René van Just Fubar Motorcycles: Fucked Up Beyond All Recognition

Gepubliceerd:

Het plaatsje Meterik in Noord-Limburg is voornamelijk bekend om zijn kerken, kloosters en pittoreske kapelletjes. Toch is er nòg een pareltje te vinden. Verscholen op een achterafje vind je Just Fubar Motorcycles. Hier runt René al een paar jaar een buitengewone motorshop.

Dat je de vooruitgang niet kunt tegenhouden, is geen geheim. Toch zijn er nog altijd veel mensen die verlangen naar eenvoudiger tijden: de tijden van carburateurs, simpele bedradingsschema’s en motorblokken zoals die al lang niet meer van de productielijnen afkomen. Als je begrip en kennis zoekt op dit gebied, ben je bij Just Fubar Motorcycles aan het juiste adres.

Meer René

Bouwjaar1987
DrankCocktails
EtenIndo
Beste filmDjango Unchained
MuziekGarage Punk Country
SportYes…
HobbyIets met twee wielen
Motoren betekenenLeven
DroommotorPanhead
Meest pijnlijke (motor-) momentKleine crash voor het podium op rijden bij FCB.
Mooiste motorervaringSolo zuid Europa trip.
Heb een hekel aanKoriander
LijfspreukWeg met koriander
Wat met vijf miljoenLos van het systeem

OPLEIDING

René begon zijn carrière in Helmond met de opleiding Werktuigbouwkunde. Helaas wist deze opleiding hem niet te bekoren en ging het op die school allemaal niet zo lekker. Het kwam uiteindelijk op het punt dat de schoolleiding René vriendelijk doch dringend verzocht zijn heil elders te zoeken. Hij vertrok naar Venlo voor de opleiding Motorvoertuigentechniek, maar deze richtte zich voornamelijk op auto’s, wat hem ook niet echt kon bekoren. René stelde zijn mentor voor om stage te lopen bij een motorzaak. Dat stuitte op wat weerstand bij de school, maar uiteindelijk kwam René toch als stagiair bij Motorcenter Venlo terecht. Daar, omringd door motoren en motorliefhebbers, was René eindelijk in zijn element. Het ging zelfs zo goed dat de motorzaak hem vroeg om helemaal te stoppen met zijn opleiding en als vaste kracht bij hen te komen werken. René zou dan nog één dag per week naar school gaan voor een opleiding Motorfietsentechniek.

KLASSIEKE HARLEY’S

Zo werkte en leerde René door en ontwikkelde hij zich over een periode van zes jaar van tweede monteur tot eerste monteur en uiteindelijk zelfs tot technisch specialist. René reed al sinds zijn 19e op een flink verbouwde Triumph rond en kwam in de avonduurtjes regelmatig bij IronPit in Helmond, geen onbekende naam in de customwereld. Er werd daar veel gesleuteld en verbouwd aan Panheads, Ironheads en Knuckleheads en dat vond René geweldig! Het werken aan de klassieke Harley’s was Rene op het lijf geschreven. Het werk in Venlo beperkte zich echter uitsluitend tot de moderne straat- en offroad- motoren. Iedere dinsdagavond was René in Helmond te vinden en hij mocht daar naar hartelust aan zijn eigen Ironhead werken. Hij leerde er een hoop mensen kennen en veel van hen zijn nog steeds goede vrienden. Nadat René acht jaar in Venlo gewerkt had bood Ronnie van IronPit hem een baan aan, die hij natuurlijk maar al te graag aannam.

De Intruder van Marc: onvoorwaardelijke Dreammachine

FUBAR

Na een jaar of vijf begon de drang om iets voor zichzelf te beginnen te groot te worden en verhuisde René naar Amsterdam. Op zoek naar direct inkomen solliciteerde hij op een baantje bij de Albert Heijn, waarin hij met een bakwagentje boodschappen zou gaan bezorgen. Een dag voordat René hiermee zou beginnen, kreeg hij een vacature onder ogen voor floormanager bij Salon Serpent Tattoo in Amsterdam West. Dat was natuurlijk veel leuker. Hij werkte daar vervolgens drie dagen per week en besteedde de andere dagen aan het sleutelen aan motoren in de werkplaats van zijn maatje Joris. In 2008 begon René choppers te bouwen onder de naam ‘Just Fubar Motorcycles’. ‘Fubar’ was een term die in de Tweede Wereldoorlog vaak door Amerikanen werd gebruikt als iets volledig kapotgeschoten was. Het was dan ‘Fubar’, een afkorting van ‘Fucked Up Beyond All Recognition’. Onder deze naam ging René met zijn choppers ook naar diverse shows. Just Fubar Motorcycles is alweer heel wat jaartjes gevestigd in Meterik, waar René alles voorhanden heeft om motoren van A tot Z te onderhouden, verbouwen of reviseren. Daar werkt hij aan klassieke Harley-Davidson motoren van de oorlogsjaren tot en met het Evo tijdperk. Natuurlijk houdt René zelf ook van oude motoren en zijn vaag goudkleurige Panhead vormt daar een mooie getuigenis van.

