Henk Okkerse uit Den Helder heeft een zwak voor Harley-Davidson: met name het ongepolijste karakter en de unieke uitstraling spreken hem aan. Niet zo vreemd voor iemand die al meer dan 66 motoren heeft gehad. Maar één Harley springt er voor hem echt uit: de Road King die hij in 1994 nieuw kocht. Wat begon als een standaardmodel, verandert onder zijn handen in een unieke zijspancombinatie met tal van handgemaakte details. Bijna dertig jaar later is zijn levenswerk af.
Terugkijkend op het ontstaan van zijn liefde voor zijspannen vertelt Henk: “Mijn eerste zijspan was een Ural, eind jaren tachtig kant en klaar gekocht voor zo’n 7.000 gulden. Veel plezier mee gehad. In de winter reed ik er door een halve meter sneeuw mee en ik trok zelfs eens een ingesneeuwde Lelijk Eend los. Grip genoeg dankzij het aangedreven zijspanwiel en terreinbanden van de Ural. Ik heb geen technische opleiding; alles wat ik weet heb ik mezelf aangeleerd. Op mijn zestiende trad ik in dienst als beroepsmilitair bij het Korps Mariniers. Daarna werkte ik tot 2025 als burger bij een marine-onderhoudsbedrijf in Den Helder. Mijn kennis groeide vooral door eigen interesse en uitzoeken; Eerst uit boeken, tegenwoordig vooral via YouTube.”
TWIN PEAKS
In 1994 kocht Henk deze FLHR Road King gloednieuw bij Westcoast. “De vonk sloeg echt over toen ik in de TV serie Twin Peaks zo’n klassieke Harley zag met dat ‘80’-voorspatbord en die volle Shovelhead-look. De eerste Road King met EVO-motor was precies wat ik zocht; groot, zwaar en klassiek. Na een proefrit was ik meteen verkocht, maar ik heb de motor later nog wel aangepast met een breder stuur en wat kleinere accessoires. Na vier jaar besloot ik, geïnspireerd door Amerikaanse motorbladen zoals Hotbike en Easyriders, er een zijspan aan te bouwen.”
ZIJSPANFRAME
Op de MotorSale in Rosmalen in 1999 liep Henk dus rond met het plan om een zijspan aan zijn Road King te bouwen. Daar zag hij een matzwarte Road King met een klassieke zijspanbak. Die bak stond op een frame van Hans Lak uit Westerland. “Hans bouwt het zijspanframe van dikke stalen pijpen, zodat het zijspan ongeveer de helft van het gewicht van de motor weegt voor een goede balans. De bak inclusief rijwielgedeelte weegt zo’n 100 kilo. Het bleek een eenmalig project van Hans, maar omdat ik beloofde hem serieus aan te passen bouwde hij een tweede. Voor dat complete spul betaalde ik toen ongeveer 10.000 gulden. Terwijl ik bij het marinebedrijf werkte, bouwde ik het zijspan in mijn eigen garage. Duurzaam met restafval en overgebleven scheepsmaterialen. Alles moest perfect passen en er professioneel uitzien.”
Hans van Heesch bouwt driewieler Indian met drie gezichten
STAGE 4
Omdat een standaard EVO met 57 pk een verbruik van 1 op 10 heeft met zijspan, bouwde Henk zelf een Screamin’ Eagle Stage 4 kit in. “Het blok levert meer dan 90 pk en verbruikt 1 op 15. De kit bestaat uit hoge compressiezuigers en koppen, een andere nokkenas, een aangepaste carburateur, een programmeerbare ontstekingsunit en uitlaat.” Voor het spuitwerk schakelde Henk Willem van Vliet van Airbrush Art in. “Het bouwen is niet alleen techniek, maar ook ontwerpen. Ik liet me inspireren door de eerste Duo-Glide Panhead uit de jaren zestig met de kenmerkende pinstripe over de tank. Mijn Road King heeft daardoor veel weg van die Panhead. Uiteindelijk koos ik voor een ruitjesvlag-patroon met een skull. Symbool dat alles eindigt, maar dat je onderweg nog volop in de race bent. De neus van de zijspan was eerst in hetzelfde patroon, maar dat werd te druk, dus die is zwart gebleven. Het resultaat is een rustig geheel waarin de vorm van het zijspan mooi uit komt.”

BALANS
Voor de uitlijning houdt Henk het simpel. “Een zijspan moet zorgvuldig afgesteld worden: vlucht en toespoor zijn essentieel voor de stabiliteit. Het zijspanwiel staat juist uitgelijnd om het dode gewicht te compenseren. Voor het meten gebruikte ik rubberen isolatiematten van scheepsvloeren, afkomstig uit de elektrische ruimten. Het lijnenpatroon in deze matten bood een handige referentie om het toespoor van het zijspan af te stellen en zo het dode gewicht te compenseren. Daarbij ben ik uitgegaan van de basisafstelling van Lak Sidecars. Na de eerste testrit hoefde ik nauwelijks bij te stellen; alles was al perfect in balans. De Öhlins-schokbrekers had ik nog liggen van een andere motor. Ik heb ze laten reviseren en aanpassen bij HK Suspension en meteen een derde Öhlins-schokbreker laten maken voor het zijspan. In totaal zitten er nu drie Öhlins-schokbrekers aan de achterzijde, waardoor de combinatie uiterst comfortabel over de weg rolt.
