De jonge Italiaanse bouwer Niko heeft in ondanks zijn jeugdige leeftijd al heel wat meesterwerken afgeleverd. Naast onder andere ‘Alex’ Dream’ en ‘R’Evolution’ bouwde hij deze Sportster, waarmee hij op meerdere shows stond en vaak de grootste prijs mee naar huis mocht nemen.
Niko vertelt: “De motor heeft de naam ‘Polimar’ gekregen, omdat de fiets is geïnspireerd op een Japanse tekenfilm genaamd ‘Hurricane Polimar’, waar de eigenaar, Alessandro, al sinds zijn kindertijd fan van is. De meeste onderdelen van Polimar zijn volledig met de hand gemaakt. Wij maken graag iets unieks en persoonlijks”.
PainTTless: absoluut compromis- en verfloze Ironhead door Thunderbike
SMAL
De basis van deze custombike is een frame dat volledig door Nikobikes gebouwd is. Het bijzondere van dit frame is dat het korter is dan normaal en ook erg smal aan de achterkant. Deze keuze kenmerkt de lijn van de fiets, die daardoor een beetje Hot Rod-invloeden heeft, maar ook de Japanse chopperstijl vertegenwoordigt. Om de smalle lijn verder door te trekken, is ook de voorvork aangepast. “De voorvork is erg smal en de onderpoten zijn afgedraaid om alle steunen te verwijderen. De balhoofdplaten zijn door ons ontworpen en met de hand gemaakt, om de vork zo smal mogelijk te maken, wat weer tot gevolg had dat het originele voorwiel niet meer past. We maakten de uiterst smalle naaf ook met de hand, om zo een zeer smal wiel met smalle velg te creëren. We kozen voor de maat 1,6 x 21 inch.” aldus Niko. Het stuur is op maat gemaakt en gebogen in een sierlijke lijn, met de risers als een geheel er aan gelast. Wat op het oog een Sportster in een stijf frame lijkt, is een complexe ombouw waarbij nauwelijks originele onderdelen gebruikt zijn. Oog voor design en lijnen hebben Italianen als geen ander en Niko, die het vak van zijn vader Luigi leerde, is daar zeker geen uitzondering op. Niko maakte het achterspatbord en vervolgens de smalle benzinetank met de asymmetrisch geplaatste benzinedop. Heel mooi detail is het sierlijke eindstukje achteraan de tank wat over de framebuis krult. Andere opvallende delen zijn de ‘Devil’s Tail’ sissybar en de upswept uitlaten, uiteraard ook door Niko gemaakt. Om de korte lijn van de motor te benadrukken, zijn de uitlaten ook kort gehouden zijn en kronkelen ze precies in de radius van de home-built olietank.
AWARDS
Het Sportster motorblok is grotendeels origineel, met een CV carburateur waar een speciale cover voor gemaakt is. Heel apart is ook het luchtfilterhuis, gemaakt uit een groot blok aluminium, wat mooi bij het ook zelfgemaakte primaire deksel past. Inscripties in de kleppendeksels en het spuitwerk verwijzen naar Hurricane Polimar. Om er makkelijk en sportief mee te kunnen rijden is er voor (ook weer zelfgemaakte) mid-controls gekozen. Het spuitwerk van Lorenzo ‘DOX’ is een meesterwerk op zich. Als je naar het spuitwerk van de motor kijkt, wordt een 3D illusie opgewekt; het wit lijkt dieper te liggen dan het rood. Het kunstig door L.R. Leathers gemaakte zadel sluit daar letterlijk en figuurlijk naadloos op aan. De Polimar wordt op de MBE in Verona gepresenteerd en het is ook op dat evenement dat eigenaar en opdrachtgever Alessandro zijn Polimar voor het eerst ziet en er ook voor het eerst even mee kan rijden! De motor is meer dan hij had verwacht en als zelfs een Italiaan er even stil van wordt, dan zegt dat genoeg…”Il motore è venuto bellissimo…” mompelt Alessandro en zijn glinsterende ogen spreken boekdelen. Polimar wint hetzelfde weekend in de Motor Bike Expo bikeshow en op verschillende daaropvolgende andere shows diverse awards. Een mooier compliment kunnen bouwer Niko en eigenaar Alessandro niet krijgen!
Tekst & fotografie: Onno “Berserk” Wieringa
TECHNISCHE GEGEVENS POLIMAR
ALGEMEEN | |
Eigenaar | Alessandro |
Bouwer | Nikobikes |
Contactpersoon | Niko |
Adres | Via Cascina Telamonte, snc, Cologno al Serio (BG) 24055, Italië |
Tel. | +39 32 76 32 14 67 |
olandese2009@gmail.com | |
Website | Instagram: nikbikes_legendary_cycles |
Merk | H-D |
Model | Sportster 883 |
Tijd | 4 maanden |
MOTOR | |
Bouwjaar | 2002 |
Bouwer | Harley-Davidson |
Cilinderinhoud | 883 cc |
Type | Luchtgekoelde 45 graden V-twin |
Carburateur | H-D CV, met handgemaakte bovenkant |
Luchtfilter | Handgemaakt uit een aluminium blok |
Ontsteking | Punten met transparant deksel |
Uitlaat | Handgemaakt uit roestvrij staal, gelast en machinaal bewerkt |
Transmissie | Origineel Harley-Davidson versnellingsbak en koppeling |
Primaire behuizing | Handgemaakte derby-cover en luchtfilter in dezelfde stijl |
Eindaandrijving | Ketting |
RIJWIELGEDEELTE | |
Frame | Custom door Nikobikes |
Bouwjaar | 2021 |
Voorvork | Smal, onderpoten zijn volledig afgedraaid |
Balhoofdplaten | Handgemaakt door Nikobikes |
Voorwiel | 1,6 x 21 inch, handgemaakte naaf |
Remmen | Geen voorrem, esthetische keuze |
Voorband | Avon MKII |
Achterwiel | 3 x 16 inch |
Achternaaf | Origineel Harley-Davidson |
Remmen | Remklauw met 4 zuigers en zwevende schijf |
Band | MT90B16 Shinko |
DIVERSEN | |
Achterspatbord | Handgemaakt met rib |
Brandstoftank | Bijzonder smal |
Stuur | Handgemaakt ultra smal, uit één stuk |
Stuurbediening | Handgemaakt |
Koplamp | 7,5 cm diameter |
Achterlicht | Klein, direct op het spatbord bevestigd |
Zadel | Handgemaakt L.R. Leather |
Sissybar | Volledig handgemaakt, bijzondere vorm |
Voetsteunen | Handgemaakt |
Olietank | Handgemaakt met aluminium plaatje en Nikobikes-logo |
SPUITWERK | |
Kleur | Candy Red |
Spuiter | DOX Factory |