Betere Street Bob voor Onno: betere wegligging, betere ademhaling…

Gepubliceerd:

Zijn Street Bob is voor Bigtwin reporter Onno gewoon een fantastische allround motorfiets. Hij kan er rustig mee toeren, mee op vakantie gaan, maar ook sportief mee rijden. Toch zijn er punten waarop het beter kan. De te slappe vering (vooral voor) en de erg arm afgestelde injectie zijn Onno doornen in het oog. Voor de juiste aanpak van deze punten klopt hij aan bij Zodiac…

Maar eerst de vraag; ‘Waarom andere vering?’ Hoe meer veerweg, hoe beter. Als je op je motor met originele vering gaat zitten, zakt deze gelijk een paar centimeter in, ‘sag’ in beroepstermen en dat heb je nodig bij hobbels en kuilen, omdat je anders het contact met de weg zou verliezen. Het wiel ‘volgt’ dan de kuil of hobbel niet meer. Maar veel motoren ‘zakken’ veel te ver in hun veren. Verloren veerweg dus! Dit komt omdat veel fabrikanten met een standaard set-up voor meerdere modellen werken en omdat het comfortabel aanvoelt. Vaak worden er daarom bij te slappe vorken stukjes pijp boven de veren geplaatst. Iets wat uit den boze is, want ook hier geldt weer; je verliest een aanzienlijk deel veerweg.

The Need for Speed: meer Pit in een Evo Softail

CONTACT

Een goede veerweg met de juiste afstelling is juist zo belangrijk om (vrijwel) volledig te kunnen gebruiken bij hard remmen en het rijden over hobbels en door kuilen. De banden houden zo optimaal contact met het wegdek, ook tijdens hard remmen en inveren. Alleen een correct afgeveerde motor houdt goed contact met het wegdek. Bij het remmen is het van belang dat de veer een goede voorspanning heeft, waardoor de vork niet ineens helemaal induikt en tot aan de aanslag in veert. De demping controleert de vering en dat alles zorgt voor een betere wegligging, comfortabel rijden en, heel belangrijk, een aanzienlijk kortere remweg omdat je, door het betere wegcontact, de remkracht optimaal kan benutten! Ga voor een goede vering en de afstelling daarvan dan ook altijd naar een specialist.

INSTELLINGEN

Vincent en monteur Charles verwelkomen mij en m’n Street Bob in de werkplaats van Zodiac. Eerst worden voorwiel en voorvork gedemonteerd en wordt de Bitubo cartridge vork ingebouwd. Met uiterste precisie, want het is heel belangrijk om precies de juiste soort en hoeveelheid voorvorkolie te gebruiken, de vorkpoten exact gelijk in de balhoofdplaten te positioneren. Elke bout en moer wordt met de momentsleutel door Charles vastgezet. Daarna is de achterschokdemper aan de beurt. De volledig instelbare Bitubo past precies, al is het even improviseren waar we de instelknop, die bij veel andere Softail modellen rechts aan de buitenkant van het zijkapje zit, een plekje te geven. Maar ook dat lukt allemaal en dan wordt de Bitubo vering voor en achter na wat meet- en rekenwerk afgesteld. “Mocht het niet bevallen, is hij te slap of juist te strak geveerd, dan is hij heel eenvoudig anders in te stellen”, aldus Vincent. Bovenop de voorvork zijn de instellingen voor in- en uitgaande demping simpel in te stellen met het bijgeleverde gereedschap. ‘Uit’ is minder demping, indraaien en de vork wordt zwaarder gedempt. Ook de veervoorspanning, ‘pre-load’ is volledig instelbaar, dus je kunt elke gewenste combinatie van demping en veervoorspanning instellen tot de motor perfect is voor jouw rijstijl.

