Peet’s Eigenbouw chopper: Plunjer Sporty

Gepubliceerd:

Peet is een graag geziene gast in ons favoriete custombike magazine. Er zijn al verschillende artikelen over motoren van zijn hand in Bigtwin gepubliceerd. Je kunt wel stellen dat hij bouwt in een herkenbare stijl, die als een rode draad door al zijn projecten loopt. Maar geen twee zijn hetzelfde. Ook deze Sportster chopper is weer anders dan de rest…

Peet is gek op choppers, maar dan wel ‘het échte werk’ en voor hem betekent dat lange vorken, King & Queen zadels en hardtails. Choppers zoals ze in de Sixties en Seventies in Amerika reden. Het gaat hem om de ware chopperbeleving. “Ik heb een tijdje een Dyna gehad, maar ik kwam er achter dat dit m’n ding niet is. Met standaard Harleys heb ik eigenlijk niks. De Dyna werd verkocht en ik heb een oude Sportster terug gekocht en daarna meteen gesloopt. Ondertussen kwam ik een oud frame met Eigenbouw kenteken tegen. Het was een plunjer frame, dat iets weg heeft van de klassieke Amen ‘Savior’, al is dit frame van onbekende afkomst. Het merk BB zegt mij in ieder geval niks.”

GEFIXEERD

Plunjer chopperframes, zoals dat van Amen, hadden qua stuureigenschappen een niet te beste reputatie. Door de bijzondere veerconstructie gaat het achterwiel in de bochten een eigen leven leiden. Het gaat als het ware wringen in het frame. Veel van zulke plunjerframes zijn nadien dan ook verbouwd naar hardtail. Voor Peet een reden temeer om die plunjer vering te houden! “Ik vind het gewoon cool staan en het past in de specifieke tijdsgeest die ik gaaf vind. Wel heb ik de plunjerveren gefixeerd: wél de looks, niet de last! Het frame had verder veel geleden. Het was werkelijk poepie-rot. Nick Heere heeft het daarom bijna compleet opnieuw opgebouwd en naar smaak aangepast. Zo ben ik voor een single downtube gegaan.”

OPEN LOOK

Veel Sportster choppers lijken op elkaar en daarom wilde Peet het anders doen: “Ik denk graag een beetje out-of-the-box en het bijzondere frame vormde daarvoor al een perfecte basis. Ik ben op zoek gegaan naar een mooie tank. Een kleine Prisma tank lag voor de hand, maar daar gaat te weinig benzine in, want ik gebruik de chopper om mee naar treffens in het buitenland te rijden. Het lange frame vraagt echter wel om een kleine en smalle tank, dus ik ben uiteindelijk voor een zelf aangepaste Sportster tank gegaan die bovenop de framebuis ligt. Daardoor is een mooie open look ontstaan. Nog steeds moet ik regelmatig tanken met dit tankje, maar dat is ook mooi: Bakkie doen, peukje roken en een beetje ‘stom’ kijken. Daar zijn we goed in, we hebben goed geoefend, haha!” Peet wilde de motor technisch tip top in orde hebben en voor technische details klopte hij aan bij Jos van chopper-coach.nl. “Hij heeft alles met mij doorgenomen, van blok tot elektronica”, vertelt Peet. “Het afstellen van het blok is door René van Just Fubar gedaan, de chopper-specialist hier in de regio.”

SPOOL HUB

Op de motor zie je diverse zelf bedachte items, die de motor anders maken dan de rest. De sissybar met de drietand, de ‘getwiste’ blokmontage en de kettinkjes als stuuraanslag. De chopper is sober, maar smaakvol opgebouwd volgens de oude chopper-traditie. Niks staat beter dan een 21 inch voorwiel en zoals altijd bij Peet ontbreekt een voorrem. “Een voorrem is niet nodig”, beweert hij stellig, “Gang is alles, remmen is voor mietjes!”  Nu staat zo’n ‘spool hub’ – een naaf zonder rem – natuurlijk ook wel heel mooi. Peet maakte de forward controls en pegs zelf, net als de olietank en de uitlaatbochten. Daar zijn dempers van Dock66 op gekomen die goed klinken, maar niet asociaal hard. Het stuur werd door Giel van Roll Without Control gemaakt en de fraaie handvatten komen van Cole Foster uit Amerika. Peets vaste adres voor zadelbekleding is Menno Lenting. “Bewust heb ik voor het tweedelige zadel gekozen. Het zadel kun je naar boven klappen, zodat je makkelijk bij de elektronica en de oliedop kunt komen.”

