Nadat hij een complete auto gebouwd had, kreeg Roy Willemsen zin in een nieuwe uitdaging. Geïnspireerd door Walz bouwde hij een Dragstyle-bike op basis van een Kawasaki VN800. De motor werd volledig zelf ontworpen en werkelijk ieder onderdeel is met de hand gefabriceerd! Het wordt bijna ongeloofwaardig wanneer Roy vertelt dat dit pas zijn allereerste motorproject is!
Nu blijkt Roy op technisch gebied niet helemaal een groentje te zijn, maar dat had je waarschijnlijk al geraden? Een rondleiding door zijn garage leidt ons naar een custom car die gelijkenissen toont met de modellen van Donkervoort en Lotus. “Veel mensen vragen me waar ik deze heb gekocht”, lacht Roy. “Wanneer ik vertel dat ik ‘m zelf heb gebouwd, vragen ze vervolgens welke kitcar het is. Niemand geloofd dat deze auto volledig zelf is gebouwd. Carrosserie, chassis, wielophanging, kuipstoeltjes… Ja zelfs de kap is zelf gemaakt en wel met een antieke naaimachine uit grootmoeders tijd! Deze auto staat bij de RDW als eigenbouw geregistreerd en de keurmeester vertelde dat ie beter rijdt dan een Lotus uit de fabriek. Dat is toch echt geweldig om te horen!”
Voortdurende gedaantewisseling van Jeroens Kawasaki Z1-900
OUT OF THE BOX
Roy: “Nadat de auto klaar was, ontstond het idee om zelf eens een motor te bouwen. Voorheen heb ik een Honda VFR gehad, waarna ik de overstap maakte naar een Suzuki Bandit. Ik wilde een custombike met een sportieve uitstraling. Daarom spreekt de Dragstyle van Walz me aan. Het project begon met het tekenen van een frame in 3D software (Solidworks) waar ik beroepshalve bekend mee ben. Het enthousiasme begon zodanige vormen aan te nemen, dat ik besloot het project ook daadwerkelijk te verwezenlijken. In mijn achterhoofd had ik het idee dat er een Harley Sportster blok in moest komen. Maar na het zien van de prijzen van een donorblok, werd dat idee gelijk van tafel geveegd! Het budget was namelijk bescheiden en ik moest daarom out of the box gaan denken. Bij een sloperij in Friesland vond ik een Vulcan VN800 blok voor weinig. De vorm vond ik best mooi en het geluid is prima. Bovendien zie je het blok nooit in een eigenbouw motor en dat maakt het wel uniek. Een ander onderdeel wat ik kocht, was de voorvork van een Yamaha R1, inclusief remmerij en een set wielen. De upsd voorvork kreeg plek in een zelf ontworpen 3,5 graden aluminium balhoofdset, die door Roel Scheffers is gefreesd. Roel gaf me goede tips met betrekking tot de maakbaarheid. Dat de vork iets onderuit staat oogt heel mooi”, vindt Roy.
VERBERGEN
Roy maakte een lasmal voor het frame. Van diverse lasergesneden staalplaten en zelf gebogen buizen werd het frame eigenhandig kaarsrecht gelast. Omdat het VN800 blok watergekoeld is, moest er een oplossing worden bedacht om de radiator te verbergen. De radiator werd lichtelijk aangepast, waardoor deze onder het zitje kon verdwijnen. Het koelwater loopt door het frame en de vuldop is in het frame verwerkt. Hiermee werd het koelend vermogen vergroot, omdat de radiator niet meer direct in de rijwind is geplaatst. Ook zijn er ‘air scoops’ gemaakt die de rijwind naar de radiator geleiden. Hoewel de thermostaat is komen te vervallen, blijft het blok volgens Roy mooi op temperatuur.
RACY STIJL
Met plaatwerk had Roy al enige ervaring opgedaan tijdens het bouwen van zijn auto. De eerste versie van het spatbord en de tank bleken echter niet naar zijn zin. Roy had een Engels Wiel nodig om de gewenste gecompliceerde bolle vormen te verkrijgen en al snel was hij de kunst van het plaatwerken meester! Ook het zadel werd zelf gemaakt. Niet alleen fabriceerde Roy een aluminium seat pan, ook bekleedde hij dit zelf met reststukken vinyl van zijn autoproject. Van RVS lasbochten die Roy nog had liggen maakte hij eigenhandig een uitlaat. “Ik ging met de bochten aan de slag en door te improviseren ontstond er een soort krul. De uitlaten draaien om elkaar, dat oogt heel mooi. De sportieve demper past bij de racy stijl van de motor. Open uitlaten vind ik overigens ook gaaf, maar ik woon dicht bij de Duitse grens en wil het daarom legaal houden.”
