Race Pig: standaard HOG getransformeerd tot Performance Bagger

Gepubliceerd:

Tom ademt motoren. Je ziet het in zijn houding, zijn blik en je hoort het in de manier waarop hij over de machines praat. Voor hem geen boulevardbikes of kermisspul, maar rauwe motoren met performance in het hart en bochtenwerk in het bloed. Alles draait om snelheid, balans en karakter. Zijn trots? Zijn ‘Race Pig’!

Ooit was het een keurige standaard Harley-Davidson Road Glide Special uit 2020. Nu is het een straatlegale BRL-racebagger: rauw, agressief en gebouwd om te presteren. Geen trailerqueen of showbike, maar een èchte rijdersmotor met ballen. Een Harley die leeft, ademt en praat net als Tom. Dus brutaal, maar wel altijd met stijl.

CLUBSTYLE

Tom is geen onbekende in de scene. Als medeoprichter van ClubStyle Europe (CSE) was hij een van de pioniers die de Amerikaanse ClubStyle-beweging naar Europa bracht. Wat begon als een klein idee groeide uit tot een begrip: dikke Harley’s, strak sturend met agressieve uitstraling en een focus op performance. Naast CSE werkt Tom ook met Performance Europe, een platform dat de nieuwe stroming van Performance Baggers omarmt. Harley’s die kracht, karakter en schoonheid combineren en zijn Race Pig is daar het rijdende bewijs van.

Belgian Steel: Captain’s Panhead Chopper

ZWAAR ONGELUK

Zijn passie voor snelheid begon niet op een Harley. “Ik ben pas op Harley gaan rijden na een zwaar ongeluk met mijn KTM RC8”, vertelt Tom. “Vier scheve wervels in mijn onderrug en een paar bovenin. Anderhalf jaar revalideren en allemaal door een ruzie die uit de hand liep.” Voor dat ongeluk reed hij alles wat scherp stuurt: Aprilia Tuono, KTM SMC690, ZX-10R en zijn eerste motor, een Yamaha YZF1000 ThunderAce. “Ik heb altijd iets gehad met prestaties”, zegt hij. “Motoren die reageren als je ze aanspreekt. Dat directe, pure gevoel heb ik nu teruggevonden in de Harley-wereld.” Het ongeluk veranderde zijn blik. Waar hij vroeger op snelheid en adrenaline joeg, zoekt hij nu machines met karakter, balans en gevoel. Race Pig belichaamt dat. Het is een motor die leeft en op elke beweging reageert.

EVOLUTIE

De transformatie begon in 2020 onder leiding van René Kamphuis van Westcoast Motors (WCM). Tom is geen sleutelaar, maar weet wel exact wat hij wil. “Ik lees me in, maak plannen en overleg alles met René en mijn maat Olaf Klokman. De motor van Olaf en die van mij zijn als een tweeling. Wat ik bedenk, brengt René tot leven.” Race Pig is nooit echt af. Elke rit inspireert nieuwe aanpassingen. Met inmiddels meer dan 52.000 kilometer op de teller blijft hij evolueren. En dat is precies de geest van Tom: nooit tevreden met standaard, altijd op zoek naar het ultieme gevoel en de perfecte balans.

S&S POWERHOUSE

Onder de kuip ligt een M8 132 ci S&S-blok: pure kracht en karakter. Binnenin schuilen een H-D M8 krukas en onderblok met S&S piston cooling jets, camplate, lifters en oil control valve. De Screamin’ Eagle 64 mm inlaat voedt de 2.160 cc cilinderinhoud terwijl 6,8-gram injectoren het mengsel perfect doseren. De STAR 3/4 race-nokkenas zorgt voor agressieve ademhaling via een S&S Stealth cleaner kit met carbon teardrop cover. De Stage 4 Extreme koppen zijn aangepast en uitgerust met een S&S Guardian Kit, Billet Head Breather Kit en Star Racing Valve Spring Kit. De J&H-uitlaat, op maat getuned door Don Performance, geeft het geheel een rauwe stem. De koppeling is een Screamin’ Eagle met variabele pressure clutch, gekoppeld aan een standaard H-D transmissie. Alles ademt performance, precisie en karakter en geen rit voelt hetzelfde.

COMPROMISLOOS

Het frame is standaard Harley, maar alles eromheen is pure performance. De voorvork: H-D onderpoten met Arlen Ness 2-inch overstock bovenpoten en Öhlins NIX22-cartridges. De wielen: H-D Prodigy 19 inch voor, 18 inch achter met Metzeler Cruisetec-banden. De remmen: Brembo GP4-RS voor en achter. De achtervering: Wilbers volledig op maat. Met meer dan 52.000 kilometer ervaring rijdt Race Pig nog steeds elke dag compromisloos als statement van kracht en controle.

