Al meer dan 40 jaar distribueert Motorcycle Storehouse (MCS) onderdelen voor het customizen van motoren vanuit het hoge noorden van Nederland naar dealers over bijna heel de wereld. Dat er af en toe een motor gebouwd moet worden om te etaleren wat MCS allemaal te bieden heeft spreekt voor zich. Het meest recente MCS project is een brute perfomance bike op basis van een Harley-Davidson Street Bob FXBB.
Al vanaf het prille begin bouwt MCS motoren om tentoon te stellen op beurzen en evenementen. Dat maakt het voor een eventuele dealer of eindconsument veel makkelijker om een indruk te krijgen van wat er verkrijgbaar is en wat de onderdelen doen met een motorfiets. Performance baggers en clubstyle motoren zijn in Amerika al jaren hot en ook in Nederland en de rest van Europa blijft deze trend niet achter. De zichtbaar stijgende interesse in performance onderdelen maakte al een tijdje duidelijk dat vooral veel jonge rijders kiezen voor een snelle en goed sturende Harley. Bij MCS hoefden ze dan ook niet lang na te denken over het thema van hun nieuwste project. Het moest een motor worden met een veel betere overall performance dan een standaard Harley-Davidson.
WERKPLAATS
Productmanager Jarno Koster, een man die werkelijk ieder moertje en boutje uit de MCS catalogus kent, sloeg de handen ineen met collega Yorick Woudstra, die op zijn beurt al jaren in de performance scene rondhangt, om een motor te ontwerpen die aan zou sluiten bij de performance-trend. Een perfect duo voor dit project. Als basis werd gekozen voor een Street Bob. Het idee was om er een clubstyle motor van te maken in Lowrider ST stijl. Ondertussen hadden ze bij MCS in hun showroom een volledige werkplaats gebouwd. Hier kon de Street Bob mooi zijn metamorfose ondergaan. De technische regie? Die was in handen van Jarno’s vader. Met zijn bakken ervaring was hij de aangewezen man voor het betere sleutelwerk. Toen het hele concept echt vorm begon te krijgen werden meerdere leveranciers betrokken bij de bouw. Grote namen als Arlen Ness, Le Pera en Performance Machine deden graag mee.
John’s ‘Easy Rider’ Knucklehead Chopper: Nederlandse Choppergeschiedenis
CONTROLE EN COMFORT
De ergonomie en het rijgedrag van de Street Bob werden stevig onder handen genomen met onder andere performance onderdelen van Kraus. Een van de in het oog springende onderdelen is de Kraus SX5 upsidedown voorvork; Een combinatie van CNC-gefreesde balhoofdplaten en Öhlins FF voorvorkpoten. Achteraan zorgt een Fox Factory monoshock voor extra controle en comfort. Boven de voorvork vinden we de Kraus Pro Kit terug met kick-back risers en ODI stuur in motocross-stijl. Ook deze kit is volledig uit billet aluminium vervaardigd. Stuur en risers samen zorgen voor een effectieve stuurhoogte van zo’n 12 inch. Hierdoor laat deze Softail zich veel stabieler en comfortabeler rijden dan een standaard Street Bob. De chin- en backframe spoilers van Killer Custom voegen een hoop toe aan het racey uiterlijk en alsof dat nog niet genoeg is, zorgen de Brembo 484 remklauwen in combinatie met MotoGP-stijl remhendels ervoor dat je ook nog op tijd stil staat. Een mooi extraatje was de uitlaat. De mannen van Vance & Hines regelden deze 2 in 1 Supersport, nog voordat hij officieel op de markt was!
PRIVATE LABEL
Toch was het niet allemaal easy bolt-on actie in de werkplaats van MCS. Zo liepen ze tegen problemen aan met de originele Street Bob tank. Die zag er te klein uit voor de gewenste ST look. Daar ging uiteindelijk toch een OEM tank op. Ook het achterspatbord gaf wat tegenslag. Het Street Bob achterwiel dat standaard een 130 band heeft, zou vervangen worden voor een wiel met 180 achterband zoals een ST ook heeft. Na wat tegenwerking van beschikbare aftermarket spatborden werd toch gekozen voor een OEM achterspatbord. Leuk detail is dat de zowel de ST kuip als de koffers uit de ‘Private Label’ lijn van MCS zelf komen. Toch paste dit in eerste instantie ook niet direct op de Street Bob. Mike Hermsen van Dominator Motorcycles was nauw betrokken bij het ontwerpen van een set brackets die de kuip geschikt maakte voor de Street Bob. Deze bracket sets zijn dan ook direct opgenomen in het assortiment van MCS. Ook de versnellingsbak en koppeling moesten eraan geloven. Jarno had in Japan eens gezien hoe een koppeling hydraulisch gemaakt was, maar nu met een Brembo mastercilinder op het stuur en hij wilde iets vergelijkbaars doen op de Street Bob. Met een combinatie van de hydraulische koppeling van Brembo en een deksel van Performance Machine op de versnellingsbak werd ook deze klus geklaard.