EEN PARTNER
Dat comfort is belangrijk, want de prachtige combinatie wordt flink gebruikt: “We gingen ieder jaar met de motor op vakantie naar Zuid-Frankrijk, naar motorcampings en prachtige wegen om samen te toeren. Met een zijspan kun je veel meer meenemen en rij je super ontspannen. Het heeft wel de nadelen van twee voertuigen: Je staat in de file èn je wordt nat, maar als je er ruimte voor hebt, is er bijna niks leukers. Op 22 september 2025 heb ik de motor precies 30 jaar in mijn bezit. De bouw nam, uitgesmeerd over een periode van 25 jaar, in totaal zo’n zes jaar in beslag. Een cadeau zo mooi, dat je het eigenlijk bijna niet wilt uitpakken.” We sluiten de dag af bij Henk’s favoriete plek bij het Westerlandse Peilschaalhuisje, waar je uitkijkt over de Waddenzee. “Voor mij draait het altijd om de verbinding met de techniek en het onderhoud. Met deze motor praat ik zelfs. Dat klinkt misschien vreemd, maar zo ervaar ik het écht: Deze motor is voor mij meer dan een machine, het is een partner onderweg!”
Fotografie: Edgar Vingerhoed
SPECIFICATIES HARLEY-DAVIDSON / LAK ZIJSPANCOMBINATIE
ALGEMEEN | |
Merk: | Harley-Davidson |
Model: | FLHR |
Bouwjaar: | 1995 |
Eigenaar: | Henk Okkerse |
Bouwer combinatie: | Henk Okkerse |
MOTORBLOK | |
Merk: | Harley-Davidson |
Type: | EVO Stage 4 Screamin’ Eagle |
Bouwjaar: | 1995 |
Cilinderinhoud: | 1340 cc |
Ontsteking: | Harley-Davidson SE Single Fire |
Carburateur: | Harley-Davidson SE 44 mm CV |
Luchtfilter: | origineel huis met K&N-filter |
Uitlaat: | Samson True Dual headers met Harley-Davidson SE slip-ons en fishtails |
Versnellingsbak: | origineel Harley-Davidson |
Covers: | CNC diamond cut / Beun de Haas |
Tuning: | Henk’s eigen werk |
RIJWIELGEDEELTE | |
Frame: | standaard, aangepast voor zijspangebruik |
Swingarm: | origineel, aangepast |
Voorvork: | origineel, aangepast |
Balhoofd: | origineel, met stuurdemper |
Voorwiel: | RVS 80-spaaks DRC |
Voorband: | Bridgestone Exedra |
Voorrem: | 4-zuiger Performance Machine |
Schokdempers: | Öhlins, aangepast |
Achterwiel: | RVS 80-spaaks DRC |
Achterband: | Bridgestone Exedra |
Achterrem: | 4-zuiger Performance Machine |
Sprocket: | origineel, aangepast |
Bijzonder: | Carlini torque arm |
DIVERSEN | |
Stuur: | Chubby Knuckle Bar |
Snelheidsmeter: | Harley-Davidson combi-meter |
Hendels: | Harley-Davidson |
Gadgets: | eject button |
Handvatten: | Arlen Ness diamond cut |
Koplamp: | Harley-Davidson Freight Train nacelle met H4-lamp |
Olietank: | onder de versnellingsbak |
Voetbediening: | Harley-Davidson |
Benzinetank: | Harley-Davidson, special paint met Pingel-kraan |
Zadel: | Harley-Davidson Badlander, customized |
Achterspatbord: | Harley-Davidson, 3 cm verbreed met klassieke sierstrips |
Achterlicht: | Harley-Davidson |
Bedrading: | Harley-Davidson, aangepast |
Draaiwerk: | Henk’s eigen werk |
Bijzonderheden: |
|
SPUITWERK | |
Ontwerp: | Henk Okkerse |
Spuitwerk: | Willem van Vliet / Airbrush Art |
Zadel en tassen: | Karin Bentvelzen |
DANK AAN | |
Hans, Cas en Patrick voor het assisteren van las- en plaatwerk. |
MEER HENK
Kenmerk | Details |
---|---|
Bijnaam | Okkie |
Geboren | 1958 |
Beroep | Pensionado |
Karakter | Recht door zee |
Drank | Jack Daniel’s, bier of wijn |
Eten | Eet (bijna) alles |
Liefde | Jannette, Zoë en Ruby |
TV | Discovery, Netflix |
Politiek | Wordt er moe van |
Favoriete films | Legends of the Fall, The Big Lebowski, Apocalypse Now |
Muziek | Stevie Ray Vaughan |
Boek | Werkplaatshandboek |
Sport | Fietsen |
Hobby’s | Motoren onderhouden, aanpassen en rijden |
Vrouwen | Redheads |
Mannen | Motorcoureurs die op Isle of Manracen |
Motoren | Harley-Davidson, BMW |
Voorbeeld | Allan Millyard, motorfanaat pur sang, bekend van o.a. de Dodge Viper V10-motorfiets |
Lijfspreuk | “Je beste vrienden zie je niet elke dag, maar wel de rest van je leven” |