STRONTNAT

Al Peet’s motoren hebben een onderscheidende kleur en dat is iets waar hij altijd lang over na denkt. “In de eerste instantie dacht ik aan special paint. Maar de winter was bijna voorbij en het project duurde me al veuls te lang. Ik wilde rijden! Dus ik ging voor een eenvoudige old skool bruine kleur en een sticker. Gaan met de banaan! Ik heb ook bewust alles simpel gehouden, zodat het makkelijk bij te werken is als er een keer wat gebeurt met de lak. Het is een rijmotor dus het moet wel een beetje praktisch zijn.”

Peet begon in het najaar van 2022 met het project en bouwde in rap tempo door om op tijd klaar te zijn voor het seizoen… “En toen begon die k*tzomer met alle regen!”, verzucht Peet. “Ik wilde alle treffens af rijden, maar door het slechte weer kwam het er steeds niet van. Dus ik ben eerst maar wat in de buurt rond gaan rijden om de kinderziektes op de sporen. Op een gegeven moment ben ik naar de open dag van Thunderbike gereden en toen begon het te stortregenen! Strontnat, maar zonder problemen kwam ik weer thuis en sindsdien heb ik er alle vertrouwen in.”

EEN NIEUWE

Peet besluit: “Het bedenken en bouwen van choppers is een hobby van me. Hoewel alles al eens is gedaan, probeer ik altijd een eigen draai aan een project te geven. Maar als een motor klaar is, is het klaar. Sommige bouwers krijgen er een band mee. Maar dat heb ik niet, het is ‘maar’ een motor. Als iemand geld biedt, bouw ik gewoon een nieuwe”, vertelt Peet, die uitermate tevreden is over het eindresultaat. “Veel Sportsters zijn vrij klein, maar dit is een royale motor. Misschien bouw ik er nog eens een Springer in. Tijdens het bouwen is er eigenlijk niks fout gegaan en er is ook niks in de brand gevlogen of zo. Dat vind ik wel knap van mezelf”, lacht Peet. “De laatste jaren heb ik verschillende choppers achter elkaar gebouwd. Voorlopig vind ik het wel even goed zo. In plaats van elke avond met de slijptol in de garage, ga ik eens met een zak chips op de bank liggen. En dan zie ik het wel…” Maar wanneer ik afscheid neem van Peet, mompelt hij toch nog iets over een Ed Roth stijl trike… Het bloed kruipt waar het niet gaan kan?

TECHNISCHE GEGEVENS – PLUNJER CHOPPER
ALGEMEEN
Merk/Model: Eigenbouw
Eigenaar/Bouwer: Peet
MOTORBLOK
Merk: Harley-Davidson
Type: Sportster
Bouwjaar: 1999
Cilinderinhoud: 883 cc
Versnellingsbak: standaard
Ontsteking: Dynatek
Carburateur: cv
Luchtfilter: Dogdish
Uitlaat: home made
RIJWIELGEDEELTE
Frame: BB, modified
Schokdempers: plunjer (gefixeerd)
Voorwiel: 21″
Voorband: Speedmaster
Voorrem: afwezig
Voorvork: 35 mm
Balhoofdplaten: chopper-coach.nl
Achterwiel: 16″
Achterband: Shinko 240
Achterrem: standaard
DIVERSEN
Stuur: Roll Without Control
Hendels/hand controls: MCS
Handvatten: Cole Foster
Foot controls: home made
Benzinetank: home made
Olietank: home made
Zadel: Menno Lenting
Achterspatbord: Dock66
Achterlicht: W&W
SPUITWERK
Kleur: old skool bruin
Spuiter: Maurice
DANK AAN
Chopper-coach.nl, Nick, Robert, Danjel, Maurice, Just Fubar

Gerelateerde artikelen

Recente artikelen