El Diablo Upgrade #1: Van 117 naar 143 c.i. en meer…

Gepubliceerd:

De ‘El Diablo’ is een gelimiteerde uitvoering van de Lowrider ST. De machine is gespoten in duivels rood, met een mooie duivelstaart in het Harley Logo op de tank. De cilinderinhoud bedraagt maar liefst 117 c.i. en heeft potentie zat. Aan Gertjan Laseur de eer en het genoegen om voor een van zijn klanten die potentie volledig aan te boren!

Een 117 heeft maar 3 c.i. meer dan een 114, maar er zit een andere zuiger in en ook een andere nokkenas en daarmee is de motor net iets sterker als de 114. Door zijn lage gewicht en power is een Diablo al een snelle Harley vanuit de fabriek. Het uiteindelijke doel is dat de motor extreem snel wordt, maar voor de zomer van 2024 doe ik eerst wat kleine aanpassingen die niet al te veel geld kosten, maar al wel een behoorlijk resultaat geven. 

Michael laat zijn 2023 Lowrider S upgraden

EERSTE MODIFICATIES

Allereerst ga ik de nokkenas vervangen door een Star 30-30. De Star Nokkenas heeft 0,485 inch kleplift en dit is het maximale wat de klepveren aan kunnen. Wil je meer dan kan dat, maar dan moet je wel de klepveren wisselen. Het kan op de motor, maar het is een lastig klusje en het gaat een stuk makkelijker met de kop er af. Dat gaan we nu nog niet doen. Door de stoterstangen door te knippen haal ik de druk van de hydraulische units er af en nu kan ik de cam support plaat met de nokkenas en de oliepomp er uit halen. Ook haal ik het nokkenaslager er uit. De pomp is al de juiste, herkenbaar aan de seal achterop, dus die kan er zo weer in. Ik monteer een S&S nokkenaslager en de cam. Bij controle van de wielen van de units bleek er niets aan de hand te zijn en deze kunnen er dus ook zo weer in. De stoterstangen zijn van S&S en ze kunnen gemonteerd en gedemonteerd worden zonder de klepdeksels los te halen. Het originele luchtfilter is vervangen een exemplaar van Trask. Het luchtfilter heeft binnen een kelk om de luchtstroom te verbeteren. We houden gewoon het originele filter en de originele throttle body. De uitlaat is een korte 2 in 1 van Sawick Speed. Kort en licht, maar ook lawaaierig. Ik heb de motorfiets met deze eerste modificaties op de bank afgesteld met Diag4Bike. ‘Lawaai is power’ en de motor loopt goed door en is snel genoeg voor de zomer van 2024. 

HET SERIEUZERE WERK

Eind 2024 is de motor nogmaals gebracht en nu voor het serieuzere werk. De krukas heb ik gewisseld voor een S&S krukas, maar we houden de originele slag van 4.5″. Waarom een S&S krukas? De Diablo wordt klaargemaakt voor veel vermogen en daar past geen standaard krukas bij. Qua boring gaan we naar een 4.5″ boring en deze El Diablo is hoogstwaarschijnlijk de eerste 143 Diablo die er rond rijdt! Fuck die limited editions, had ie maar geen Harley moeten worden! Om een 4.5″ boring kwijt te kunnen moet het carter gekotterd worden. Het gat wordt nu 118 mm rond. Als dat gebeurd is, kunnen de cilinders er op. De cilinders worden gemaakt van originele M8 cilinders, deze worden uitgeboord en voorzien van een liner. Deze liner wordt er ingeperst en daarna naar de maat geboord en vervolgens gehoond. Als dit klaar is moeten er happen uit worden gefreesd en geslepen voor de (S&S) zuiger jets en om te zorgen dat de cilinders elkaar net niet raken. Dit is behoorlijk wat werk met veel passen en meten, want je wil alles zo lang mogelijk laten voor de meeste ondersteuning van de zuigers. Als alles op maat is zet ik alles in elkaar zonder zuigerveren op een korte helft om te kijken of alles vrij kan draaien. Als dat zo is, kan het onderblok in elkaar. 

FULL RACE

De krukaslagers vervang ik voor nieuwe net als de balansaslagers. Je kan er voor kiezen om de balansassen er uit te laten. Dit scheelt gewicht en zorgt ervoor dat de krukas makkelijker kan versnellen, maar dan zal de motor wel meer trillen. Ook moet de krukas dan heel anders gebalanceerd worden. In deze motor blijven de twee balansassen gewoon op hun plek. De carters krijgen S&S zuigerjets die i.p.v. één kant op twee kanten op spuiten. Als het carter weer dicht is schuif ik het onderblok weer in het frame. De Softails hebben weinig ruimte en een compleet blok er in zetten kun je vergeten, of je moet de versnellingsbak er uit halen. Als nokkenas gaat er een echte bruut in, de Full Race van Star. Meteen ook nog een set nieuwe S&S tappets, maar verder gewoon de originele pomp en plaat van Harley met een S&S kettingspanner. 

DUIVELS TINTJE

De zuigers zijn speciaal gemaakt door CP. De zuigerveren moet ik allemaal met de hand op maat maken en als dit klaar is kunnen de zuigers en cilinders op het blok. Om de compressie te laten zakken, we gaan immers van een 117 naar een 143, monteer ik dikkere pakkingen en haal ik wat vlees uit de verbrandingskamer van de koppen. De koppen zijn de speciale van Laseur Motoren. Dat betekent plus 2.5 mm in- en uitlaat kleppen van Star, bronzen geleiders en CNC gefreesde in- en uitlaatpoorten met een vierkant inlaat kanaal voor maximale flow. De kleppen zijn ook van Star en de tuimelaars worden gemonteerd op tapeinden. De kopbouten zijn ook van S&S. Om de koppen een speciaal duivels tintje te geven, heb ik bij hoge uitzondering mijn logo in de kop aangepast. Het spruitstuk is een 70 mm die hoger en recht tussen de cilinders staat. De throttle body wordt ook een 70 mm die 45 graden gedraaid staat omdat ie anders niet tussen de koelribben past. De injectoren zijn zo’n beetje de grootste die er op de markt zijn; 10.6 van Daytona Twin Tec. Ik moet nog een luchtfilter maken en nog wat andere kleine dingen en dan kan het motorblok in elkaar. Verder worden de voor- en achtervering aangepakt en krijgt ook de remmerij een flinke upgrade. Dus volgende maand verder met deel 2! 

Tekst en foto’s: Gertjan Laseur

Gebruikte onderdelen
Eerste modificaties, zomer 2024  
– Star 30-30 cam
– S&S Quickees
– cam lager
– Trask luchtfilter
– Sawick Speed 2 in 1 uitlaatsysteem (Luid !) 
‘Het serieuzere werk’, deze winter
– S&S krukas
– S&S zuiger sproeiers
– Star Cam Full race 1,0
– S&S tappets
– S&S kopbouten
– Custom made cilinders 4.5″ bore met CP zuigers
– Laseur stage maximaal koppen met 2.5 mm grotere kleppen en vierkante inlaat CNC ported
– Star klepveren

Gerelateerde artikelen

Recente artikelen