De Red Bastard van Otto Knebl: ‘The Last One Goes to Hell!’

Gepubliceerd:

Motorfietsen zijn er in alle soorten, maten en uitvoeringen. Sommigen zijn daarvan opvallend, door hun eenvoud, mooie lijn, techniek of uitstraling. De Red Bastard heeft het allemaal, met ook nog eens een flinke dosis sexappeal!

Op de meest recente editie van de Bohemian Custom Motorcycle show in Praag stond hij te midden van ruim honderd custombikes. Het varieerde van showbikes tot hightech racers en klassiekers en dit is dan zo’n motor waar je meteen blij van wordt. Het hele lijstje van criteria kon moeiteloos worden afgevinkt; Eigenbouw, engineering/fabrication, lijnenspel, details, spuitwerk, afwerking en als extra bonus de uitstraling met onmiskenbaar sexappeal.

MCS Performance Street Bob: ‘Make it racey, but make it pop!’

CLASSIC FLAT TRACK

Otto Knebl, de bouwer en rijder van deze machine, is geen onbekende in de Europese racewereld. Al ruim 25 jaar racet hij en bouwt racemotoren voor andere rijders en bedrijven. In 2000 werd het bedrijf Knebl Drag Factory opgericht, dat speciale dragsterconstructies voor verschillende dragrace categorieën produceert zoals Funny Bike, Super Street Bike, Super Twin Bike en Junior Dragster. “Als rijder nam ik deel aan internationale races van het Tsjechisch kampioenschap in de Funny Bike-categorie en in het Europees kampioenschap in de Top Fuel Bike-categorie”, vertelt Otto, terwijl we de fotoalbums bekijken waar zijn hele racegeschiedenis in te zien is. “In het seizoen 2024 verleende ik technische en serviceondersteuning aan rijder Jan Rudolf in de Tsjechische Classic Flat Track-races”, zo vervolgt Otto enthousiast. “In deze categorie starten voornamelijk oudere, aangepaste motoren met een inhoud van 500 tot 600 cc.” Otto was erg enthousiast over de races en aan het einde van het jaar was de beslissing genomen; “Ik zal het nieuwe Tsjechische Flat Track-seizoen 2025 als rijder voltooien met mijn eigen motorfiets. Het was logisch voor mij om de Aermacchi H-D 350-motor te gebruiken, die al enkele jaren in de werkplaats stond en mijn eigen Classic racemotor te bouwen naar het voorbeeld van de motoren die in de jaren ‘60 en ‘70 in de USA raceten. Het tekort aan vermogen van de 350 cc motor, compenseerde ik gedeeltelijk door een kleine AMR 300 Roots compressor te gebruiken.”

MOTTO

Bij Flat Track racing is een directe reactie op de gashendel erg belangrijk. De Roots-type mechanische compressor is daarvoor geschikt omdat deze mechanisch direct door de motor wordt aangestuurd. De toename van de motorlading is direct afhankelijk van het toerental. Met deze compressor zul je niet zo’n toename in maximaal vermogen bereiken als met een turbo omdat de compressor een deel van het vermogen verbruikt voor zijn aandrijving. Het voordeel van een reactie zonder vertraging is echter heel belangrijk in deze races voor het beheersen van de motorfiets in een ‘slide’. “De compressieverhouding van de motor is de standaard 9,0:1 gebleven. Omdat een aandrijfverhouding van 1:1 tot motortoerental wordt gebruikt, zal de lading een relatief lage druk hebben tot 15 psi. Hiermee zou de motor zijn souplesse, een mooi vlakke koppelcurve, moeten behouden. Dit is belangrijk bij het accelereren uit bochten. In theorie hebben we het door, we kunnen niet verliezen en als laatste eindigen, ha ha ha! We zullen zien hoe de realiteit eruit zal zien. Ik hoop niet dat ons motto, ‘Posledni propadne peklu’ op mij van toepassing zal zijn. Vrij vertaald betekent dat namelijk: ‘De laatste gaat naar de hel!’”

EMOTIES

Het werk begon met het ontwerp van het motorfietsconcept, de selectie van de aandrijflijn en vervolgens de productie van de verschillende onderdelen. De fabricage van het frame kon, uiteraard in Otto’s eigen werkplaats van Knebl Drag Factory (KDF) in de Tsjechische Republiek, beginnen. Er werd een kort, maar erg stevig hardtail frame gemaakt en bij Rudynek Factory maakten ze ondertussen de polyesteronderdelen, zoals de tank, het achterspatbord en de nummerplaten. Daarna kon het spuitwerk in fel rood aangebracht worden, de kleur waaraan de fiets zijn bijnaam ‘Red Bastard’ dankt. Otto verzucht: “We hebben alles op alles gezet om ‘m klaar te hebben voor de Bohemian Custom Motorcycle show in Praag, waar ik met deze motorfiets aan de bikeshow wilde deelnemen. Helaas is hij, door wat trieste omstandigheden, nog net niet helemaal af. Ik ben blij dat de motorfiets interessant gevonden werd, iedereen ‘m leuk vond en dat ik de 1e plaats in de ‘Scrambler / Tracker Style’ categorie won. De onverwachte hoofdprijs ‘Best Of Show’ was werkelijk een enorm grote verrassing en het raakte mijn hart, wat een emoties! Ik hoop ook succesvol te zijn in de Tsjechische Flat Track-races komend seizoen!

Tekst & fotografie: Onno “Berserk” Wieringa

TECHNISCHE GEGEVENS ‘RED BASTARD’

Kenmerk Details
ALGEMEEN
Eigenaar en bouwer Otto Knebl
Merk Knebl Drag Factory (KDF)
Model Flat Track Aermacchi Harley-Davidson 350 Compressor
Bouwtijd 3 maanden
MOTORBLOK
Bouwjaar 1971
Bouwer Aermacchi Harley-Davidson
Cilinderinhoud 350 cc
Type OHV viertakt
Cilinderkoppen Aermacchi Harley-Davidson, door Otto Knebl bewerkt
Carburateur PWK 32
Luchtfilter K&N
Ontsteking Punten
Uitlaatsysteem KDF / Snell
Versnellingsbak 4-Speed Aermacchi Harley-Davidson
RIJWIELGEDEELTE
Frame Knebl Drag Factory (KDF)
Voorvork Aprilia
Voorwiel 19 inch met rvs spaken en Flat Track Mitas band
Achterwiel 19 inch met rvs spaken en Flat Track Mitas band
Achterrem Hydraulisch bediende schijfrem
DIVERSEN
Achterspatbord Rudynek Factory
Benzinetank Rudynek Factory
Stuur Flat Track style
Handvatten H-D – Retro
Zadel Jawa bromfiets
SPUITWERK
Kleur Red
Spuiter Jan Rudolf
Special Paint / logo’s Rudynek Factory
DANK AAN
Iedereen die bij de bouw heeft geholpen, in het bijzonder Ondrej Sverma en Jan Rudolf

Gerelateerde artikelen

Recente artikelen