WINDSTILLE DAG
“Maar het strakke gifgroene spuitwerk is toch wel uitbesteed?”, hoor ik je vragen. Je zult het niet geloven, maar ook dit deed Roy zelf! Gewoon in de tuin op het gazon. Kan die man nou werkelijk alles? “Ter lering en vermaak nam ik zelf het verfpistool ter hand. Na vele uren schuren en plamuren koos ik voor een Kawa-groene kleur: een hint naar het merk van het blok. Bovendien steekt de kleur mooi af tegen de zwart gespoten onderdelen. Maar niet onbelangrijk was dat ik deze verf voor een schappelijke prijs kon kopen uit het assortiment van mijn werkgever! Ondanks dat het provisorisch in de tuin is gedaan op een windstille dag, ben ik zeer tevreden over het resultaat.”

ZEVEN JAAR
Omdat Roy al eerder zelf een auto bouwde, is de weg naar Lelystad voor hem niet onbekend. “De Dragstyle werd eerst afgekeurd op het geluid en het ontbreken van een jiffy sensor. De keer erop had ik deze punten gefikst, maar kwam er tot m’n frustratie een lijst met nieuwe punten! Gelukkig is het toch gelukt een kenteken te krijgen. De chopper is gebouwd in een periode van 7 jaar. Het was een stop-project, waarbij er van alles tussendoor kwam, zoals de aanschaf van een nieuw huis en de komst van kinderen. Naarmate de jaren verstrijken krijg je weer nieuwe ideeën en verbeteren je skills, waardoor je dingen opnieuw gaat doen. Dit project is heel low-budget gebleven. Wat ik zelf kon doen deed ik zelf. Dan kóst het maar wat meer tijd. De bike werd gebouwd om te rijden. Helaas ontbreekt het aan de tijd, want het volgende project staat alweer te wachten: het opknappen van de Mercedes camperbus uit 1979 van mijn vrouw!”
Tekst & fotografie: Floris Velthuis
TECHNISCHE SPECIFICATIES 800HT DRAGSTYLE
ALGEMEEN | |
Eigenaar/bouwer | Roy Willemsen (Instagram: #roythefabricator) |
Bouwjaar | 2014 |
MOTORBLOK | |
Merk/model | Kawasaki VN800 |
Type | V-twin, vloeistofgekoeld |
Bouwjaar | 1996 |
Cilinderinhoud | 805 cc |
Carburateur | Keihin CVK36 |
Luchtfilter | K&N op eigenbouw adapter |
Uitlaat | eigenbouw RVS |
Bijzonderheden | radiator aangepast, engine covers verlengd met geïntegreerd koelwaterreservoir, klepdeksel aangepast |
Versnellingsbak | 5-speed |
RIJWIELGEDEELTE | |
Frame | Eigenbouw hardtail |
Voorwiel | 17”x 3,5J Yamaha R1 (’98) |
Voorband | Metzeler ME880 Marathon 120/70-17 |
Voorrem | Yamaha R1 |
Voorvork | 41mm USD Yamaha R1 (’98) |
Balhoofdplaten | design Roy, freeswerk Roel Scheffers |
Achterwiel | 17”x 6J Yamaha R1 (’98) |
Achterband | Metzeler ME880 Marathon 200/55-17 |
Achterrem | Yamaha R1 |
Bijzonderheden | koelwater loopt door het frame |
DIVERSEN | |
Stuur | eigenbouw |
Snelheidsmeter | Motogadget Motoscoop Tiny |
Hendels/hand controls | Yamaha R1/ Domino snelgas |
Handvatten | diamond black, China |
Koplamp | V-Rod look |
Foot controls | eigenbouw |
Benzinetank | eigenbouw |
Zadel | eigenbouw seat pan, bekleding door Roy |
Achterspatbord | eigenbouw |
Voorspatbord | eigenbouw |
Achterlicht | L&L choppers |
Nummerplaathouder | eigenbouw |
Knipperlichten | China |
Bijzonderheden | eigenbouw air scoop |
SPUITWERK | |
Kleur | Kawasaki groen |
Spuiter | Roy |