FORK BRACE

Na een intensieve proefrit van zo’n vijftig kilometer valt vooral op dat de voorrem nu veel beter zijn werk kan doen. De vork duikt stukken minder snel in en daarom blijft het contact met de weg beter en de remweg is dus echt een stuk korter! Nadeel blijkt nu, omdat we de motor intensiever kunnen gebruiken, dat de vork bij fors remmen meer tordeert en dat wordt meteen opgelost door een goede ‘fork brace’ te monteren. Weer proberen het en jawel, wat een enorme verbetering! De motor is door de nieuwe vering van Bitubo stabieler en comfortabeler geworden; De achterschokdemper slaat niet door, waardoor je bij grote oneffenheden in het wegdek geen klap meer in de rug krijgt. De voorvork duikt niet meer zo snel en diep in als je de voorrem gebruikt. Daardoor is er een veel betere balans in het rijwielgedeelte, wat rust in het rijden brengt. De fork brace is daarbij onmisbaar. Kortom, we hebben een grote vooruitgang bereikt wat betreft veiligheid, stabiliteit en comfort!

ADEMHALING

Door de huidige emissie-eisen is de motor zo krap mogelijk, (te) zuinig afgesteld. Een hele verbetering is dan het luchtfilter van Arlen Ness. “Dat heeft 30% meer oppervlakte en zorgt dus voor een betere ademhaling, meer lucht”, verklaart Vincent. “Bijkomend voordeel is dat hij op de originele plek gemonteerd wordt, maar een paar centimeter verder uitsteekt en alleen het Ness logo verraadt dat je dit filter er in hebt zitten!” Daarna gaat Vincent verder met de afstelling van de injectie. Met het Diag4bike programma zet hij die waar nodig iets rijker. Hij gebruikt daarvoor de basis mapping van de Stage II tuning. “Die is eigenlijk voor de combinatie van een andere uitlaat en luchtfilter, maar kan prima bij jouw Street Bob gebruikt worden”, aldus Vincent die een wizzard met computers is en de injectie in slechts enkele minuten aanpast op mijn wensen. “Ik heb gelijk de Accelerator Enrichener iets hoger gezet, dan pakt hij veel soepeler op en het stationair toerental iets lager, op 950 t.p.m. afgesteld.” Je kunt ‘m ook wat feller op het gas laten reageren, maar dat hoeft voor mij niet, de motor is mij zo al vlot genoeg als ik een zwieper aan het gashendel geef!

GENIETEN

Na een rit naar Sicilië, met dochterlief en bagage achterop blijkt eens te meer hoe fijn en meer dan de moeite -en de centjes- waard deze aanpassingen zijn! Het instellen van de Bitubo’s is een makkie, ik houd wel op een papiertje precies bij wat ik verander aan de instellingen en wat de omstandigheden zijn. Zo krijg je een handig overzichtje waaruit je al snel een paar goede, voor jou persoonlijk geschikte, basisinstellingen kan noteren. Een daaropvolgende trip naar Tsjechië wordt solo gereden, met veel mooi ‘snel werk’ in de route, waarbij de verbeterde vering zich wederom overtuigend bewijst. En daarmee ben ik een tevreden mens, het rijden op de Street Bob is nog fijner geworden en wat doen we dan? Rijden, rijden en nog meer rijden en daar vooral heel veel van genieten!

Tekst & fotografie Onno “Berserk” Wieringa / Ylva Wieringa
Rijfoto’s: Horst “Motographer” Roesler

Gebruikte onderdelen
Zodiac #758196 Bitubo JBH cartridge kit FXBR18-up
Zodiac #758198 Bitubo monoshock ST18-up 12.5”
Zodiac #758317 Bitubo Black covers for cartridgekits A
Zodiac #782351 SAE 2.5 Synthetic fork oil 1L
Zodiac #A600099 Ness Big Sucker upgrade M* factory oval
Zodiac #A20350 Method forged fork brace
Zodiac Diag4Bike programma / mapping

Met hartelijke dank voor al hun hulp en adviezen aan Zodiac, Vincent en Charles www.zodiac.nl
Harley-Davidson Benelux www.harley-davidson.com

Gerelateerde artikelen

Recente artikelen