbo te smeren, customized dynamo van een Triumph Speed Triple met triggerwheel voor de injectie. |
RIJWIELGEDEELTE | |
Frame | Eigenbouw chromo ruggengraat frame (blok is dragend gedeelte) |
Schokbrekers | YSS, zelf aangepaste bump stop (links rechts verschillend i.v.m. ketting/uitlaat) |
Voorwiel | 21 inch, rvs spaken |
Voorband | Shinko |
Voorrem | 4-leading shoe race drum Robinson |
Voorvork | Italiaans, 25 cm ingekort en demping aangepast |
Balhoofdplaten | Italiaans |
Achterwiel | Eigenbouw |
Achterband | Shinko |
Achterrem | Aangepaste trommel |
Bijzonderheden | Magneten in achternaaf voor km teller |
DIVERSEN | |
Stuur | Hadden we nog liggen. |
Snelheidsmeter | Motogadet |
Risers | Ali Express met rubbers |
Hendels/hand controls | Vincent motor |
Handvatten | Motogadet |
Koplamp | RVS, gevonden op rommelmarkt |
Foot controls | Zelfbouw van messing/brons en rvs stelboutjes |
Benzinetank | Custom, met inwendige accubak en brandstofsysteem voor injectie |
Zadel | Schijnt een bijzonder Sportster zitje te zijn |
Achterspatbord | RVS Engels |
Voorspatbord | RVS Engels |
Achterlicht | Oude Ford |
Knipperlichten | Motogadet bar-end |
Bijzonderheden | Eigenbouw kabelboom, Carrot ECU |
SPUITWERK | |
Kleur | Zwart/geel |
Spuiter | Frans de Weerdt |

ZX 14 Super Streetbike |
Van nul tot honderd binnen een seconde en 400 meter pure acceleratie om met ruim 300 km/u over de eindstreep te vliegen? Voor de broers Van den Belt is dit hun lust en leven. Jeroen racet met een Kawasaki ZX14 ‘Super Streetbike’ (met een gewone straatband aan de achterkant) die zo’n 700 pk uit braakt. Het schitterende project heeft verschillende gedaantewisselingen ondergaan en recent werd de hele body verbouwd. Turbo, lachgas – en uiteraard het nodige dragrace-talent – leverde prijzen op in landen als Denemarken, Tsjechië, Engeland, Duitsland, Frankrijk en natuurlijk Nederland. Elke keer een golf pure adrenaline! |