DETAILS

De cockpit is sportief en functioneel: FM Fly Moto-stuur, Kraus risers en Oberon verstelbare hendels. Arlen Ness mid controls leveren een soepele bediening van rem en schakelpedaal. De kuip herbergt vier Baja S1-lampen die ready zijn voor elke nachtrit. Carbon is overal: fairing, dashcover, koffers, spatborden en cooling scoop. De side covers zijn FXR-style van Screamin’ Speed N Fab en de gauge relocation kit komt van Mymachinist. Onderhuids beschikt Race Pig over een Arlen Ness chain drive kit, een Alloy Art kettingspanner, een Super Cush Touring stabilizer en een strakke Brock’s swingarm. De lakkleur ‘River Rock Gray’ oogt subtiel maar geeft ook karakter. “De motor moet netjes blijven maar vooral rijden”, zegt Tom. “In het licht gloeit hij als vloeibaar brons, in de schaduw wordt hij donkergrijs.”

Hip to be Square: Chopadilic bouwt Sportster chop met hoekige twist

HOG MET RACEGENEN

De naam Race Pig is een knipoog naar het bekende Harley ‘varkentje’, maar dan met snelheid en zelfspot. “Het is een HOG met racegenen”, lacht Tom. “Ik rij liever bergpassen dan rechte wegen want daar komt de motor pas echt tot leven.” Race Pig belichaamt alles wat Tom zoekt in een motor. Een motor die niet alleen rijdt, maar ook vertelt wie hij is. Race Pig is geen standaard Harley, geen showbike, geen garagekoning.
Het is een machine gebouwd uit passie, herstel en een onverzadigbare honger naar performance. Tom vat het samen: “Alles draait om gevoel, balans en snelheid, maar met karakter.” Een Europese bagger met Amerikaanse attitude en een hart dat klopt op 132 ci pure performance.

Tekst en Fotografie: Djaccomo Boom

SPECIFICATIES RACE PIG PERFORMANCE BAGGER

Categorie Details
EigenaarTom
BouwerRene Kamphuis van WCM
Bouwjaar2020
BasismodelRoad Glide Special
BouwtijdBegonnen in 2020 en nooit klaar

Motorblok

ModelM8 – 132 ci S&S
KrukasStandaard Harley-Davidson M8
OnderblokHarley-Davidson + M8 S&S Piston Cooling jets
BovenblokS&S
OliepompS&S (met S&S camplate/lifters S&S + S&S Lifter Guides + S&S Oil control valve)
InlaatSE Harley-Davidson 64 mm
OntstekingStandaard Harley-Davidson
CompensatorStar Racing
Cilinderinhoud132 ci
ZuigersS&S
CilinderkoppenHarley-Davidson Screamin’ Eagle Stage 4 Extreme met aanpassingen
InjectieSE Harley-Davidson (6,8 gram injectors)
NokkenasSTAR 3/4 race
LuchtfilterS&S – Stealth cleaner kit 1 inch extra – Carbon teardrop cover
UitlaatsysteemJ&H
VersnellingsbakStandaard Harley-Davidson
KoppelingHarley-Davidson Screamin’ Eagle met variabele pressure clutch
EindtransmissieArlen Ness chain drive kit met Alloy Art kettingspanner
TuningDon Performance

Rijwielgedeelte

FrameStandaard Harley-Davidson
VoorvorkHarley-Davidson onderpoten, Arlen Ness bovenpoten 2 inch overstock met custom NIX22 cartridges
VoorwielHarley-Davidson Prodigy 19 inch
VoorbandMetzler Cruisetec
Voorrem2x Brembo GP4-RS
AchterwielHarley-Davidson Prodigy 18 inch
AchterbandMetzler Cruisetec
Achterrem1x Brembo GP4-RS
VeringCustom Wilbers
SwingarmBrock’s

Diversen

StuurFM Fly Moto
HendelsOberon, instelbaar
RisersKraus
Foot controlsArlen Ness Mid Controls
VoetsteunenOberon
BenzinetankStandaard Harley-Davidson
ZadelCustom Silvermachine
Koplamp4x Baja S1
Achterlicht3-1 ThunderBike
KnipperlichtenCustom Dynamics met running lights
SnelheidsmeterStandaard Harley-Davidson
CarbonKuip, dashcover, zadeltassen, spatborden, cooling scoop
Side coversFXR style – Screamin’ Speed ‘n Fab
Olie druk meterA1 Cycles
TellerpartijRoad Glide Radio and Gauge Relocation Kit Mymachinist

Spuitwerk

SpuiterHeining Hobby Hal (Steve)
KleurRiver Rock Gray

Gerelateerde artikelen

Recente artikelen