SHOWSTOPPER
Bijna veertig jaar lang waren de motoren die MCS neerzette zwart. De filosofie hierachter was dat het om de onderdelen ging. Bij MSC ziet men zichzelf meer als distributeur van onderdelen dan als custombouwer. Toch liet MCS met hun voorlaatst gebouwde motor al zien dat kleuren geen taboe meer zijn. Deze, door Royal Jack gespoten, Road King ging voornamelijk gehuld in de huiskleuren van MCS; geel en zwart. Royal Jack mocht ook voor de Street Bob het verfwerk voor zich nemen. Er werd gekozen voor een wilder kleurenpallet, want de opdracht was simpel. Het moest een echte showstopper worden! ‘Make it racey, but make it pop!’ De aluminium Rim Y-Spoke wielen van Arlen Ness werden in een warme goudtint gespoten. De nummerplaathouder van DMP werd op verzoek van MCS goud geanodiseerd door DMP zelf, zodat de goud tint precies hetzelfde was als die in het spuitwerk. Dit sluit allemaal weer mooi aan bij het goldleaf dat op het voornamelijk witte plaatwerk is gebruikt. De binnenkant van de koffers en het dashboard werd gespoten in een paarse flock. Dit materiaal wordt ook gebruikt voor dashboards in racewagens omdat het de zon niet in de ogen van de berijder reflecteert. Dit paars komt ook weer terug in andere details. Ook de zwarte race-strepen over de kuip en koffers maken helemaal duidelijk dat deze motor niet is gebouwd om erg braaf mee te rijden.
INSPIREREN
Deze MCS Street Bob is gebouwd om te inspireren. Om elke Harley rijder te laten zien dat een Harley naar elke persoonlijke wens te customizen is. En dan wat MCS betreft natuurlijk het liefst met producten uit hun catalogus. Want met de meer dan 70.000 leverbare onderdelen is de keuze enorm!
Fotografie: Polina Krasnova
Gebruikte Onderdelen
Categorie | Onderdelen |
---|---|
Rem/koppeling |
Brembo ‘484’ Front Radiale remklauwen Performance Machine 4 zuiger remklauw (achter) Brembo ‘RCS19’ Radiale rem- en koppelingscilinders en handles Galfer ‘Cubiq’ remschijven |
Wielen en banden |
Arlen Ness ‘Y Spoke’ Forged Wheels – 19×3.25 voor, 18×5.5 achter Avon ‘Cobra Chrome’ banden |
Vering |
Kraus/Öhlins ‘SX5’ USD Front End Kit Fox ‘IFP-R QSR’ Monoshock |
Stage 1 tuning |
Vance & Hines ‘Supersport 2-1’ uitlaatsysteem Vance & Hines ‘Falcon’ luchtinlaat Vance & Hines ‘FP4’ Tuner S&S 55 mm CNC spruitstuk |
Bodywork |
Motorcycle Storehouse Lowrider ST Fairing Kit Motorcycle Storehouse Saddlebag Kit Killer Custom chin Spoiler Killer Custom achterframe spoiler Killer Custom voorspatbord Cult-Werk dashboard cover DMP 3-1 kentekenplaat frame |
Verlichting |
Motorcycle Storehouse 5.75″ ‘Splitter’ LED koplamp Dominator ‘FXRT Style’ koplamp lens Dominator ‘ST’ LED knipperlichten |
Zadel | LePera Tailwhip |
Blok- en transmissie covers |
Performance Machine ‘Race Series’ Transmission Cover Performance Machine ‘Race Series’ Rocker Box Covers Performance Machine ‘Race Series’ Cam Cover Performance Machine ‘Race Series’ Clutch Cover Screws4Bikes Black Engine Bolt Kit |
Cockpit |
Kraus ‘Pro Kit’: 5″ Kickback Risers, 3.5″ Riser Legs, bevestiging instrumentarium ODI ‘Moto’ stuur ODI ‘VANS’ Lock-On handvatten |
Foot Controls |
Performance Machine mid controls Arlen Ness ‘Cush’ voetsteunen |