Veel motormerken grijpen terug op de looks uit de jaren 60 en 70. De ene na de andere fabrikant komt met haar visie op ‘modern classics’. Met name Triumph doet dit met een heel arsenaal aan modellen, die zo te lijken zijn weggereden uit de jaren 60, maar ondertussen wèl de luxe van moderne techniek en prestaties bieden. Letterlijk en figuurlijk mooi voorbeeld daarvan is de Triumph Scrambler 1200XE!
Vol goede moed rij ik richting Alkmaar om de 1200 XE bij de Benelux importeur op te halen. Een paar jaar geleden mocht ik al eens de 1200 XE aan de tand voelen en ik ben benieuwd naar de nieuwe Scrambler. Bij aankomst voel ik echter een lichte teleurstelling, als ik daar een identieke groene Scrambler zie staan, zoals ik die 2 jaar eerder nog door de modder heb gestuurd. Maar wat blijkt? Ze hebben ‘m niet veranderd, maar verbeterd. Motorisch hebben ze wat kleine aanpassingen gedaan in de elektronica, waardoor het vermogen van het 1200 Bonneville HT blok nòg gelijkmatiger wordt vrijgegeven. Het maximale koppel komt nu wat later vrij en het maximale vermogen juist iets eerder. Hierdoor zou het blok wat minder nerveus moeten aanvoelen. Verder heeft het frame een iets andere balhoofdhoek, waardoor de naloop en de wielbasis iets kleiner zijn geworden ten opzichte van de eerste versie.
SOEPELER
Nieuwsgierig naar het effect van die relatief bescheiden wijzigingen, ga ik op pad. Door de zitpositie voel je je meteen zeker. De extra wendbaarheid van het rijwielgedeelte en het aanzienlijke koppel van het blok, zorgen ervoor dat je ook soepel door het verkeer kan bewegen. De elektronische aanpassingen zijn verrassend goed merkbaar. Het vermogen van deze nieuwe versie is veel beter te doseren en ook lijkt het over meer vermogen te beschikken. Volgens mij zijn ze in de fabriek een dempertje vergeten, want hij heeft een duidelijk stevigere roffel. Klinkt best lekker en nog steeds 100% legaal!
Vanaf het zadel zijn alle controls zijn goed te bereiken en moeiteloos pas ik de dynamiek van de motor aan. De meest veilige is de ‘Rain mode’ en de meest agressieve de ‘Offroad X mode’. Waar de motor in de Rain mode zich laat rijden als een lesmotor, zo wild is hij in de ‘Offroad X’.
Zoals we van Triumph gewend zijn is de afwerking weer om door een ringetje te halen. Het enige dat afbreuk doet aan de nette afwerking is de overduidelijk steun voor het nummerbord/knipperlichten. Dit onderdeel doet toch wel ernstig afbreuk aan het geheel. Triumph heeft zeker zijn best gedaan om dit voor de typegoedkeuring netjes op de motor te krijgen, maar een slanker aftermarketmodel zal beter op zijn plaats zijn.
Eerste test 2025 Harley-Davidson Pan America 1250 ST
CUSTOM PARTS
Uiteraard heeft Triumph ook nagedacht over het personaliseren van de XE, dus kan je naast de 3 verschillende kleuren ook kiezen uit een redelijke collectie custom parts die vanuit de fabriek direct voor je op de XE geschroefd worden. Zo is er o.a. keuze uit een valbeugel, een hoger voorspatbord, 3-in-1 achterlichten en een schermpje. Op de website van Triumph kan je eenvoudig zien hoe alles zal staan op je eventueel toekomstige aankoop. Best gaaf om te doen. Zo heb ik voor een kleine € 2.000,- extra de standaard XE kunnen omtoveren naar een zwart off-road monster.
Dankzij kleine, maar effectieve verbeteringen is de Scrambler 1200XE een nóg fijner rijdende alleskunner. Maar als ik moest kiezen tussen zand of zoab, dan kies ik (met mijn beperkte offroad-talenten) toch voor het laatste.
Tekst & foto’s: Rick Cazemier
TECHNISCHE SPECIFICATIES TRIUMPH SCRAMBLER 1200XE
Motorblok
| Categorie | Specificatie |
|---|---|
| Type | Vloeistof gekoelde parallel twin |
| Cilinderkop | 8 kleppen |
| Compressie | 11,0 : 1 |
| Cilinderinhoud | 1200 cc |
| Carburatie | Brandstofinjectie |
| Transmissie | 6-speed |
| Max. vermogen | 90 Pk (66,2 kW) / 7.250 t.p.m. |
| Max. koppel | 110 Nm / 4.500 t.p.m. |
| Gemeten brandstofverbruik | 1 op 20,4 |
Rijwielgedeelte
| Categorie | Specificatie |
|---|---|
| Frame | Stalen buizen wiegframe |
| Wielbasis | 1530 mm |
| Balhoofdhoek | 25.8 graden |
| Naloop | 121 mm |
| Voorvork | Showa 47 mm upside down, instelbaar |
| Achtervering | Öhlins shocks, piggy back, instelbaar |
| Voorrem | 2 x 4-zuiger Brembo |
| Achterrem | 1 x 2-zuiger Brembo |
| Voorband | 90/90-21 |
| Achterband | 150/70-17 |
Overig
| Categorie | Specificatie |
|---|---|
| Zithoogte | 840 mm |
| Rijklaar gewicht | 205 kg |
| Tankinhoud | 16 liter |
| Prijs Nederland | € 18.395,- |
| Prijs België | € 16.245,- |
| Importeur | Triumph Benelux |
| Website | www.triumphmotorcycles.com |