PANHEAD KOPEN?

Die Panhead kwam nogal onverwacht op René’s pad. René: “Het is alweer een jaar of tien geleden dat we een feestje hadden bij Short Cut Choppers van Tjeerd, een zaak die helaas niet meer bestaat. Ik hielp daar wat achter de bar en het was een drukte van jewelste. Ergens achter in de zaal stond mijn maatje Bow, eentje van de oude garde als het om chopperrijders gaat. Van achter in de zaal riep hij opeens: ‘Hé René, Panhead kopen?’ Ik nam het niet heel serieus en riep hoeveel hij ervoor wilde hebben. Door het geroezemoes van de mensenmassa hoorde ik half-en-half een prijs en ik zei dat dat prima was. De rest van de avond heb ik er niet meer aan gedacht. De volgende dag was er een swapmeet bij de mannen van de Flake Kings in Eindhoven. Daar kwam ik jongens tegen van Bow’s club, The Scrapers. ‘Wow, heb jij Bow’s Panhead gekocht?’ zeiden ze tegen me. Ik was het hele voorval alweer vergeten en dacht dat ze een geintje maakten. Maar Bow’s aanbod was wel erg interessant, dus ben ik op de swapmeet toch even een bakkie koffie met hem gaan drinken. Niet lang daarna reed ik met mijn maatje Giel naar Delft om Bow’s Panhead op te halen.”

DE ULTIEME HARLEY

De Panhead van Bow was een prachtig verbouwde Panhead in een swingarmframe en René reed er de rest van de zomer zielsgelukkig op rond. Het was voor hem echt een droom die uitkwam: de ultieme Harley-Davidson! Natuurlijk werd de motor overal herkend, dus het was al gauw tijd om er een eigen draai aan te geven. Een oud swingarmframe werd opgeofferd en alle bruikbare gietstukken werden eraf geslepen. De achterste gietstukken haalde René uit Amerika en de rest van het frame bouwde hij zelf. De eerste versie was een licht gestretchte rode chopper met versmalde 3,5 gallontanks, volledig beschilderd door Igor van Arcane Atelier. De tweede versie was zwart met roze vlammen, een kortere voorvork en een verlaagde Sportster-tank. De derde en laatste versie, die we vandaag fotograferen, lijkt qua looks meer terug te gaan naar het klassieke uiterlijk van de Panhead. De voorvork is origineel, maar verder is alles zelf gemaakt of stevig verbouwd. Ook is alles wat in het blok en de bak zit vervangen en volgens de originele specificaties opgebouwd, want een opgefokt blok vindt René niet nodig.

DE GOLDWING

René rijdt graag èn veel op de Panhead, die vanwege zijn kleur gekscherend de bijnaam ‘De Goldwing’ gekregen heeft. Hij rijdt lekker alleen of gezellig met anderen, de mooiste routes van Noord- tot Zuid-Europa. Hoewel er een handig gecamoufleerd navigatiesysteem op de tank zit, gebruikt René toch het liefst een ouderwetse papieren kaart. “Dan ga ik lekker langs de weg zitten met een pilsje en omcirkel ik de stadjes en bergpassen waar ik naartoe wil. Dit jaar tik ik de 100.000 kilometers aan met deze Panhead. Dat zijn er veel, maar er gaan er nog veel meer bij komen!

Tekst & foto’s: Sik

SPECIFICATIES HARLEY-DAVIDSON PANHEAD 1200

ALGEMEEN
Eigenaar en bouwerRene
BouwtijdJe blijft er mee prullen
MOTORBLOK
Merk en typePanhead
Bouwjaar1958
Cilinderinhoud1200 cc
OntstekingDyna-S
DynamoOrigineel – Cycle Electric armature
CarburateurSU
LuchtfilterLinkert met K&N internals
UitlatenCustom door René
VersnellingsbakJockey Shifter Andrews internals
KoppelingBDL Competitor
RIJWIELGEDEELTE
FrameCustom door René
VoorvorkStandaard
Voorwiel21” Starhub
VoorremStandaard trommel
Achterwiel18” Starhub
AchterremStandaard trommel
AchterbandZacht
DIVERSEN
KoplampH4
StuurRoll Without Control
TellersRepop
HandvattenH-D
BenzinetankCustom door René / deels gebruikte tanks
ZadelCustom door René, bekleed door Silver Machine
OlietankCustom door René
AchterlichtIn spatbord verwerkt
VoetsteunenAndersons
KentekenplaathouderCustom door René
SPUITWERK
SpuiterFubar rattlecans

Gerelateerde artikelen

Recente artikelen