Jarenlang was voor Ron van der Burgt zijn deelname aan de Classic Races een ware levensstijl. Maar na een heftige valpartij besloot hij hiermee te stoppen en stortte hij zich op een heel ander project: De bouw van een eigenzinnige custom in legerstijl, gemaakt voor de straat.
Op de eettafel liggen stapels fotoboeken uit de tijd dat Ron volop deelnam aan de Rockanje Classic Races. “Op hele jonge leeftijd stond ik maar al te graag langs de zijlijn van het circuit. Hier hoor je alleen gemekker over motoren. Als je daar van houdt, dan zit je in de hemel. Er zitten echt vakmensen tussen”, begint Ron gepassioneerd te vertellen. “Ik rolde vanzelf in de sport, begon met een Suzuki T250 en eindigde met een T500 Classic Racer. Met laatstgenoemde heb ik een behoorlijke zwieper gemaakt, waarbij ik zes ribben, een sleutelbeen en een schouder had gebroken. Ik ging niet zo hard, maar trok me gewoon onderuit met de motor. Thuis werd gezegd dat ik maar moest stoppen met die gekkigheid. Ik verhuisde naar Roosendaal en ging van een grote garage naar een klein schuurtje. Mijn brug, straalcabine en lasapparaat verhuisden mee.”
RONALD VAN DER BURGT
Bouwjaar | 1960 |
---|---|
Beroep | monteur, project begeleider |
Type | Mechatronica |
Drank | bier, met nadruk hierop |
Eten | BBQ, uit eten of vette hap onderweg |
TV | F1 en GP, SF, oorlog films |
Politiek | breed, echter de voorkeur gaat uit naar eigen land met daar meer mogelijkheden voor degene die meewerken aan de economie en een politiek die niet betuttelt. |
Film | The Deer Hunter, Terminator, Braveheart, Gladiator, Ghost Rider, Easy Rider. |
Muziek | AC/DC, ZZ top, Alice Cooper, Pink Floyd, Deep Purple, Guns N’Roses |
Boek | technisch |
Sport | beetje wandelen |
Hobby | o.a. bouwen van classic racers |
Vrouwen | met lief karakter, goed bespraakt en slank figuur |
Mannen | recht door zee, geen onzin |
GS750
De motorliefde is natuurlijk niet weg en Ron vervolgt: “In 2010 kreeg ik van vriend Peter Gottschall deze GS750 in originele staat aangeboden. Zo een met een hele grote kuip erop. Hij heeft jaren in de garage gestaan en is uiteindelijk meeverhuisd naar Roosendaal. Omdat ik was gestopt met racen had ik tijd over voor een nieuw project. Het moest een custom worden, bedoeld voor de openbare weg. Het zijn meestal V-Twins die worden verbouwd en lijnmotoren zie je minder. Ik zoek graag iets op wat niet alledaags is. Hetzelfde gold voor alle racers die ik heb opgebouwd. Uitgangspunt is dat het niet gangbaar moet zijn.”
CHROME SHOVELHEAD: DEATHWISH COMPANY LAAT DE PURISTEN WEER ZWETEN
ONVEILIGHEID
Nadat Ron de Suzuki vrijwel volledig uit elkaar heeft gehaald staan het frame en blok als enige nog op de brug. Verder lagen alle onderdelen in kisten voor eventuele hergebruik. “Ik begon met een soort springer voorvork met vier dikke pijpen, waarvan alleen de bovenkant veerde. Er kwam ontzettend veel draaiwerk bij kijken. Uiteindelijk had ik de springer onvoldoende verend gemaakt. Daarbij kwam het voorwiel iets naar voren. Toen ben ik er mee gestopt, vanwege de onveiligheid. Zo zijn er tijdens een project meerdere dingen die ik uitprobeer. Ik wilde een monoshock en kwam uit bij die van een Kawa 600 die ik helemaal pas had gemaakt. Dan begint de fun voor mij. Ik kijk naar de hoogte van het frame en zorg dat de wielen gelijk uitkomen en de uitlijning van de ketting pas loopt. De 18 liter tank heeft een smalle tunnel die niet aansloot op het bestaande frame. De brede pijpen van het frame moesten dus vervangen worden. Ik ben vanaf het balhoofd begonnen tot aan het zadel en achterbrug. Als eerste heb ik het frame ingespannen en gefixeerd. Het TIG-laswerk gebeurde met losse pijpen die ik vol door las. Bij zwakke plekken wordt er een dunnere pijp in vast gelast, waar ik dan weer overheen las. Dan vul en slijp ik hem helemaal af tot die spijkerhard is. Dit gaat elke keer over één lijn en met een plaat fixeer ik het helemaal strak. Sommige onderdelen haalde ik tot wel 30 keer in en uit elkaar. Dan las je weer verder tot uiteindelijk het gewenste resultaat is bereikt. Dat is ook het leuke aan bouwen, je bent lekker bezig op het gebied van vormgeving.”
HERGEBRUIK
Met gepaste trots vertelt Ron: “Met banden, tank, ijzer en onderdelen is mijn totale investering ongeveer € 1200,- geweest. Dus inclusief remblokken, zuigers, keerringen. Ik gooi bijna niks weg en hergebruik onderdelen waar het kan, zoals bijvoorbeeld de bedradingen. De bouw duurde een jaar en de motor is nu helemaal naar mijn zin. Ik heb er ongeveer 4.000 kilometer mee gereden. De rijpositie is afgesteld op mijn lichaam. Ik rij ermee naar Delft, Rockanje en langs het water richting Utrecht.” Echt helemaal gestopt met racen is Ron niet. Onlangs heeft hij een Gilera 125 viertakt op de kop getikt, waar hij een classic racer van gaat maken. Het is niet de vraag of hij hier mee gaat racen, maar wanneer…
Tekst & foto’s Edgar Vingerhoed
TECHNISCHE SPECIFICATIES GS MILITAIRY
ALGEMEEN | |
---|---|
Merk | Suzuki |
Model | GS750 |
Bouwjaar | 1977 |
Eigenaar/ bouwer | Ron van der Burgt |
MOTORBLOK | |
Type | luchtgekoelde viercilinder in lijn |
Cilinderinhoud | 748 cc |
Versnellingsbak | vijfbak |
Ontsteking | accu/bobine |
Carburateurs | 4 x Mikuni 26 mm |
Luchtfilter | high flow air filters |
Uitlaat | CP Motor universeel RVS dempers met dB killer |
RIJWIELGEDEELTE | |
Frame | standaard, aangepast |
Schokdemper | monoshock Kawasaki GPZ 600 |
Voorwiel | aluminium velg |
Voorband | standaard |
Voorrem | standaard |
Voorvork | standaard |
Achterwiel | aluminium 18 |
Achterband | standaard |
Achterrem | schijfrem |
DIVERSEN | |
Stuur | recht, breedte 74 cm |
Snelheidsmeter | standaard |
Koplamp | standaard |
Benzinetank | Craftride 4.7 cal DK1986 |
Zadel | swing zadel Alligator |
Achterspatbord | imitatie kunststof Harley |
Achterlicht | losse unit |
Bedrading | standaard, aangepast |
SPUITWERK | |
Kleur | matzwart legergroen |
Spuiter | Ron |