Bij de Bigtwin Bikeshow in de Clubstyle klasse de eerste prijs toegewezen krijgen… Een mooiere kroon op je werk is niet mogelijk! Che, net 23, is een bescheiden jongeman, maar zijn gezicht straalt terecht van trots als hij de details achter zijn bike onthult. Het is dan ook een enorme prestatie om in een veld van ruim twintig woeste Clubstyle bikes, waaronder die van gerenommeerde internationale bouwers, unaniem als de Nr. 1 verkozen te worden!
Che, engineer van beroep, vertelt altijd al een FXR gewild te hebben om deze dan naar eigen smaak te kunnen verbouwen. Toen hij zijn eerste motor, een Dyna Street Bob, verkocht had, kreeg hij de kans een FXR donorbike op de kop te tikken. Veel van de benodigde onderdelen voor de ombouw heeft Che los gekocht van diverse leveranciers. “Ook heb ik een aantal onderdelen zelf ontworpen en laten maken. De bouw heeft uiteindelijk circa anderhalf jaar geduurd.” Veel werd gedaan bij en door JoeyNash Originals in Arnhem. De donorbike werd compleet gestript en vervolgens werd het frame aangepast voor de 103 c.i. unit met zesbak.
VERMOGEN
Het moest een compromisloze bike worden. Werkelijk elk onderdeel en detail moest perfect worden; qua uiterlijk, techniek en performance. Daar hebben ze bij JoeyNash Originals in Arnhem ook veel ervaring mee. Het 103 blok werd verwend met een Screamin’ Eagle 44 mm carburateur, Arlen Ness luchtfilter, Vance & Hines Pro Pipe en Thunderheart ontsteking en dat levert een betrouwbaar, fijn lopend en retesnel motorblok op. Om al het vermogen goed te kunnen gebruiken werd ook het rijwielgedeelte gronding aangepast, met een extra stevige Touring achterbrug, Öhlins schokbrekers en bijpassende Öhlins upside-down voorvork. Speciaal voor die vork werd een set CNC balhoofdplaten uit Engeland besteld. Deze platen werden, tot grote frustratie van hen, maar niet geleverd. “Uiteindelijk heb ik de platen zelf met behulp van CAD software getekend en CNC laten frezen”, aldus Che. Lichte, aluminium wielen en Brembo remmerij rondom tenslotte, zorgen voor een goed rijdbare motor waar je met een gerust hart mee kunt knallen.
BACK TO THE ROOTS: CHRISTOPHE KEERT TERUG NAAR EVO
LIJNENSPEL
JoeyNash maakte vakkundig de voor- en achterspatborden en bijbehorende steunen. Ze maakten ook de TOL fairing met Lowers en de chin spoiler passend voor Che’s FXR, waarna de motor weer geheel gedemonteerd werd en Dennis het spuitwerk naar idee van Che verzorgde. Een prachtig stilistisch lijnenspel met gedetailleerde nuances geeft een fraai effect. De motor oogt sober, maar hoe langer je kijkt hoe meer bijzondere details je ontdekt zoals de binnenpootbeschermers met FXR erin gefreesd, de Baja Designs koplamp, de Brembo remklauwen en talrijke andere kleine onderdelen. Het frame met zijn kenmerkende ‘FXR-driehoek’ is in een goudkleur gespoten die mooi bij de Öhlins vering past.
VEEL VERTROUWEN
Met het Saddlemen zadel, de Kraus risers en het Fly Moto stuur werd een comfortabele zithouding gecreëerd. “Rechtop zittend met hoge snelheid cruisen voelt heerlijk, de motor heeft zat vermogen en een heel goede balans”, verklaart Che. “Ik zit goed beschut achter de kuip en de goede vering in combinatie met de Brembo’s geeft enorm veel vertrouwen.” Muzikale omlijsting op het ritme van de V-twin wordt tijdens verre ritten verzorgd door de krachtige vier speakers tellende 400W Rockford Fosgate muziekinstallatie. Handig zijn de afneembare zadeltassen om wat spullen mee te kunnen nemen op de vele ritten die Che nog zal gaan maken op zijn ‘No Compromise’ Clubstyler.
Fotografie: Onno “Berserk” Wieringa / madnessphotography.nl
TECHNISCHE GEGEVENS ‘NO COMPROMISE’ H-D CLUBSTYLER
ALGEMEEN | |
---|---|
Eigenaar | Che |
Bouwer | H-D / JoeyNash Originals |
Merk | Harley-Davidson |
Model | FXR |
Bouwtijd | anderhalf jaar |
MOTORBLOK | |
Bouwjaar | 2013 |
Bouwer | H-D / JoeyNash Originals |
Cilinderinhoud | 103 ci / 1690 cc |
Type | Twin Cam |
Carburatie | Screamin’ Eagle CV 44mm carburateur met SE extended float bowl |
Luchtfilterhuis | Arlen Ness |
Ontsteking | Thunderheart |
Uitlaatsysteem | Vance and Hines pro pipe |
Versnellingsbak | 6-speed |
RIJWIELGEDEELTE | |
Frame | FXR, aangepast voor 103 motorblok |
Voorvork | Öhlins USD |
Balhoofdplaten | custom made by JoeyNash |
Achterbrug | Twin Cam Touring |
Schokdempers | Öhlins |
Voorwiel | 21 x 3,5 |
Achterwiel | 18 x 5,5 |
Remmen | Brembo M4 |
DIVERSEN | |
Kuip en lowers | TOL Design |
Kuipruit | Klock Werks |
Voorspatbord | custom door JoeyNash |
Achterspatbord | custom door JoeyNash |
Spatbordsteunen | custom door JoeyNash |
Benzinetank | FXR OEM mid console |
Dashboard/Tellers | Motogadget |
Olietank | FXR OEM |
Stuur | Fly Moto 2.5” stuur |
Stuurverhogers | Kraus Moto 12” risers |
Spiegels | Race Mirrors |
Handvatten | Avon |
Schakelaarhuizen/rem- koppelingshendel | Brembo RCS19 |
Koplamp | Baja Designs LP6 |
Achterlicht | Moonsmc V3 |
Richtingaanwijzers | Kellermann |
Zadel | Saddlemen |
Voetsteunen | OEM |
Rem- schakelpedaal | OEM |
Sound | 4 Rockford Fosgate Speakers, 400W Rockford Fosgate amplifier |
SPUITWERK | |
Kleur | Candy Black, Spanish Gold Candy, Silver Ultra Fine en Uni Black met FX Gold |
Spuiter | Dennis |
Special Paint / logo’s | Harley Davidson |
Idee | Che en Dennis |
Design | Dam Design |
DANK AAN | |
Iedereen van JoeyNash Originals Arnhem |