BMW heeft samen met het Zwitserse VTR-customs een custom gemaakt gebaseerd op de iconische ‘Aunt Ju’. Dit driemotorige vliegtuig met BMW radiaalmotoren was het eerste massaproductie vliegtuig waar er bijna 5000 van zijn gemaakt en een aantal nog steeds rondvliegt. Een van die nog altijd luchtwaardige Junkers was ‘Iron Annie’ die van 1970 tot 1984 in Amerika geregistreerd was als N52JU, geschilderd in het zwartgrijze kleurenschema van Lufthansa.
Het was overigens niet de eerste keer dat het Zwitserse VTR-customs een ‘vliegtuigmotor’ maakte. In 2017 verraste men de wereld al met een ‘Spitfire’ custom gebouwd rondom een BMW R1200 die werd ingezet in de ‘Sultan of Sprint’ raceklasse. Deze keer ging men een slag verder en werd er een BMW R 18 Eerste Editie aangeschaft die gelijk geheel werd gedemonteerd.
De brandstoftank, de zijpanelen, de ‘cockpit’ en het kontje (met een beetje fantasie kun je er de staart van een vliegtuig in herkennen) zijn allemaal handgemaakt, evenals het (paarden)zadel. De vorkpoten kregen een zwarte DLC (Diamond Like Carbon) coating en alle chromen onderdelen werden zwart gespoten.
Verder zijn er afneembare panelen met snelspanners, zoals je ze op veel vliegtuigen kan aantreffen. De ‘koelvinnen’ om de uitlaatdemper waren een hele uitdaging en uiteraard moest ook het kenmerkende geribbelde aluminium in het ontwerp verwerkt worden.
Geld geen rol want de wijzerplaat van in de tank verzonken snelheidsmeter, die refereert aan oude cockpit-instrumenten, is speciaal gemaakt door de hoogst decadente horlogemakers van Zeitzone Zurich. En de Magura HC-3 hydraulische pompen voor de rem en de koppeling.
Een van de beste aanpassingen die we konden ontdekken (en die in eerste instantie niet opvalt) is dat deze ‘JU- R18 veel kleiner lijkt dan een standaard R 18. Dit effect werd bereikt door de originele wielen te vervangen door een Kineo 18″ achter- en 21″ voorwiel. Daarbij is de voorvork ook 7 cm ingekort en kreeg de achterzijde een in hoogte verstelbare Wilbers-schokdemper.
Denk nu niet dat deze motor ergens is een glazen kooi op een chateau opgeborgen zal worden want de fiets is geheel straatlegaal en de eigenaar (die onbekend wil blijven maar wel ergens aan het Meer van Genève woont) is wel degelijk van plan om er in Noord-Italië mee de weg op te gaan.
Junkers-52 in het kort
De Ju-52/3m is een vliegtuig gebouwd door de Duitse firma Junkers en stond vanwege de betrouwbaarheid bekend als ‘Tante Ju. Het was het eerste massaproductie vliegtuig waar er bijna 5000 van zijn gemaakt. Het meest kenmerkende van de driemotorige Junkers 52 is de golfplaten bekleding op een metalen frame. De Junker werd ontwikkeld als verkeersvliegtuig en kreeg begin 1932 zijn luchtdoop. Tijdens WO2 was de Ju 52/3m het standaard transporttoestel van de Luftwaffe maar omdat het een relatief langzaam vliegtuig is, was het een ‘sitting duck’ voor gevechtsvliegtuigen en afweergeschut. Bij de invasie van Nederland en België ging meer dan de helft van de ruim 400 ingezette Junkers verloren. In Nederland vlogen drie Junkers (oorlogsbuit) tussen 1946 en ’49 bij de Rijksluchtvaartschool als lesvliegtuig.