Op een dag stapte Bas in Amersfoort bij Motor Saloon binnen met de wens zijn Fat Boy Anniversary uit 2020 te laten customizen. Monteur Mark en Planner/Ontwerper Reinder maakten samen met Bas een plan en dachten intensief met hem mee over zijn ideeën.
Reinder vertelt: “Wij zijn met Bas gaan bedenken hoe we zijn motor nog mooier konden maken en kwamen als snel op een aantal onderdelen die zeker gebruikt zouden moeten worden; De enkelzijdige achterbrug in combinatie met de hele dikke 21 inch GT wielen en het custom achterspatbord. Ook een volledig instelbare air-ride was een absolute ‘must’ omdat het achterspatbord daarmee bij stilstand tot superstrak boven de achterband zakt, wat een megavette look oplevert.”
BRONS
Hij vervolgt: “Bij het customizen van zo’n motor loop je uiteraard altijd tegen dingen aan waarvan je dacht, ‘dat gaat makkelijk passen’, maar waarvoor toch enige extra creativiteit nodig is om het echt te laten werken. Monteur Mark wist het allemaal op te lossen en hij maakte ook de handgemaakte basis voor het zadel tot een prachtig customzadel met bronskleurige diamant stiksels. De kleur brons is in deze motor overal subtiel zichtbaar. Er is een aantal extra details aangebracht, zoals het tanklogo dat ook op het custom achterspatbord, de klepdeksels en de bronskleurige end caps van het uitlaatsysteem gespoten is. Verder vonden wij dat de rand van de snelheidsmeter, in origineel chroom, niet goed paste bij de motor, dus die hebben wij ook in de kleur brons laten spuiten.” Daarbij zijn er veel accessoires op de motor gemonteerd, zoals de H-D Empire Series Footboards en de handvatten. Bas wilde bovendien graag de voorkant van de motor aan laten passen. Gekozen werd om de voorvork iets te laten zakken, zodat de motor een nog stoerdere look krijgt. “We hebben een mooi 1 inch apehanger stuur gemonteerd op deze ‘Dikke Jongen’”, vult Reinder aan. Door de subtiele belly pan spoiler lijkt de motor nòg lager.
De Harley-Davidson Fat Boy custom van Geert: Dreams come true…
GAVE KLUS
Het is een bouwproces geweest waar het vooral ging om de details, de kwaliteit van de onderdelen en een speciale look, zonder de betrouwbaarheid van de H-D in gevaar te brengen. “Al met al is dit een serieus dikke custombike geworden en was het voor ons als Motor Saloon heel gaaf om dit te mogen realiseren voor Bas.
Fotografie Onno “Berserk” Wieringa
TECHNISCHE GEGEVENS THE DARK DREAM
Algemene Specificaties
Categorie | Details |
---|---|
Eigenaar | Bas |
Bouwer | Harley-Davidson / Motor Saloon |
Merk | Harley-Davidson |
Model | Fat Boy Anniversary |
Motorblok
Bouwjaar | 2020 |
Bouwer | Harley-Davidson |
Cilinderinhoud | 114 cui. |
Type | M8 |
Benzinesysteem | Injectie |
Luchtfilterhuis | Harley-Davidson |
Ontsteking | Harley-Davidson |
Uitlaatsysteem | Jekill & Hyde |
Versnellingsbak | Harley-Davidson Six Speed |
Rijwielgedeelte
Frame | Harley-Davidson |
Voorvork | Harley-Davidson, verlaagd en zwart gecoat |
Achterbrug | Single-Side |
Schokdempers | Air Ride |
Voorwiel | Thunderbike, 21 inch |
Achterwiel | Thunderbike, 21 inch |
Remmen | Harley-Davidson |
Diversen
Voorspatbord | Custom |
Achterspatbord | Custom |
Spatbordsteunen | Custom |
Benzinetank | Harley-Davidson met flush mount tankdoppen |
Dashboard/Tellers | Harley-Davidson |
Olietank | Harley-Davidson |
Stuur | Atlas |
Stuurverhogers | Harley-Davidson |
Spiegels | Harley-Davidson |
Handvatten | Harley-Davidson |
Koplamp | Harley-Davidson |
Achterlicht | Custom LED |
Richtingaanwijzers | Kellermann |
Zadel | Custom |
Voetsteunen, rem- schakelpedaal | Harley-Davidson Empire Series |